וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל אדם חמישי סובל מהמחלה הזו. ויש לנו 12 טיפים שיכולים לעזור

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 8:03

בלי ביצים ומוצרי חלב, עם יותר דגים וירקות - רופאה מסבירה איך תוכלו לעזור לגוף שלכם להפסיק לתקוף את עצמו ולהרגיש טוב יותר. הנה כל מה שצריך לדעת על תזונה ומחלות אוטואימוניות

ד"ר קרן רגב מסבירה מה גורם לטרשת נפוצה ואיך חיים עם המחלה הזו/מערכת וואלה

השכיחות של מחלות אוטואימוניות זינקה ב-50 האחרונות, והן הפכו לכל כך נפוצות עד שאחד מכל חמישה אנשים סובל מהן. המחלות האלה כוללות דלקת פרקים, צליאק, טרשת נפוצה, זאבת (לופוס), קוליטיס כיבית, מחלת קרוהן ועוד. מחלה אוטואימונית מתרחשת כאשר מערכת החיסון פועלת באופן לא תקין, ובמקום לתקוף גורם זר - היא תוקפת את הגוף עצמו.

למרות שלא תמיד ניתן להביא לריפוי של מחלות אוטואימוניות, סילוק של גורמים מסויימים בדיאטה ושינויים באורח החיים יכולים להוביל להקלה ניכרת בסימפטומים ואפילו להפוגה מלאה. אז הנה 12 טיפים שיעזרו לכם להשיג בריאות טובה יותר אם אתם סובלים ממחלה אוטואימונית.

1. איכלו דיאטה של מזונות אמיתיים בסגנון הפליאו: ירקות, פירות, שמנים בריאים כמו שמן זית, שמן אבוקדו ושמן קוקוס, דגים, בשר ועוף. יש להימנע לחלוטין ממזון מעובד, מקמח, ומסוכר.

2. ישנם מזונות שיכולים להחמיר את המצב במחלות אוטואימוניות. הם כוללים ביצים, ירקות סולניים (כמו עגבניות, פלפלים, חצילים ותפוחי אדמה),ומוצרי חלב (מלבד גהי). המזונות הללו בריאים, אבל אצל אנשים עם מחלות אוטואימוניות הם יכולים להחמיר את התהליך הדלקתי. ולכן, אם אתם סובלים ממחלה אוטואימונית יתכן ותצטרכו להימנע מהם.

ביצים קשות חתוכות. Africa Studio, ShutterStock
עדיף שלא. ביצים/ShutterStock, Africa Studio

3. הקפידו לאכול מספיק חלבון (כך שהוא יהווה 15 אחוזים מסך הקלוריות שלכם) זה חשוב לייצור של נוגד חמצון שנקרא גלוטטיון. הגלוטטיון מאזן את מערכת החיסון ומפחית את התהליך הדלקתי.

4. הקפידו לאכול מזונות שעשירים בקולגן (כמו עור וסחוס). המזונות האלה מכילים גליצין שהוא אבן בניין של נוגד החמצון גלוטטיון.

עוד בוואלה!

למה נשים חולות במחלות אוטואימוניות יותר מגברים?

לכתבה המלאה

5. הקפידו לאכול ירקות ופירות צבעוניים שמכילים פוליפנולים, כמו פירות יער, תרד, ובטטות סגולות.

6. הכניסו לתזונה שלכם מזונות שעשירים בסלניום כמו אגוזי ברזיל, דגי ים ועוף.

7. נסו לאכול לפחות 450 גרם בשבוע של דגי מים קרים כמו סלמון מקרל, הרינג, וסרדינים. הדגים הללו עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3 שתורמות לתפקוד תקין של מערכת החיסון.

8. הוסיפו לתזונה שלכם מזונות כבושים (כמו כרוב כבוש או קימצ'י). המזונות הללו מכילים חיידקים מועילים שלא רק שתומכים בבריאות של המעי אלא גם מאזנים את התפקוד של המערכת החיסונית. נסו לכלול בכל ארוחה שאתם אוכלים כמות קטנה של מזונות כבושים.

קימצ'י כרוב מוחמץ קוריאני. ShutterStock
מזונות כבושים דווקא מומלצים בכל ארוחה. קימצ'י/ShutterStock

9. עוד דרך לתמוך בחיידקי המעי שלכם היא לאכול מזונות שעשירים בסיבים מסיסים. הסיבים הללו הם מקור מזון טוב לחיידקים המועילים במעי. מזונות שעשירים בסיבים מסיסים כוללים פירות, ירקות, אגוזים וזרעים. ומקורות טובים במיוחד לסיבים המסיסים הם מזונות עמילניים כמו בטטות.

10. הכניסו פעילות גופנית לסדר היום שלכם: פעילות גופנית אירובית קבועה ואימוני כוח מעלים את רמות נוגד החימצון שנקרא גלוטטיון. הפעילות הגופנית גם משחררת חומרים שנקראים אנדורפינים, שהם בעלי מבנה דומה למורפין ולאופיום וגורמים לתחושה טובה. לאנדורפינים יש גם תפקיד חשוב באיזון של המערכת החיסונית. מסתבר שתרופות שהעלו את רמות האנדורפינים בבני אדם שיפרו את המצב בחולים עם מחלות אוטואימוניות. ואם אנחנו יכולים להעלות את האנדורפינים באופן טבעי על ידי פעילות גופנית זה אפילו עדיף.

עוד כמה סיבות לזוז:
מעל גיל 40? זה מה ש-10 דקות של ספורט יעשו לבריאות שלכם
פעילות גופנית יכולה להאט את ההזדקנות שלכם. כך זה עובד

11. הקפידו להיפגש עם חברים ולתחזק חברויות. מסתבר שכמו הפעילות הגופנית, גם החיבור לאנשים שנהנים איתם מוביל להפרשה של אנדורפינים. יתרון נוסף של מפגשים עם חברים הוא שבמחלות כרוניות הרבה פעמים סובלים מכאבים ונוטים להתבודד, והמפגש עם החברים מקל מאד על תחושת הבדידות.

12. הקפידו להיחשף לשמש. חשיפה לשמש חשובה ביותר לסובלים מרוב המחלות האוטואימוניות. טרשת נפוצה שהיא מחלה אוטואימונית הפוגעת במערכת העצבים היא הרבה יותר נפוצה באזורים שבהם אין הרבה שמש. יש עדויות שגם במחלות אוטואימוניות אחרות כמו סוכרת נעורים אור השמש משפר את המצב. לכן הקפידו לבלות מדי יום בחוץ באור השמש.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully