וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 רכיבים טבעיים שיכולים לחזק את המערכת החיסונית שלכם

עודכן לאחרונה: 25.1.2022 / 10:41

מצוננים? או סתם מנסים לחמוק מגורל ידוע מראש של הידבקות באומיקרון? 4 הצמחים האלה מגיעים עם קבלות והוכחות בתחום חיזוק המערכת החיסונית. שווה בדיקה

הקורונה, השפעת, הצינון וכל שאר הווירוסים ומחלות החורף שכולנו מנסים להתחמק מהן כמיטב יכולתנו כרגע - מגיעות לשיא שלהן בשבועות אלה ממש, וגם גל הקור והגשם שהתווספו לאחרונה גורמים לרבים לתהות האם יש עוד משהו שאפשר לעשות כדי לחזק את המערכת החיסונית ולהישאר בריאים בחורף הזה?

נזכיר כמובן שמערכת חיסונית חזקה ומתפקדת תלויה בכל מיני גורמים, בין השאר בגיל וברקע הרפואי שלכם, אבל גם בהרגלי אורח חיים כמו פעילות גופנית, הקפדה על שעות שינה מספקות ושמירה על תזונה נכונה שמכילה את כל הוויטמינים והמינרלים שלהם הגוף זקוק. בהקשר של התזונה, יש כמובן דברים בגזרת ה"אקסטרה" שתוכלו להוסיף, ונמצאו כמועילים לחיזוק המערכת החיסונית.

ישנם לא מעט צמחים בעלי סגולות של דחיית והשמדת פתוגנים. רפואות מסורתיות כמו הרפואה הסינית מבוססות במידה רבה על הסגולות המרפאות, המחטאות והמעוררות של צמחים ועשבים שונים, והיתרונות של חלקם מוכרים גם על ידי הרפואה המערבית, לאחר שאלה אושרו גם במחקרים מדעיים.

הנה 4 רכיבים מהצומח שמשפיעים לטובה על המערכת החיסונית:

1. אכינצאה

פרחי אכינצאה ותמצית בבקבוק. ShutterStock
להתחיל ליטול מיד עם הופעת התסמינים. תמצית אכינצאה/ShutterStock

אכינצאה היא אחד מצמחי המרפא המגוונים ביותר מבחינת שימושים רפואיים, החל משיכוך כאבים והפחתת דלקתיות ועד לסגולות אנטי-ויראליות והשפעות נוגדות חמצון. משכך, מדובר באחד הצמחים האידיאליים לתמיכה במערכת החיסונית.

מטה-אנליזה שהתפרסמה בשנת 2006 בספריית קוקרן קבעה שנטילת אכינצאה לאחר הופעת תסמינים ראשוניים של הצטננות, כגון: נזלת וגודש באף הפחיתה הן את משך המחלה והן את חומרתה. עם זאת, החוקרים ציינו שהתוצאות לא עקביות בכל המחקרים שנכללו באנליזה.

סקירה סיסטמטית עדכנית יותר שהתפרסמה בשנת 2020 בכתב העת Advances in Integrative Medicine, מצאה שנטילת אכינצאה יכולה להועיל במקרה של זיהומים נשימתיים חמורים, אך בתנאי שמתחילים ליטול אותה עם הופעתם של התסמינים. הסיבה לחשיבות התזמון היא שפעולת האכינצאה מפחיתה פעילות הציטוקינים מחוללי הדלקת, שמופעלים בגוף במקרים של זיהומים נשימתיים קשים.

עוד בוואלה!

מחלימים? זה הסיכוי שלכם להידבק שוב בקורונה

לכתבה המלאה

לכן, אם אתם מרגישים שאתם מתחילים להיות חולים (מה שנקרא "מבשלים משהו") או אם אתם חשים שבתקופה האחרונה התראיתם עם הרבה אנשים שאולי חשפו אתכם לכל מיני נגיפים ומחלות חורף, לא יזיק להתחיל ליטול תוסף אכינצאה למשך כמה ימים ברציפות. שימו לב להוראות המינון המומלצות על האריזה או התייעצו עם רוקח.

2. שום

שום. AlessandroZocc, ShutterStock
אחד הצמחים החזקים ביותר נגד חיידקים, נגיפים וטפילים. שום/ShutterStock, AlessandroZocc

שום הוא אחד הצמחים האנטי-בקטריאליים החזקים ביותר שקיימים בטבע. הוא מועיל במיוחד לבריאות מערכת העיכול. למעשה, הסברה היא שהוא לא רק אנטי-בקטריאלי (נוגד חיידקים), אלא גם אנטי-ויראלי (נוגד נגיפים) ואנטי-פרוטוזואלי (נוגד טפילים). נוסף על התועלות לבריאות העיכול, לשום יכולה להיות תרומה גם להתמודדות עם זיהומים בדרכי הנשימה.

תרכובת בשם אליצין היא מה שככל הנראה הופך את השום לאנטי-בקטריאלי. על פי סקירת מחקרים שפורסמה בשנת 2014 בכתב העת Avicenna Journal of Phytomedicine, אליצין יכול לסייע בהתמודדות עם זיהומים של חיידקים בעלי מוניטין מרושע במיוחד כמו חיידקי אי קולי וסלמונלה (שגורמים להרעלות מזון). בנוסף, נמצא במחקר אחר ששום מועיל גם נגד הצטננות. במסגרת המחקר, מתנדבים חולקו לשתי קבוצות: לאחת ניתן תוסף שום שהכיל 180 מ"ג אליצין מדי יום במשך 12 שבועות, לקבוצה השנייה ניתן פלצבו. החוקרים גילו שהמשתתפים שקיבלו את תוסף השום היו בעלי סיכון נמוך יותר לחלות, ואם הם חלו, המחלה שלהם היתה קצרה יותר מזו של משתתפי קבוצת הביקורת שקיבלו פלצבו.

3. ג'ינסנג

שורש ג'ינסנג. ShutterStock
מווסת את התגובה החיסונית לסטרס. ג'ינסנג/ShutterStock

ג'ינסנג הוא צמח רב שנתי שגדל בסין, קוריאה, צפון אמריקה וסיביר בעיקר, ושורשיו מהווים מקור להפקת תרופות מסורתיות ברפואה הסינית מזה שנים רבות. מחקר שנערך מצא ששורש ג'ינסנג יכול לחזק את ציר ה-HPA (hypothalamic, pituitary, adrenal axis) - מערכת שאחראית על ויסות התגובה החיסונית לסטרס.

שנים רבות יודע ומוכח מחקרית שסטרס משפיע לרעה על המערכת החיסונית. חיזוק ציר ה-HPA יכול להשפיע לטובה ולחזק גם את המערכת החיסונית. הג'ינסנג יכול גם לסייע באיזון המערכת החיסונית, על ידי ויסות הסוגים השונים של תאי החיסון, בהם תאי T, תאי B, מקרופאגים ותאי הרג טבעי. כולם תאים בעלי חשיבות רבה לזיהוי ומאבק באיומים חיצוניים על הגוף. מחקר שבוצע בשלב זה רק בעכברי מעבדה וטרם בוצע על אנשים, מצא ראיות לכך שג'ינסנג יכול להועיל גם נגד שפעת מסוג A שהיא הזן החמור והאלים ביותר של שפעת.

4. פטריית ריישי

תה מפטריית ריישי. ShutterStock
לדרוך ולעורר את המערכת החיסונית. תה מאבקת פטריות ריישי/ShutterStock

ריישי (או לינגז'י, כפי שהיא לעתים מכונה) היא סוג של פטריה. פטריות ריישי מכילות בטא-גלוקן - תרכובות שמדענים סבורים שמעוררות תאים מסוגים שונים במערכת החיסון, בהם מונוציטים, תאי הרג טבעי (natural killer cells) ותאים דנדריטיים. בעקבות גירוי התאים הללו על ידי התרכובות בפטריה, מדענים סבורים שהמערכת החיסונית דרוכה יותר וערוכה טוב יותר לזהות גורמים עוינים שעלולים לתקוף אותה.

ישנן אפילו ראיות מדעיות ראשוניות לכך שתרכובות הבטא-גלוקן עשויות להשפיע לטובה על גידולים ולעכב צמיחה של תאי סרטן, כך עולה מעבודות שבוצעו במרכז חקר הסרטן ממוריאל סלואן קטרינג. אולם, כאמור מדובר במחקרים ראשוניים בלבד ויש צורך במחקרים נוספים ומקיפים יותר כדי לאשש זאת. תוספים המבוססים על פטריות ריישי מגיעים בדרך כלל בצורת אבקה או בקפסולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully