וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקפי לב אצל נשים זה לא מה שראית בסרטים

15.6.2014 / 8:57

מחקרים מראים כי 77% מהציבור לא שמע מעולם על "התקף לב נשי", ושנשים מגיעות מאוחר מדי לחדרי המיון כי הן לא מכירות את התסמינים של התקף לב. כל מה שאישה צריכה לדעת על הלב שלה

התקף לב אצל נשים. ShutterStock
גם צרבת עלולה להיות תסמין להתקף לב/ShutterStock

זוכרים את סצנות התקף הלב שחוטף ג'ק ניקולסון בסרט "באהבה אין חוקים"? הוא מחוויר, מזיע, הוא אוחז בחזהו ומבוהל עד אימה מהלחץ הנוראי שהוא מרגיש בחזה? ובכן, זו התמונה הקלאסית של אוטם שריר הלב (MI בעגה הרפואית, ראשי התיבות של Myocardial Infarction) אצל גברים. אבל, אם דיאן קיטון, ששיחקה לצידו בסרט, היתה חוטפת התקף לב, זה היה נראה אחרת לגמרי.

עוד בוואלה בריאות:
איך מרגיש התקף לב אצל גברים?
חיי נישואים שומרים על הלב שלך
הגופיה שתעקוב אחרי הלב שלכם

גם בהתקפי לב נשים שונות בתכלית מגברים: 50% מהן לא תחווינה כאבים בחזה, וגם לא קוצר נשימה, שכל כך אופיינים לגברים. במקום זה הן עשויות לחוש תחושות שונות ולא לקשר, כלל, בינן לבין התקף לב. למשל: עייפות קשה, בחילה, קוצר נשימה, שיעול טורדני, סחרחורת, הזעה מרובה, זיעה קרה, חרדה, צרבת, בחילה לא מוסברת, דפיקות לב חזקות או מואצות, כאבים בבטן העליונה, בלסת, בגרון, או בגב העליון. וגם אי-נוחות, או תחושות מוזרות כמו: לחץ חזק, כאב חד ושריפה בצוואר, בכתפיים, בידיים, או בגב העליון.

מחקרים שנערכו בישראל מעידים כי 77% מהציבור לא שמע מעולם על "התקף לב נשי" ושנשים מגיעות מאוחר יותר מגברים לחדרי המיון. מדוע? כי הן לא מכירות את התסמינים של התקף לב ולא מעלות בדעתן שלקו בליבן.

לב גברי, לב נשי: מה ההבדל?

לכאורה, לא אמורה להיות שונו?ת בין גברים לנשים בכל הקשור להתקפי לב: הלב הוא אותו לב. לב מתורמת אישה מושתל בגברים כעניין שבשגרה, ולהיפך. גורמי סיכון כמו עודף שומנים בדם, יתר לחץ דם, סוכרת, רקע משפחתי, השמנת יתר, היעדר פעילות גופנית וכדומה, מאיימים על בריאות הלב של גברים ונשים כאחד. אז למה בכל זאת יש הבדל?

רפואה מגדרית: נשים וגברים פשוט עובדים אחרת

ההסבר נעוץ, ככל כנראה, בגיל המעבר ובהשפעת הירידה של הורמון המין הנשי אסטרוגן, הידוע כמגן על הלב והעורקים. בתום מחזור הווסת, מואץ "התהליך הטרשתי" והצטברותם של שומנים בכלי הדם (העורקים הכליליים), שמובילים דם ללב. היצרות שלהם גורמת לאוטם של שריר הלב.

רמות גבוהות של כולסטרול רע (LDL), ורמות נמוכות של כולסטרול טוב (HDL) מוכרים כגורמי סיכון למחלות לב, אצל גברים ונשים כאחד. ל-LDL אפקט שלילי על העורקים (הצטברות של שומן ומשקעי סידן עד להיצרות וסתימה), ואילו ל-HDL אפקט חיובי הפוך (הוא "מנקה" את העורקים מפסולת ה-LDL). אצל נשים בנות 50-55 רמתו של הכולסטרול הרע עולה ואיתו הסיכון שלהן ללקות בליבן.

בנוסף, בשנים האחרונות נמצא, כי לכולסטרול הטוב תפקיד מפתח בוויסות שומני הדם אצל נשים, וכי HDL נמוך (גם אם ה- LDL תקין), מעלה את הסיכון של האישה לחלות במחלת לב וכלי דם.

גורם סיכון נוסף שמשפיע יותר על נשים הוא יתר לחץ דם: אחד המחקרים שבחן את השפעתם של גורמי סיכון להתקף לב על נשים וגברים מצא ש-75% מהנשים שלקו בהתקף לב חריף, סבלו מיתר לחץ דם לעומת 55% מהגברים. בנוסף, אצל נשים סוכרתיות הסיכון לפתח אוטם גדול פי 2.7, בהשוואה לנשים לא סוכרתיות (בגברים היחס הוא פי 2.3).

סוכרת, יתר לחץ וערכי כולסטרול לא מאוזנים מגבירים, דרמטית, את הסיכון של נשים להתקף לב חריף, בהשוואה לגברים. אם הגיל הממוצע של התקפי לב בקרב גברים עומד על 61. אצל נשים הוא מופיע בגיל 71, בממוצע, עשור אחרי הגברים. יש כמעט פי שלושה גברים מנשים עם התקפי לב עד גיל 50, ופי שניים עד גיל 65. בגיל 66 נשים "נוטלות את הבכורה". שני שלישים (67.3%) מהנשים שמאושפזות בישראל עקב אוטם לב הן מעל גיל 65.

עניין של חיים ומוות

אז מדוע חשוב כל כך להכיר את התסמינים של התקף לב נשי? כפי שקרדיולוגים נוהגים לומר: "זמן הוא שריר" וכל דקת עיכוב בפינוי לבית החולים ובקבלת טיפול, משמעותה נזק נוסף, בלתי הפיך, לשריר הלב.

מטופלות רבות שלקו בהתקף לב, דיווחו שחשו תחושה מוזרה ש"משהו מאוד רע קורה להן". הנשים דיווחו שזאת לא הייתה חרדה "רגילה", אלא תחושה עוצמתית יותר, שלא הבינו או ידעו להסביר, אלא לאחר שאובחנו כלוקות בהתקף לב. באחד המחקרים דווח כי 70% מהנשים שלקו בליבן דיווחו על עייפות קיצונית בימים או בשבועות שלפני ההתקף. מחקר אחר העלה, כי מחצית מהנשים שעברו אוטם לב לא הצליחו לישון ברציפות בימים שקדמו להתקף. מחקר אחר מצא ששני שלישים מהנשים לקו בשפעת בשבועיים עד חודש, לפני התקף הלב.

חשוב להקשיב לגוף ולפעול במהירות במקרה של חשד: כאב פתאומי בעוצמה ניכרת בחזה, או בסרעפת, הם תסמינים קלאסיים, שצריכים להדליק נורה אדומה (לנשים וגברים כאחד) ומחייבים בירור מיידי. כך גם תחושות אי-נוחות או מיחושים, שמופיעים לראשונה, באזור החזה, מעל הסרעפת, או בבטן העליונה. נשים סוכרתיות, עם יתר לחץ, או עם שומנים לא מאוזנים, צריכות להיות עם "יד על הדופק", לבקר בקביעות אצל רופא המשפחה, ליטול את התרופות הדרושות ולהקפיד על בריאותן.


בסקר של האיגוד הקרדיולוגי הישראלי נמצא, כי גברים מזעיקים עזרה, בממוצע, כשעה ו-50 דקות מרגע הופעת הסימפטומים, לעומת נשים, שפונות לעזרה שעתיים ו-5 דקות מתחילת התסמינים. גם בבית החולים, הזמן שארך לנשים עד לצנתור ולקבלת טיפול היה ארוך ב-10 דקות בממוצע מגברים.

בהתקף לב כל דקה קריטית. לכן עם הופעתם של סימנים חשודים, פני לקבלת טיפול, מהר ככל האפשר.

הכתבה הוכנה בסיוע של רופאי קרדיוהיל - לב חזה וכלי דם

  • עוד באותו נושא:
  • התקף לב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully