מתי מאוחר מדי להתחיל להתעמל?

שני מחקרים שפורסמו השבוע ניסו להגדיר מחדש את חשיבות הפעילות הגופנית להגנה על הלב, את ההבדלים בין המינים ואת הגיל שבו צריך להתחיל. התוצאות עשויות להפתיע אתכם

ד"ר עידן גורן
16/05/2014
דיפולט(צילום: מערכת וואלה!, דיפולט)

החשיבות של פעילות גופנית להגנה על הגוף מפני מחלות לב היא עובדה ידועה. כך גם העובדה שמחלות לב הן גורם התמותה הראשי בעולם המערבי. מה שלא ידוע לנו עדיין הוא באיזה גיל יש להתחיל בפעילות גופנית כדי להגן על הלב.

שני מחקרים שפורסמו השבוע, האחד בגברים והשני בנשים, ניסו להגדיר מחדש את החשיבות של פעילות גופנית להגנה על הלב, את ההבדלים בין המינים ואת הגיל שבו כדאי להתחיל.

טוב לדעת (מקודם)

התקף לב: איך מונעים ומה עושים במקרה והוא מופיע

מוגש מטעם שחל

נשים חייבות להתחיל בגיל 30

מחקר גדול שבוצע באוסטרליה על הגורמים העיקריים למחלות לב פורסם השבוע במגזין הבריטי לרפואת ספורט. המחקר עקב אחר למעלה מ-30,000 נשים שנולדו בין השנים 1921 ל-1978 ובחן את החלק היחסי שבו כל אחד מגורמי הסיכון המוכרים לעולם הרפואה משפיע על הסיכון שהיה לנשים אלו לפתח מחלת לב.

החוקרים אספו נתונים לגבי העישון, BMI (מדד מסת גוף), לחץ דם ומידע לגבי מידת הפעילות הגופנית. זאת מתוך המחשבה כי ארבעת הגורמים הללו אחראיים על לא פחות ממחצית ממקרי מחלות הלב.

תוצאות המחקר הראו כי קיימת ירידה הדרגתית בשיעור הנשים המעשנות במרוצת השנים (28% בגילאי 27-28 לעומת 5% בלבד בגילאי 73-78), לצד עלייה מתמדת בלחץ הדם ובאחוז הנשים שאינן פעילות גופנית.

המחקר גילה עוד כי הגורם המשמעותי ביותר מבין כל גורמי הסיכון בקרב נשים מעל גיל 30 לחלות במחלת לב הוא חוסר ביצוע פעילות גופנית - יותר מכל גורם אחר. הממצאים האלה מחייבים קידום של המודעות לחשיבות פעילות גופנית ושימורה בקרב נשים מגיל 30.

גברים יכולים לחכות עד 40

מחקר שני שבוצע בצרפת והוצג בכנס גדול של רפואה מניעתית בהולנד בחן את מצב הלב של שלוש קבוצות גברים בני 55 עד 70, בהשוואה למידת הפעילות הגופנית שלהם.

הקבוצה הראשונה כללה גברים שלא ביצעו פעילות גופנית מסודרת מעולם, קבוצה השנייה כללה אנשים שהחלו לבצע פעילות גופנית של כשעה ביום מדי יום מגיל 30 או לפניו, והקבוצה השלישית כלל גברים שהחלו בצע פעילות גופנית של כשעה ביום בממוצע מגיל 40 ואילך.

לכל הקבוצות נערכו מספר בדיקות שכללו את הדופק במצב מנוחה, בדיקות של מבנה הלב ותפקודו במנוחה ובמאמץ, כולל הערכה של זרימת הדם ללב במנוחה ובמאמץ. באופן לא מפתיע, נמצא כי הדופק בקרב אלה הפעילים גופנית - ללא קשר לגיל בו התחילו - היה נמוך יותר במנוחה בהשוואה לאלה שאינם פעילים כלל. עוד נמצא כי ללב של מתעמלים יש יכולת קליטת חמצן טובה יותר מהדם מאשר מי שאינו מתעמל.

בשורה התחתונה לא נמצאו הבדלים משמעותיים מבחינת תפקוד הלב ומבנהו בין מי שהחל לבצע פעילות גופנית בגיל 30 או 40, כל עוד המשיך להתאמן עד גיל מבוגר.

למרות שינויים ביולוגים שקשורים להזדקנות נראה כי הלב, גם בגיל 40, יכול להתעצב לשפר את תפקודו על ידי פעילות גופנית מסודרת ומבוקרת.

חשוב לזכור כי פעילות גופנית טובה גם לחיזוק העצמות, חיזוק השרירים ולתחושה כללית טובה - בייחוד כשמתחילים בה בגיל צעיר.

  • פעילות גופנית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully