וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוסף התזונה הזה יכול להיות הלהיט של החורף - אבל האם הוא בריא לכם?

חלק מהמומחים מאמינים שהוא יכול לשפר את ההתמודדות עם מחלות בדרכי הנשימה, אחרים מזהירים מפני השפעות שליליות כמו כאבי ראש או הפרעות עצביות, אבל בשני הצדדים מסכימים כי המגיפה העולמית תהפוך אותו למבוקש מאי פעם

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

כל אחד מאיתנו מתמודד עם אירועי החודשים האחרונים בדרך אחרת, אבל אם יש דבר אחד שהתעצם אצל רובנו בתקופה הזאת הוא הדאגה, שלא לומר חרדה, לבריאות שלנו. פתאום כתבות על דרכים לחיזוק מערכות החיסון הופכות אפילו יותר פופולריות מבעבר, אימהות מפציצות את הוואטסאפ של הילדים עם סרטונים שמסבירים איך לחזק את הבריאות בתקופה הזאת וגם, איך לא, חברות מסחריות משווקות באגרסיביות תוספי תזונה שאמורים להרחיק מאיתנו את המחלות שהכי מאיימות עלינו.

כן, נראה שאין תקופה מתאימה מזו לשווק מוצרים בריאים, ומומחים בתחום מאמינים כי בחודשים הקרובים אנחנו עשויים לראות תוסף לא כל כך מוכר אך מסקרן במיוחד שיתפוס כותרות ברחבי העולם. זהו נוגד חמצון בשם קוורצטין, שנחשב עוצמתי ביותר ומצוי בשורה ארוכה של מאכלים שאתם כנראה כבר עכשיו אוכלים ותכף נפרט עליהם.

כיום, נוגד החמצון הזה משווק גם כתוסף תזונה, אשר מופק ברוב המקרים מפרחים וניצנים של עץ הפגודה היפני. כמו כל נוגדי החמצון, קוורצטין נלחם ברדיקלים חופשיים בגופנו שעלולים להאיץ את הזדקנות התאים, להגדיל את שיעור הדלקת בגוף וכתוצאה מכך גם להגביר את הסיכון למחלות כמו סרטן ומחלות לב.

האם קוורצטין באמת יכול לשפר את הבריאות?

אם אתם סובלים מאלרגיות באופן קבוע, ייתכן כי כבר נתקלתם בשמו של התוסף הזה בהקשר אחר. שורה של מחקרים מצאו כי קוורצטין עשוי להיות יעיל בהפחתת התגובה האלרגית של הגוף לאלרגנים שונים.

אז למה הוא צפוי להפוך פופולרי יותר דווקא עכשיו? מכיוון שיש מומחים שמאמינים כי הוא עשוי למלא תפקיד בשיפור ההתמודדות של הגוף עם מחלות וירליות שתוקפות את דרכי הנשימה העליונות, לרבות שפעת, צינון וכמובן נגיף הקורונה החדש (Covid-19). אולם חשוב להדגיש שאין לכך הוכחות חד משמעיות, בטח כשמדובר על נגיף הקורונה שיש עוד הרבה שאנחנו לא יודעים עליו.

תוסף התזונה קוורצטין תוספי תזונה. ShutterStock
תוצאות מעודדות, אבל לא חד משמעיות. תוסף התזונה קוורצטין/ShutterStock

ביוני האחרון נערך מחקר על ההשפעה של ויטמין C וקוורצטין על המניעה והטיפול ב-Covid-19. המסקנות הראו כי עשויה להיות לשני הרכיבים האלו תרומה מסוימת לשיפור המצב, אך מדובר בממצאים לא מספקים שלא ניתן לבסס עליהם קביעה חד משמעית. עם זאת, בחודשים הקרובים, מדגישים החוקרים, צפויים להיערך עוד כמה מחקרים נרחבים יותר שאולי יספקו תשובה יותר מבוססת.

בנוסף, מחקר מ-2012 בחן את ההשפעה של קוורצטין, לצד שורה של ויטמינים ונוגדי חמצון אחרים, על האופן שבו אנשים מבוגרים מתמודדים עם מחלות כמו שפעת והצטננות. במחקר נמצא כי לרכיבים האלו יכולה להיות השפעה מסוימת על שיפור תסמיני המחלה, אם כי גם כאן החוקרים הדגישו כי לא מדובר כמובן בתרופה או בדרך למנוע את הופעת המחלות האלו.

בנוסף, ישנן עדויות שמראות כי הרכיב הזה עשוי להיות יעיל בהפחתת התדירות והעוצמה של התפרצויות הרפס, אם כי מדענים עדיין לא הצליחו להבין איך בדיוק הוא משפיע על הנגיף הזה ועל נגיפים אחרים. ואם זה לא מספיק, מחקרים אחרים מציעים כי קוורצטין עשוי להפחית דלקות בגוף, להוריד את הסיכון למחלות כמו דמנציה ואלצהיימר, לשפר את בריאות הלב ואפילו לסייע בצמצום הסיכון לסוגי סרטן שונים.

באילו מזונות ניתן למצוא קוורצטין?

כמו נוגדי חמצון אחרים, גם קוורצטין הוא רכיב לא נדיר במיוחד שמצוי בהרבה מאכלים שאתם אוכלים כבר היום. ניתן למצוא אותו בין היתר בבצל אדום, בצל ירוק, בצלצלים, תפוח אדום, ענבים, פירות יער, קייל, עגבנייה, ברוקולי, כרוב ניצנים, פירות הדר, פלפל ירוק וצהוב, אגוזים, שקדים, פיסטוקים, אספרגוס, כוסמת, ותה שחור וירוק. אולם את השיעור הגבוה ביותר של הרכיב העוצמתי הזה תוכלו למצוא דווקא בצלפים.

פסטה עם צלפים. ShutterStock
השיעור הגבוה ביותר של הרכיב העוצמתי הזה. פסטה עם צלפים/ShutterStock

בנוסף, מחקרים מראים שבמאכלים שונים יש סוגים מעט שונים של הרכיב הזה וההבדל המרכזי ביניהם בא לידי ביטוי בעיקר באיכות הספיגה בגוף. לדוגמה, קוורצין שמגיע מבצל על סוגיו השונים נספג טוב יותר מזה שמגיע מתה. כדאי גם לציין ששומנים מסייעים בספיגה נכונה יותר של הרכיבים האלו - לכן סלט ירקות עם שמן זית לדוגמה בהחלט יכול להיות בחירה חכמה בהקשר הזה.

הצד השלילי: מתי זה הופך ליותר מדי?

מומחים ממליצים לצרוך בין 500 ל-3,000 מ"ג של קוורצטין בכל יום, וכן מציעים לקבל אותו ממקורות טבעיים - כמו המאכלים שסיפרנו לכם עליהם כאן. מי שהתזונה שלו לא כוללת הרבה מזונות שמופיעים ברשימה הזאת יכול גם ליטול תוספים להשלמת המכסה - אם כי חשוב להבין שתוספים בדרך כלל נספגים פחות ביעילות.

וכמו עם כל דבר אחר בחיים, גם כאן צריך להיזהר מצריכה מופרזת. קוורצטין אמנם נחשב תוסף תזונה בטוח עם שיעור נמוך של תופעות לוואי - אבל גם הוא יכול להשפיע בצורה שלילית על הגוף אם מגזימים איתו.

התוסף עלול לגרום, בצריכה מופרזת, לרגישות ואי נוחות בקיבה, כמו גם לכאבי ראש וגם להשפעה על מערכת העצבים שגורמת לתחושת דגדוג או עקצוץ במקומות שונים בגוף. כך על פי מחקר שנערך בנושא. אולם חשוב להדגיש כי מדובר בתופעות לוואי נדירות יחסית. בנוסף, קוורצטין עשוי, במצבים מסוימים, לדלל את הדם, ולכן אם אתם כבר נוטלים מדללי דם, מומלץ להיוועץ עם רופא לפני שאתם נוטלים תוסף תזונה כזה. גם לנשים בהיריון מומלץ להיוועץ עם רופא לפני נטילת תוספי תזונה מכל סוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully