וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתיכת כאב ראש

15.2.2015 / 8:28

כאב ראש הוא בעיה נפוצה בכל העולם ובכל קבוצות הגיל. הכאב אמנם לא מסכן את החיים אבל הוא בהחלט פוגע בהם. ד"ר עידן גורן על סוגי כאב ראש והדרכים להתמודד אתם

אילוסטרציה. ShutterStock
כאב ראש מתחי הוא כאב הראש הנפוץ ביותר/ShutterStock

מתברר שלא מעט אנשים מבלים חלקים נכבדים מהיממה בליווי כאב ראש. יש שסובלים מכאב חד, דוקר ופתאומי, ויש הסובלים מכאב עמום שמתגנב לאט לאט ומתמקם, בשקט בשקט, סביב העין. יש ארבע קבוצות של כאבי ראש, ובכל אחת מהן כאב הראש מתנהג אחרת.

מיגרנה

מיגרנה (Migraine) תוקפת כ?10 אחוזים מהאוכלוסייה. הכאב מתחיל בדרך כלל באופן הדרגתי, מחמיר במרוצת הדקות או השעות וחולף באופן ספונטני בסוף ההתקף. המאפיינים העיקריים של מיגרנה הם החמרה של הכאב בחשיפה לאור, בהתעטשות, במאמץ, בהנעה מהירה של הראש ובפעילות גופנית. רבים מהסובלים ממיגרנה חשים הקלה בעת שכיבה בחדר חשוך ושקט.

ברוב המקרים הכאב מופיע רק בצד אחד של הראש ומלווה ברגישות לאור, ולעתים גם בבחילות ובהקאות. אף שהתקף מיגרנה יכול להימשך גם שלושה ימים, במרבית המקרים מדובר בשעות ספורות בלבד. אצל 20 אחוז מהסובלים ממיגרנה מופיעה "אאורה" - הפרעה תפיסתית: הבזקי אור או נקודות בוהקות, קווי זיגזג, שינויים ועוותים בראייה ואפילו שמיעת קולות או הרחת ריחות.

כאב ראש מתחי

כאב ראש מתחי (Tension Headache) הוא כאב הראש הנפוץ ביותר. הכאב יכול להיות כרוני או חולף. על פי רוב הכאבים נמשכים שעות ספורות. הכאב מתבטא בדרך כלל בתחושת לחץ משני צדי הראש או הצוואר, בעוצמה קלה עד בינונית. הכאב אינו מושפע מפעילות ויכול להחמיר או להיחלש במהלך ההתקף.

לעתים קרובות הכאב מלווה ברגישות בשרירי הצוואר והכתפיים. הסובלים מכאב ראש מתחי חשים לרוב בלחץ או במתח נפשי וסובלים ממחסור בשעות שינה או ישנים בתנוחה לא נוחה. בניגוד למיגרנה, כאב ראש מתחי אינו מלווה בתסמינים נוספים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

כאב ראש מקבצי

כאב ראש מקבצי (Cluster headache) הוא כאב חזק, משתק וחוזר במקבצים על פני שבועות עד חודשים, שאחריהם מגיעה תקופה ללא כאבי ראש. זהו כאב הרבה פחות שכיח שטיפוסי יותר לגברים בגיל 25?50. הכאב עמוק ומתמשך ומתחיל במהירות, ללא סימני אזהרה.

הכאב יכול לחזור עד שמונה פעמים ביום. הוא מתחיל בדרך כלל בתוך העין או מסביב לה (או מסביב לרקה) ומתקבע בצד אחד של הפנים והראש. גם אדמומיות בעין, זליגת דמעות והפרשת נזלת שקופה יכולים ללוות את הכאב.

כאב ראש כרוני יומי

כאב ראש כרוני יומי (Chronic Daily Headache) הוא קטגוריה של כאבי ראש שתוקפים יותר מ?15 ימים בחודש במשך שלושה חודשים לפחות. לרוב מדובר במיגרנה או בכאב ראש מתחי.

איך מאבחנים

ברוב המקרים האבחון מבוסס על תלונות המטופל ועל בדיקה גופנית. רוב החולים לא זקוקים לבדיקות מיוחדות אם כי במקרים מסוימים, ובמיוחד אם התסמינים חשודים, נדרשות בדיקות כמו CT או MRI של הראש או הצוואר.

איך מטפלים

הטיפול העיקרי הוא נטילת משככי כאבים. תרופות כמו פרצטמול, אספירין ונוגדי דלקת לא סטרואידליים (איבופרופן ונפרוקסן לדוגמה) הן התרופות השכיחות לטיפול בכאב ראש.

לסובלים ממיגרנה זמינה גם משפחת תרופות הטריפטנים. יש גם כדורים שמשלבים מספר תרופות (למשל: פרצטמול, אספירין וקפאין). חשוב לדעת ששימוש מוגזם במשככי כאבים עלול בעצמו לגרום לכאבי ראש ולכן לא מומלץ ליטול יותר מעשרה כדורים בחודש. לסובלים מכאב ראש יומיים?שלושה בשבוע קיימים גם טיפולים תרופתיים מונעים.

אף שאין בהכרח מחקרים קליניים שמוכיחים את יעילותם, שינויים באורח החיים מסייעים לעתים בטיפול בכאבי ראש. הפסקת עישון, ירידה בצריכת אלכוהול וקפאין, הסדרת שעות השינה וביצוע פעילות גופנית סדירה עשויים לעזור.

זהירות!

אף שכאב ראש הוא לא סימן לסכנת חיים, במקרים הבאים הוא יכול להיות סימפטום של בעיה אחרת. אם אחד מהבאים מתרחש יש להיבדק על ידי רופא בהקדם:

1. כאב ראש פתאומי המתחזק בתוך שניות או דקות, או כאב שניתן לתאר כ"כאב הראש הכי גרוע שהיה לי בחיים".

2. כאב ראש קשה המלווה בחום או בהתקשות העורף.

3. כאב ראש המלווה בפרכוס, בשינויי התנהגות, בבלבול או באובדן הכרה.

4. כאב ראש המתחיל לאחר מאמץ גופני או חבלה.

5. כאב ראש חדש שמלווה בחולשה, בנימול בגפיים או בפנים או בהפרעות בראייה. אלו פעמים רבות מאפייניה של מיגרנה, ויש לעבור בירור רפואי עם הופעתם לראשונה.

פורסם לראשונה ב-01.05.2014

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully