וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זאבת וקרוהן: למה נשים חולות במחלות אוטואימוניות יותר מגברים?

2.1.2017 / 15:57

חוקרים מאוניברסיטת מישיגן מצאו כי לא תמיד ההורמונים הם הסיבה להבדלים בין המינים. לטענתם הגנים האנושיים פשוט באים לידי ביטי בצורות שונות - כאשר חלק מהם גורמים לתגובה מוגברת של מערכת החיסון

סלינה גומז. GettyImages
מתמודדת עם זאבת. סלינה גומז/GettyImages

נראה שאפשר לדבר בלי די על ההבדלים בין המינים, ובעולם הרפואה מבינים יותר ויותר בשנים האחרונות כי גברים ונשים עשויים להיות פגיעים יותר למחלות שונות או לחוות אותן באופן שונה. עם זאת, חוקרים ורופאים לא הצליחו להבין מהו בדיוק אותו הבדל פיזיולוגי שגורם לכך שמחלות אוטואימוניות, מחלות בהן מערכת החיסון מגיבה יתר על המידה ותוקפת את הגוף עצמו, שכיחות באופן משמעותי יותר אצל נשים: מתוך עשרה אנשים החולים במחלה אוטואימונית, שמונה הן נשים.

עד כה האמינו חוקרים כי הסיבה לשוני קשורה להורמונים השונים של גברים ונשים, אסטרוגן וטוסטסטורון, והשפעתם על הגוף, חוקרים מאוניברסיטת מישיגן פרסמו השבוע מאמר בכתב העת Nature Immunology לפיו הסיבה היא אחרת והיא בכלל קשורה לאופן בו גנים באים לידי ביטוי בצורה שונה בין המינים.

עוד בנושא:
לא רואים עין בעין: זו הצורה שבה גברים ונשים מסתכלים על אחרים
מי ישן יותר - גברים או נשים?
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים

פעילות יתר במערכת החיסון

החוקרים מאוניברסיטת מישיגן, שניתחו 82 דגימות עור מגברים ונשים בריאים ובריאות (31 נשים ו-51 גברים), מצאו 661 הבדלים בין אופני הביטוי של גנים בקרב גברים ונשים.

לדברי החוקרים, העובדים במעבדה המתמחה במחלות אוטואימוניות הקשורות לעור, נמצאו "הבדלים משמעותיים באופן ביטוי הגנים" בין גברים ונשים. חלק מהגנים בהם נמצאו הבדלים בין גברים ונשים היו ידועים כבר ככאלה הקשורים למערכת החיסון ולפעילות היתר שלה הגורמת לתגובות אוטואימוניות.

אילוסטרציה. ShutterStock
זה לא ההורמונים/ShutterStock

כמו כן, החוקרים גילו חלבון, המכונה VVGLL2, שלדעתם מהווה "ווסת על" או מתג ראשי שאחראי על דלקות ותגובות אוטואימוניות של מערכת החיסון. כשניתחו את הדגימות של הגברים והנשים הבריאים, נמצא כי החלבון היה פעיל רק אצל נשים.

"מצאנו זווית חדשה לחלוטין בנוגע למחלות אוטואימוניות", אמר המחבר הראשי של המחקר, ד"ר יוהאן גודג'ונסון מאוניברסיטת מישיגן בהודעה לעיתונות. החוקרים הוסיפו כי ההבדלים בתחלואה במחלות אוטואימניות, לפיכך, אינם מושפעים בידי הורמונים.

חשיבות למניעה וטיפול במחלות

"עצם היותך אישה מהווה את גורם הסיכון החזק ביותר לפיתוח תגובות אוטואימוניות, באופן משמעותי הרבה יותר מגורמי הסיכון שזוהו עד כה"

"הממצאים מראים שההבדלים המגדריים בין האופן בו הגנים מתבטאים תורמים לא רק לפגיעות גדולה יותר למחלה בקרב נשים, אלא גם לתגובת יתר של מערכת החיסון בזמן מחלה. עצם היותך אישה מהווה את גורם הסיכון החזק ביותר לפיתוח תגובות אוטואימוניות, באופן משמעותי הרבה יותר מגורמי הסיכון שזוהו עד כה", ציינו החוקרים בהודעה. הממצאים, לדבריהם, שופכים אור על האופן בו מגדר תורם להתפתחותן של מחלות אוטואימוניות, ומדגיש את החשיבות להמשיך לערוך ניסויים ומחקרים עתידיים בנפרד על גברים ונשים.

כמו כן, החוקרים הוסיפו כי אותם גנים שהם מזהים כקשורים במחלה עשויים לשמש בעתיד כביומרקרים (סמנים ביולוגיים – מולוקולות או תרכובות ביולוגיות המסייעות לזיהוי מצב ביולוגי מסוים) כדי להעריך מי נמצא בסיכון הכי גבוה, וכמו כן לפתח תרופות חדשות. הדבר חשוב במיוחד לאור העובדה שלעתים לוקח זמן רב לאבחן מחלות אוטואימוניות."ככל שאנו לומדים יותר על תהליכי המחלה בכל מגדר נקבל הזדמנויות נוספות להתערבות טיפולית שלא חשבנו עליהן קודם", אמר ד"ר ג'ודג'ונסון, "כולל מניעה וטיפול".

קיימים סוגים שונים של מחלות אוטואימוניות, בהן, בין היתר, פסוריאזיס, זאבת ודלקת מפרקים שגרונית. הן מתרחשות כאשר מערכת החיסון של הגוף הופכת לפעילה יתר על המידה ותוקפת אותו, בעודה מציפה את הגוף בחלבונים דלקתיים (המחוללים דלקת). דלקת מקומית לטווח זמן קצר היא דבר תקין בגוף לצרכי החלמה, אבל כשהדלקת אינה מקומית ונמשך לטווח זמן ארוך יותר, הדבר מזיק לתאי ואיברי הגוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully