וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כואב אבל פחות: מריחואנה יעילה יותר במניעת כאב אצל גברים

24.8.2016 / 9:00

גם כשמדובר בכאב, לשוני בין המינים יש ככל הנראה עדיין השפעה. מחקר שביקש לבדוק את ההבדלים מצא שההשפעה של המריחואנה על סף הכאב, גבוהה יותר אצל גברים. מופתעים?

אילוסטרציה: כאבי בטן. ShutterStock
כל אחד חווה כאב בצורה אחרת/ShutterStock

אנחנו בוודאות יודעים שכל אחד חווה כאב בצורות שונות, אבל האם משככי הכאבים אמורים להשפיע על כולנו באותה צורה או שיש חשיבות למין שלנו? מחקר חדש שמתפרסם במגזין Drug and Alcohol Dependence מצא כי מריחואנה מפיגה כאבים באופן טוב יותר אצל גברים מאשר אצל נשים.

במחקר שנערך במרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה (CUMC) בארה"ב, השתתפו 42 נבדקים, מחציתם גברים ומחציתם נשים, שמעשנים מריחואנה בזמנם החופשי. הגברים והנשים חולקו ביניהם לשתי קבוצות: קבוצה שנתבקשה לעשן מריחואנה אמיתית, עם ריכוז THC (החומר הפסיכו-אקטיבי העיקרי בצמח) הנע בין 3.5 ל- 5.6 אחוזים וקבוצה נוספת שקיבלה תחליף פלצבו.

לאחר מכן התבקשו הנבדקים לשים את ידם במים קרים, בטמפרטורה של ארבע מעלות צלזיוס, ולהשאיר אותה בפנים עד שלא יכלו לשאת יותר את הכאב. סף הכאב של הנבדקים וסבילותם נמדדו לפי משך הזמן בו הצליחו להותיר את ידם במים. כמו כן הם נדרשו למלא לאחר מכן שאלון מקיף על עוצמת הכאב והחוויה אותה עברו.

עוד בנושא:
מי יותר לוקח ללב - גברים או נשים?
מי ישן יותר - גברים או נשים?
המעבדה: למה אין כזה דבר "מוח גברי" ו"מוח נשי"?

הבדלים בתחושות

בעוד שבקבוצת הגברים נמצאו הבדלים משמעותיים בסבילות לכאב בין הקבוצה שעישנה מריחואנה וזו שצרכה את תחליף הפלצבו, בקבוצת הנשים לא נרשמו הבדלים שכאלה. על אף ההבדלים בסף הכאב, לא דווחו שינויים משמעותיים בעוצמת ה"היי" של משתתפי המחקר, או כמה הם נהנו ממנה.

"התוצאות הללו מצביעות על כך שבקרב מעשני מריחואנה, לגברים ישנה פחות רגישות לכאב מאשר לנשים", כתבו החוקרים, והציעו להמשיך ולחקור את ההבדלים בהשפעת המריחואנה על גברים ונשים, תוך ניסיון להתחקות אחר "המנגנונים הבסיסיים" באמצעותם המריחואנה משפיעה על תחושת הכאב.

תחרות מריחואנה באורוגוואי, 19 ביוני 2016. AP
לא משפיעה באותו אופן/AP

המחקר נערך על רקע גידול משמעותי בתפוצתה של מריחואנה - והסדרת השימוש במריחואנה רפואית - בארצות הברית וברחבי העולם בשנים האחרונות. נכון ליוני 2015, מריחואנה הייתה חוקית לשימוש ב- 25 מדינות בארצות הברית, בהן הוסדר גם השימוש בקנאביס רפואי. בנוסף מדינות רבות נוספות ברחבי העולם, בהן ישראל וכמו כן פולין, אוסטריה, קנדה, גרמניה, איטליה, הולנד, פורטוגל וספרד, הסדירו בחוק את הקנאביס הרפואי להקלה על כאבים.

"הממצאים האלה מגיעים בשעה שיותר ויותר אנשים, בהם נשים, פונים לשימוש במריחואנה רפואית להקלה על כאבים", אמרה ד"ר זיווה קופר מצוות המחקר. היא הסבירה כי עד כה, מחקרים שעסקו בהשפעת המריחואנה על הפגת כאבים התבססו בעיקר על בעלי חיים, ומציעה כי לאור השימוש הגובר במריחואנה רפואית יש לקיים מחקרים נוספים שיבדקו את השפעות הסם על בני האדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully