פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זה לא קל כמו שזה נשמע

      המון אנשים סובלים מדיכאון קל - הרבה יותר ממה שנדמה לנו. הדיכאון משבש את החיים ומלווה במגוון בעיות פיזיות. מה אפשר לעשות? לד"ר ירדן לוינסקי יש כמה תשובות

      אילוסטרציה דיכאון (ShutterStock)
      לפעמים הלחץ משפיע עלינו (אילוסטרציה: Shutterstock)

      אתם בוודאי מכירים את זה: חיים שהם יום?אחר?יום של לחץ. לא משנה אם הלחץ נובע מהרצון שלנו להצליח בלימודים בזמן שאנחנו עובדים במשרת סטודנט כדי לשלם שכירות מטורפת או מעבודה במשרה מלאה שנועדה לשלם את המשכנתא שאמורה לספק לנו חיי מעמד ביניים נוחים בשכונה טובה. המירוץ הבלתי נגמר של עבודה?ילדים?חוגים?שינה לא תמיד עובר עלינו בקלות.

      חלק מהאנשים (וכשאני כותב חלק אני מתכוון לאחוז משמעותי באוכלוסייה) לא מגיבים ללחץ המתמשך שמופעל עליהם באופן חיובי. חלק קטן יותר סובלים מדיכאון או מחרדה. רוב האנשים פשוט מתמודדים.

      להתמודדות הזו יש השלכות ויש מחיר: הראש שלכם מלא בדאגות, או שאתם מרגישים שבשנה האחרונה אתם עצבניים הרבה יותר מהרגיל. יכול להיות שיש לכם תחושה כללית רעה או שהפסקתם לישון טוב. אולי התחלתם לבקר תכופות אצל רופא המשפחה בגלל מחלות לא ברורות, או כאבי ראש שהתגברו "בזמן האחרון". כל אלו בעצם יכולים להיות ביטוי לדיכאון קל.

      דיכאון קל זה שם מטעה

      אתם ממש לא לבד: השכיחות של הדיכאון הקל מסבירה מדוע אנשים רבים כל כך מכירים את הרגשת הדכדוך או העצב לפרקים. יותר מחמישית מהאוכלוסייה סובלת מסימפטום דיכאוני אחד לפחות. באוכלוסייה יש פי שבעה אנשים שסובלים מדיכאון קל מאנשים שסובלים מדיכאון מג'ורי.

      בעיה מתמשכת: במחקרים רבים נבדקה שכיחותן של תחלואות נפשיות אצל המבקרים אצל רופא המשפחה. אנשים רבים שסובלים מתחלואה קלה פונים לרופא המשפחה לצורך בירורים. יתרה מזאת: חלק מהסימפטומים של הדיכאון מתבטאים בשלל בעיות גופניות: כאבי ראש, כאבי צוואר ושרירים, כאבי בטן ובעיות שינה.

      כמה קל – ככה קשה: היחסים שלנו עם הסביבה מושפעים מהדיכאון. המונח "דיכאון קל" יכול להטעות אותנו. אנשים הסובלים מדיכאון קל מתפקדים פחות טוב בבית ופחות טוב בעבודה. הם נוטים להפסיד ימי עבודה בגלל ביקורים אצל רופאים בדיוק כמו אנשים עם דיכאון מג'ורי. ההשפעה הכלכלית של הדיכאון הקל על החברה דומה לזו של דיכאון קשה בגלל המספר הגדול של הסובלים מדיכאון קל.

      אז מה עושים?

      הנה כמה פתרונות שיכולים לשפר את מצבכם. את הרוב תוכלו לעשות בעצמכם:

      התעמלות: כולם יודעים שהתעמלות טובה לבריאות וטובה לאנשים שסובלים מדיכאון. ההתעמלות גם עוזרת למנוע את מגוון הבעיות הבריאותיות שנלוות לדיכאון: כאבי הראש והבטן, כאבי השרירים ובעיות השינה.

      אור שמש: תאורה משמשת לטיפול בדיכאון עונתי, ומחקרים מראים שאור חזק, ובעיקר אור שמש, יכולים לצמצם את הסימפטומים של הדיכאון. מרבית הסובלים מדיכאון מעדיפים להסתגר בבית או לשכב במיטה, אבל הפעולה ההפוכה היא שיכולה לסייע למצבם.

      שינה: בין החוקרים יש ויכוח: האם הפרעות השינה מקדימות את בוא הדיכאון או שמא הפרעות השינה הן סימפטום של דיכאון? על כל פנים מחקרים מצביעים על קשר בין השניים ועל כך שאם מטפלים בהפרעות השינה גם הסימפטומים הדיכאוניים מצטמצמים, איכות חיי היומיום משתפרת ואיתה גם מצב הרוח. גם טיפול במלטונין ("הורמון החושך") יסייע בהפחתת הדיכאון.

      סביבה תומכת: במצב דיכאוני אנשים מעדיפים פעמים רבות להיות לבד, להתרחק מאחרים או לא ליצור קשר עם הסביבה. כמו אור השמש, דווקא סביבה תומכת של בני משפחה, חברים וגם קבוצות תמיכה מסוגים שונים יכולים להקל על הדיכאון, בעיקר אצל אלו שאבדו תקווה.

      תרופות פסיכיאטריות ופסיכותרפיה: הוויכוח על יעילות התרופות נוגדות הדיכאון מוכר. בכל מקרה, יש לדעת כמה דברים חשובים. ראשית, התרופות עובדות. גם התרופות הישנות, שבהן משתמשים פחות מאשר בעבר, עובדות יפה. שנית, התרופות מסייעות גם לתסמינים הנלווים לדיכאון, כמו הפרעות חרדה ושינה, כאבי ראש ובטן וכדומה.

      גם פסיכותרפיה (על סוגיה השונים) מסייעת מאוד לסובלים מדיכאון. בין שמדובר בטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) ובין שבטיפול דינמי, הטיפול יכול לסייע בהתמודדות עם הדיכאון ובצמצום הסימפטומים.

      טיפולים אחרים: בכל תרבות טיפולים משלה. באנגליה, למשל, הנהיגו טיולים קבוצתיים (הליכות ברגל) לחולי דיכאון. בהולנד יש פרויקט שבמסגרתו אנשים הסובלים מדיכאון עובדים בחווה. זו גם תעסוקה, גם הסחת דעת, גם אור שמש וגם פעילות גופנית. בהודו עושים מדיטציה. כל אלו יכולים לעזור לסובלים מדיכאון.

      אתם יכולים לעזור

      אם אתם מדוכאים או שיש לכם קרוב משפחה שסובל מדיכאון, זכרו שיש דרכים רבות לשיפור המצב. קיימות גם דרכים רבות שלא צוינו כאן וכוללות את בני המשפחה והחברים. אם נעזור לאלו שסובלים מדיכאון לפתח שיגרה אחרת נוכל לעזור להם לצאת מהדיכאון.

      ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל מרכז רזולוציה ובעל הבלוג "דברים שעוברים לי בראש"