וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 סימנים שיכולים להצביע שחסר לכם חלבון בתזונה

עודכן לאחרונה: 24.7.2022 / 10:43

החלבון בתזונה שלנו לא רק דואג שנהיה שבעים אלא הוא מחזק את העצמות והשרירים ומחזק את המערכת החיסונית. כך תדע אם הגוף שלכם צריך עוד חלבון

חמש שיטות שונות להפרדת ביצים/מערכת וואלה! אוכל

כמה החלבון חשוב לתפקוד הגוף שלנו? כנראה הרבה יותר משרבים משערים. כל תא, רקמה ואיבר בגוף צריכים את המרכיב החיוני הזה, וכמעט אין תהליך בגוף האדם שהוא לא משפיע עליו בצורה כלשהי. בתהליך העיכול החלבון מתפרק לחומצות אמינו, שמשמשות במגוון דרכים לתיקון וחידוש הגוף.

ספורטאים רבים לוקחים תוספות חלבון כדי להעצים את התוצאות של האימון הגופני, אך המרכיב החיוני הזה חשוב לכל האנשים - גם ובייחוד למי שלא עוסק בפעילות גופנית באופן תדיר. החלבון עוזר לבנות ולתחזק את השרירים, לווסת את הפעילות ההורמונלית, מסייע לתפקוד תקין של האנזימים, תורם להחלמה מפציעות ומשפר את תפקוד מערכת החיסון. מחסור בחלבון עשוי להתבטא במקומות שונים בגוף, ובדרכים שלא תמיד נדע לקשר למחסור תזונתי. כמובן שאם מופיעות הבעיות שברשימה זו, חשוב להיוועץ ברופא ולא לקבל החלטות על דעת עצמכם, אך אלו סימנים שיכולים להדליק לכם נורה חשובה ולטפל בבעיה.

השיער שלכם נושר

נסו להעביר רגע את היד על שיער ראשכם ובדקו כמה שיערות נשארות עליה. אם אתם מבחינים בכמה שיערות על היד, ייתכן שמדובר בנשירת שיער. בניגוד להתקרחות, שהיא מצב שבו השיער מפסיק לצמוח ולא חוזר, נשירת שיער היא מצב זמני שעשוי להיות מושפע בין היתר גם מגורמים סביבתיים כמו תזונה לקויה.

השיער מורכב ברובו מחלבון, והוא זקוק לו כדי לצמוח ולהתחזק. אם לא מספקים לגוף את כמות החלבון הדרושה, הדבר עלול להחליש את השיערות ולגרום להן לנשור. החדשות הטובות - התהליך הזה הפיך, וצריכה מוגברת של חלבון תסייע להילחם בו. עם זאת, במקרה כזה מומלץ להיוועץ עם רופא כדי לבדוק שאכן זהו הגורם לנשירת השיער. חשוב לזכור כי גם חסרים תזונתיים אחרים וגורמים סביבתיים נוספים עלולים לגרום לתופעה.

נשירת שיער במקלחת. Giphy
השיער זקוק לחלבון. גיף של אישה עם שיער נושר/Giphy

אתם רעבים כל הזמן

תהליך העיכול של חלבונים הוא איטי יותר מזה של הפחמימות. לכן, כשצורכים יותר פחמימות, בדגש על פחמימות פשוטות, זה גורם לצניחה פתאומית של רמות הסוכר ולרעב מוגבר. מנגד, צריכה מוגברת של חלבונים מאריכה את תחושת השובע ומפחיתה את הצורך לנשנש במהלך היום. מחקר שפורסם בכתב העת Nutrition Metabolism מצא כי אנשים שהגבירו את צריכת החלבון ל-30 אחוזים מצריכת הקלוריות היומית שלהם צרכו בממוצע כ-450 פחות קלוריות בכל יום והשילו בממוצע 4 קילוגרמים ממשקל גופם בשלושה חודשים.

אתם חולים יחסית הרבה

כמה פעמים הייתם מצוננים בשנה האחרונה (כולל קורונה)? אם התשובה היא יותר מאחת, ייתכן שגם התזונה שלכם עשויה להיות אחראית על כך. כמו במכונית, גם מערכת החיסון שלכם דורשת "דלק" איכותי כדי לתפקד כמו שצריך. במחקר שפורסם בכתב העת Progress of Food and Nutrition Science נמצא כי מחסור בחלבון עלול לפגוע בייצור תאי ה-T במערכת החיסון, אשר מהווים מרכיב חשוב במלחמה בחיידקים. המחסור הזה הופך את המלחמה לקשה יותר, ועלול לגרום לריבוי מחלות לאורך זמן.

גיף חולה. Giphy
חולים הרבה? יכול להיות שחסר לכם חלבון/Giphy

הרגליים שלכם מתנפחות

בין החלבונים החיוניים הרבים שפועלים בגופנו, ניתן למצוא את האלבונימים - שאחראיים בין היתר על ויסות הלחצים בכלי הדם. חלבונים אלו מסייעים להחזיק את המלח והמים בתוך כלי הדם, וכאשר יש מחסור בהם, חומרים אלו עלולים לצאת מכלי הדם אל הרקמות שעוטפות אותן. בכתב העת של אוניברסיטת הרווארד נכתב כי מצב זה עלול לגרום לבצקות ברגליים ובאזורים אחרים בגוף. מצב זה עשוי להצביע על מחסור בחלבון, אולם חשוב להיוועץ ברופא כדי לוודא זאת. זאת מכיוון שרגליים נפוחות עלולות להצביע על חסרים שונים, ובמקרים קיצוניים אף על בעיות בזרימת הדם.

העור שלכם יבש ואדום

מחסור בחלבון עלול לפעמים לגרום לבעיות בעור כמו דרמטיטיס או לגירויים מסוגים שונים. מחסור זה יתבטא במקרים רבים בבעיות בעור באזור הירכיים, כף הרגל או הישבן. זאת מכיוון שהחלבון מהווה מעין "שכבת מגן" בעבור העור שלנו, וכאשר הוא חסר, העור חשוף יותר לפגיעות ומגיב בחומרה רבה יותר לגורמים אלרגניים שונים.

גיף גבר עצוב. Giphy
מתקשים להתרכז? זה יכול להיות קשור לתזונה/Giphy

קשה לכם להתרכז

אם קשה לכם להתרכז, אתם חווים ירידה במוטיבציה ומתקשים ללמוד מידע חדש, יכולות להיות לכך סיבות רבות, ואחת מהן עלולה להיות רמות נמוכות של מוליכים עצביים במוח החיוניים לתפקודו התקין - לרבות דופמין, נורדרינפרין, אפינפרין וסרטונין. חומצות האמינו במוח מהוות מרכיב חשוב בהפקת המוליכים העצביים האלה וכמה מחקרים מצאו כי צריכה לא מספקת של חלבונים עלולה לפגוע בייצורם ובכך להשפיע לרעה על תפקוד המוח.

השרירים שלכם מתכווצים תכופות

כפי שכבר ציינו, חלבון מהווה מרכיב חיוני בבנייה ובשימור של השרירים, ומחסור בו משפיע עליהם באופן ישיר. אנשים עם מחסור בחלבון צפויים לסבול יותר מחולשה של השרירים, הידלדלות שלהם או התכווצויות פתאומיות. בנוסף, מחסור בחלבון עלול להתבטא במראה כחוש יותר ובשרירים דקיקים יותר מהרגיל. עם זאת, התכווצויות תכופות בשרירים עלולות גם להצביע על בעיות רפואיות שונות, ולכן חשוב להיוועץ ברופא אם הן מופיעות בתדירות מוגברת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully