פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      פעילות גופנית להורדת רמת הסטרס

      פעילות גופנית נכונה יוצרת בגוף מאגר משאבים להתמודדות עם לחץ - מעין תהליך התחמשות של הגוף באמצעי לחימה נגד סטרס. אלה התרגילים שישאירו אתכם רגועים גם כשתופי המלחמה רועמים

      גבר עושה פעילות גופנית (ShutterStock)
      דרך אפקטיבית להפחתת לחץ (אילוסטרציה Shutterstock)

      בימים האחרונים כולם בלחץ, וכולם מדברים על לחץ. כל הזמן. לחץ הוא תגובה של הגוף לדרישות סביבתיות משתנות - עמידה בזמנים בעבודה, ריב עם ההורים או אזעקה. סימני לחץ עשויים להיות פיזיולוגיים, כמו דופק מואץ, נשימה לא סדירה, כאבי בטן, סחרחורות, הזעה ועוד. בנוסף עשויים להופיע גם סימנים התנהגותיים, כמו חוסר שקט ומצבי רוח משתנים.

      פעילות גופנית היא דרך אפקטיבית להפחתת לחץ, כאשר ההתמודדות מתבטאת בשני מישורים – פעילות מונעת והתמודדות ישירה.

      עוד בנושא:
      האוכל שיעזור לך להירגע גם בתקופה הכי מתוחה
      איך חוזרים לישון אחרי אזעקה?
      עזרה ראשונה: קווי סיוע להורים ולילדים

      פעילות מונעת

      המטרה בפעילות מונעת היא ליצור בגוף מאגר משאבים, מעין תהליך התחמשות של הגוף באמצעי לחימה נגד לחץ.

      במהלך פעילות גופנית, אנחנו יוצרים עומס על מערכות שונות בגוף, כמו השלד, השרירים והעצבים. הגוף, במטרה להסתגל למצב החדש, מקצה מאגרים כדי להתגבר על העומס. לדוגמה, במהלך ריצה עולה הדרישה האנרגטית ממערכת הלב והריאה. כתוצאה מהעלייה בדרישות האנרגטיות, נוצר מצב של חסר. כדי להשלים את החסר הזה, הגוף מגביר את פעילות הלב והריאות. לאורך זמן, כאשר הריצה הופכת לפעילות שבשגרה, הגוף מייעל את המערכות, כדי שתמיד יהיה מוכן ל"מלחמה הבאה".

      פעילות גופנית יוצרת סיטואציה של לחץ מדומה. כך, במצב של אזעקת אמת, אדם העוסק בפעילות גופנית באופן סדיר ומבוקר מתמודד עם הלחץ בדרך הרבה יותר יעילה מאשר מי שלא מתאמן באופן קבוע. הגוף שלו כבר מכיר את הלחץ ומגיב באופן יעיל. חשוב לציין, בהקשר הזה, שמילת המפתח באימון היא מאמץ: בלי מאמץ לא יתקיים באמת מצב של לחץ.

      התמודדות ישירה עם לחץ

      כל אחד חווה לחץ באופן אחר, ולכן ההתמודדות חייבת להיות מותאמת לאופי האדם. יש שיטות שונות להתמודדות ישירה עם לחץ בעזרת פעילות גופנית, הנה המרכזיות שבהן:

      פעילות אירובית ממושכת
      כאמור, במצב של חסר, הגוף מקצה משאבים למלא את הדרישות האנרגטיות. המטרה היא להגיע למצב של איזון בין הדרישות האנרגטיות לבין היכולת של הגוף למלא אותן. האיזון יבוא לידי ביטוי הן במערכת השריר והן במערכת הנשימה. פעילות אירובית ממושכת עשויה להרגיל את הגוף (ויש שאומרים, גם את הנפש) להגיע לאיזון אנרגטי, ומכאן גם להפחית לחצים.

      נשימות
      פעילויות רבות - כמו יוגה, פילאטיס ופלדנקרייז - משלבות תרגילי נשימה. במצב מנוחה אנחנו נושמים כ-12 נשימות בממוצע לדקה. נשימה עמוקה גורמת ליותר חמצן להיכנס לריאות ולהגיע לחלקן התחתון. תרגול נשימות באופן סדיר יגרום ליעילות נשימתית טובה יותר ולתפקוד ריאות יעיל יותר. במצבי לחץ, כחלק מתגובה של הגוף, הדופק עולה וכך גם הנשימה. תרגול נשימות עשוי לסייע במקרים כאלה.

      כך תשתלטו על הנשימה שלכם

      פעילות אנאירובית
      לחץ עשוי לבוא לידי ביטוי גם באופן פיזיולוגי, ובין היתר לגרום לשינוי תפקודי של יציבת הגוף. עבודת כוח מבוקרת, דוגמת אימון משקולות בחדר כושר, שיעורי עיצוב וחיטוב ואפילו פילאטיס, עובדים על קבוצות השרירים הרלבנטיות, וימנעו מהגוף להתקבע במנח בעייתי. לדוגמה, ילדים החווים אזעקות כעניין שבשגרה, עלולים, כתגובת לחץ, לסגל מנח גוף כפוף. עם הזמן עמוד השדרה עלול להתקבע במצב כפיפה. עבודה נכונה על הגב, במקרה הזה, תאזן את היציבה הבעייתית. תרגילי כוח לשיפור היציבה ניתן לבצע בכל מקום, גם במרחבים המוגנים.

      קיקבוקס וזומבה
      פעילויות כמו קיקבוקס או כל עבודה אנאירובית אינטנסיבית (אפילו ריקוד) עשויות להוות מכשיר נהדר לפורקן לחצים. הלחץ, כמו אנרגיה, לא הולך לאיבוד, אלא עובר ממקום למקום. למשל, ילדים בזמן אזעקה חשים בפחד ומביעים תגובת לחץ. את התסכול שלהם הם עשויים להוציא בדרכים שונות, החל מרגרסיה (גמגום, הרטבה) וכלה בריב עם ההורים. פעילות בעצימות גבוהה תעזור לילד וגם להורה לתת ביטוי ללחץ באמצעות הפעילות. חלק מהפעילות ניתן אף לבצע במרחבים המוגנים ובכך להרוויח פעילות משותפת ולהפוך את החוויה המלחיצה לתחושה משחררת.

      עוד בנושא:
      תרגילים שאפשר לעשות גם במרחב המוגן
      האפליקציות שיהפכו אתכם לרזים ובריאים
      מתי מאוחר מדי להתחיל להתעמל?

      בחרו בפעילות גופנית שאתם אוהבים. אם אתם עדיין לא עוסקים בפעילות סדירה – נסו סוגים שונים של פעילויות, חפשו את מה שגורם לכם להתמיד, והשתדלו ליהנות מזה. מדי פעם שווה לערוך בדק בית - האם הפעילות מתאימה? האם אתם מרגישים שהלחץ יורד? אם כן - אתם בדרך הנכונה.

      איתמר שורק הוא המנהל המקצועי של קאנטרי גבעתיים