וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפסיקו להתבכיין: מי סובל יותר משפעת, גברים או נשים?

24.11.2016 / 7:20

גברים (כך שמענו) נוטים לרחם על עצמם בזמן מחלה, הרבה יותר מנשים. מחקר אמריקאי ביקש לבדוק האם יש הבדלים בסימפטומים של המחלה בין המינים ומצא תשובה שבוודאי תצית כמה מחלוקות

מדוע נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים?/מערכת "סיפור בדקה"

בווידיאו: למה נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים?

אחת ההבנות שמתגבשות לאט לאט בקרב מדענים ורופאים ברחבי העולם היא כי עשוי להיות הבדל באופן בו גברים ונשים חווים כאב ומושפעים ממחלות. לא רק זאת, גוף מחקר שלם קיים באשר להבדלים בעיבוד הכאב בקרב גברים ונשים. ההבנה הזו חלחלה גם לתרבות, עם התפיסה הנפוצה, למשל, שגברים מתלוננים יותר מנשים כשהם חולים במחלות נפוצות כמו הצטננות או שפעת.

כעת, מחקר אמריקאי טוען כי עשוי להיות הבדל באופן בו הצטננות ושפעת משפיעות על גברים ועל נשים, כאשר השפעתן על נשים עשויה להיות מזיקה יותר. המחקר הוצג בידי החוקרים בכנס שנערך בחודש שעבר בניו אורלינס בנושא מחלות זיהומיות. יש לציין כי המחקר טרם פורסם בכתב-עת מדעי, דבר הכרוך בביקורת עמיתים על המחקר.

עוד בנושא:
ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים
כואב אבל פחות: מריחואנה יעילה יותר במניעת כאב אצל גברים

אישה משתעלת. ShutterStock
תנו להן סימפטיה/ShutterStock

החוקרים השוו את הדיווחים של 777 מטופלים, גברים ונשים ששירתו בצבא או בני משפחותיהם, על הסימפטומים שחוו במהלך הצטננות ומחלת השפעת, בין השנים 2009 ל-2014 בחמישה מרכזי טיפול צבאיים ברחבי ארצות הברית.

עם הגעתם הראשונה של החולים לטיפול, הצוות נטל דגימה מנחיר האף שלהם בכדי להחליט על סוג הזיהום בו מדובר והחולים נשאלו על התסמינים שחוו עד כה. לאחר מכן, נתבקשו המטופלים לנהל יומן בו יתעדו את התסמינים שהם חווים. הם נתבקשו לדרג את חומרת התסמינים בסולם בין אחד לשלוש (כאב קל, בינוני או חמור).

סימפטומים קשים יותר, ולפרק זמן ארוך יותר

בין רשימת התסמינים נכללו שיעול, קושי בנשימה וכאבים בחזה, הקשורים למערכת הנשימה התחתונה, וכאבי אוזניים, גודש באף, כאבי גרום והתעטשויות, הקשורים למערכת הנשימה העליונה. בנוסף נכללו תסמינים "מערכתיים" כמו תשישות, כאבי ראש ושרירים.

נמצא כי הנשים במחקר דיווחו בשיעור גבוה יותר מהגברים על תשישות חמורה וכאבי שרירים כשסבלו מהצטננות או משפעת. כמו כן, הסימפטומים החמורים של הנשים נמשכו פרק זמן ארוך יותר מאלה של הגברים.

לפי החוקרים, הזיהומים הנגרמים מנגיף אנטרו-וירוס וקורונה-וירוס, אשר יכולים לגרם להצטננות, ווירוס האינפלואנזה המחולל שפעת, היו נפוצים בקרב החולים. כמו כן הם מצאו כי סוגים שונים של נגיפים הדביקו גברים ונשים באותו השיעור. יחד עם זאת, נשים נטו יותר מגברים לדווח על כאב בעוצמות בינינות וחזקות, בין היתר כאבי אוזניים, כאבי ראש וסימפטומים נוספים כגון היעדר תאבון, עם הגעתם הראשונית אל הרופא, אמרו החוקרים.

גבר חולה. ShutterStock
למזלנו, מרחמים עצמיים לא מתים/ShutterStock

ד"ר רוברט דייס, ממובילי המחקר, חוקר רפואי בתכנית למחקר קליני במחלות זיהומיות, פרוייקט של אוניברסיטת מדעי הבריאות במרילנד הוסיף ממצא בראיון לאתר Live Science, לפיו גם נשים וגם גברים דיווחו על רמה דומה של חומרת תסמינים כשנשאלו במבט לאחור על ימי המחלה הראשונים. אך ביום השלישי למחלה, החלו להתגלע ההבדלים: משלב זה ואילך, יותר נשים נטו לדווח על סימפטומים בעוצמה חמורה יותר מהגברים.

זה בגלל ההורמונים?

אחת הבעיות המרכזיות במחקר המבוסס על דיווח עצמי, הוסיף ד"ר דייס, הוא שחלק מהאנשים עשויים היו להמעיט בהערכת עוצמת התסמינים שלהם ואחרים היו עשויים להדגיש את שלהם יתר על המידה.

גם אם קשה להסיק מהמחקר כי אכן גברים ונשים סובלים משפעת באופן שונה, דייס הוסיף כי המחקר מראה כי יש הבדל באופן בו גברים ונשים מדווחים ומתייחסים אל התסמינים שלהם, וקרא למחקרים נוספים בעתיד לבחון את ההבדלים הביולוגיים בבסיס תסמיני השפעת וההצטננות בקרב גברים ונשים, כאשר לדעתו ההבדל ההורמונלי עשוי להוות חלק מרכזי באופן בו מערכת החיסון שלנו מתמודדת עם הווירוסים הללו.

  • עוד באותו נושא:
  • שפעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully