וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלו תוספי התזונה ששולחים הכי הרבה אנשים לחדר מיון

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 12:20

על התווית שלהם מתנוססות הבטחות גדולות ואנשים רוכשים אותם ללא חשש - כי 'אם זה טבעי, זה בטח לא יכול לפגוע'. אבל המציאות בשטח מלמדת שגם תוספי תזונה יכולים להוביל לביקורים לא צפויים בבתי חולים, ובמקרים מסוימים גם ליותר מזה

על הנייר, אפשר להבין למה תוספי תזונה הפכו לאחד הטרנדים הלוהטים של השנים האחרונות. כולנו יודעים שוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון טובים לבריאות - אז למה לא לקחת יותר מהם כדי לשפר היבטים שונים בחיים שלנו?

ההפרדה המאוד הגיונית שעושים בין תרופות לבין תוספי תזונה, עוזרת לציבור להבין שהתוספים לא באמת נועדו לטפל במחלות ובעיות רפואיות, אך ההפרדה הזאת גם עלולה להטעות. בדיוק בגלל שלא מדובר בתרופות, אנשים עלולים לחשוב שתוספים טבעיים גם לא יכולים לסכן אותם, אבל מומחים בתחום טוענים אחרת.

ד"ר סוזן פראל היא מומחית לרפואת חירום ולטוקסיקולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. במאמר שפרסמה באתר האוניברסיטה היא התייחסה למחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine, ובו חוקרים עקבו במשך עשור אחר הנעשה ב-63 חדרי מיון בבתי חולים, כדי להבין כמה מהמאושפזים שבהם נפגעו כתוצאה משימוש בתוספי תזונה.

תוסף התזונה קוורצטין תוספי תזונה. ShutterStock
23 אלף ביקורים בחדרי מיון. תוספי תזונה/ShutterStock

במהלך העשור הזה, לא פחות מ-23 אלף ביקורים בחדרי המיון שנסקרו, נבעו משימוש בתוספי תזונה. אלו ארבעת התוספים המרכזיים שהובילו לתוצאה הלא סימפטית זאת:

1. תוספים שמסייעים לירידה במשקל
למרכזי המיון בבתי החולים הגיעו אנשים רבים שנטלו תוספים שמסייעים בירידה במשקל, כשגילם הממוצע עומד על 32 ורובם נשים. יותר מ-10 אחוזים מהמקרים האלו הובילו לאשפוז בבית החולים, בייחוד בקרב נשים אחרי גיל 65. תוספים כאלו, שנועדו לדכא את התיאבון או לחילופין "להאיץ" את פעילות מערכת העיכול, אחראיים ליותר מרבע מהביקורים בחדר המיון שמקורם בתוספי תזונה.

עוד בוואלה!

התוסף הטבעי שבאמת יעזור לכם להילחם בהצטננות

לכתבה המלאה

2. תוספים לשיפור התפקוד המיני
בעוד שרבים כיום עדיין מצפים מנשים שייצמדו לגזרה מסוימת ו"דוחפים" אותן לעשות דברים מסוכנים כדי לרזות, גם גברים רבים מאמינים כי "גבריותם" נמדדת בביצועים שלהם בחדר המיטות ולכן נוטלים תוספים שמבטיחים לשפר את החשק המיני, התפקוד ורמת האנרגיות.

גברים רבים (וגם שיעור מסוים של נשים), מגיעים לחדר המיון לאחר שצרכו תוספים שמבטיחים לשפר את חיי המין שלהם. הבעיה המרכזית עם תוספים כאלו, שרבים בוחרים לרכוש באינטרנט בגלל בושה או מבוכה, היא שאין מספיק פיקוח עליהם, ולא פעם מכניסים אליהם חומרים שאינם מאושרים על ידי ה-FDA. בחלקם יש רכיבים פעילים המצויים גם בתרופות ועלולים להתנגש עם תרופות אחרות שנוטלים באופן קבוע.

גבר שרירי שותה משקה חלבון. ShutterStock
אנשים עושים דברים משוגעים במרדף אחרי הגוף המושלם. גבר שתה לאחר אימון/ShutterStock

לכן, מדגישים המומחים, אם אתם כבר חושבים ליטול תוספים כאלו, חשוב לעשות זאת תוך קבלת ייעוץ רפואי מקצועי וגם לבדוק במאגר של ה-FDA האם התוספים מאושרים לשימוש ומה בדיוק הם מכילים.

3. תוספים לפיתוח הגוף
במרדף אחרי הגוף המושלם, חלק מהאנשים שוכחים כי המטרה המרכזית של התעמלות היא שיפור הבריאות, ועושים לא מעט דברים שדווקא עושים את ההיפך ומזיקים לגופם. לדברי ד"ר פראל, מחקרים רבים מראים כי סטרואידים ותוספים עם חומרים שפועלים כמו סטרואידים מגבירים משמעותית את הסיכון לבעיות רפואיות, בעיקר בכבד. חלק מהפגיעות האלו עלולות להיות בלתי הפיכות ואף לסכן את חייכם בטווח המיידי והארוך.

4. תוספים להעלאת האנרגיות
יש הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להעצים את האנרגיות שלנו באופן טבעי, אך מטבע הדברים, בליעת כדור שיעשה זאת ללא מאמץ תמיד תהיה מפתה הרבה יותר. ד"ר פראל אומרת כי כ-10 אחוזים מהביקורים בחדר המיון כתוצאה משימוש בתוספים, נובעים בדיוק מהסיבה הזאת, ומדגישה כי תוספים כאלו במקרים רבים אינם מפוקחים ומכילים חומרים שעלולים לגרום לתופעות לוואי מאוד לא רצויות.

תרופות וכוס מים. ShutterStock
אם אין חוסר - אין סיבה לקחת ויטמינים. איש נוטל תוספים וכדורים/ShutterStock

תוספים כאלו יכולים להכיל שורה ארוכה של רכיבים, אשר חלקם נראים על הנייר ככאלו שמועילים לגוף שלנו ולא יכולים להזיק - כמו לדוגמה ויטמין B12, חומצה פולית (B9) וניאצין (B3). הוויטמינים האלו אכן נדרשים לשימור הבריאות ורמת האנרגיות, אך בשיעורים גבוהים מדי, בייחוד אם נוטלים אותם בלי שקיים בהם מחסור, הם עלולים לגרום לשורה של בעיות רפואיות, חלקן אף עלולות לסכן חיים.

חשוב להבין כי העלאת רמת האנרגיות תהיה יעילה הרבה יותר אם תעשו זאת בצורה טבעית, שמיטיבה עם הגוף שלכם, במקום "לכפות" זאת עליו. מחקרים רבים מצאו כי תזונה מאוזנת, פעילות גופנית מספקת, הפחתת הלחץ הנפשי ושינה איכותית בלילה משפיעות מאוד על האנרגיות לאורך היום. גם בדיקות דם תקופתיות יעזרו להבין אם באמת יש לכם חסרים תזונתיים - ולטפל בהם באופן נקודתי, במקום לקחת תוספים שמבטיחים לשפר את חייכם - כשבפועל אין לכם צורך אמיתי בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully