4 פתרונות טבעיים שיעילים ממש כמו תרופות

מהתבלינים שנמצאים במטבח של כולנו ועד לצמח הנדיר שמשגשג במזרח ובאירופה - אלו התוספים שאמורים לשפר את הבריאות שלכם ביעילות שדומה לזו של תרופות מוכרות, והאזהרות שחשוב להכיר לגביהם

04/09/2021
לא רק באורז: לאטה כורכום הוא להיט בריאות אמיתי (מערכת וואלה!)

כששומעים את המונח "תוספי תזונה", המוח נוטה להפליג למטפלים ללא שום הכשרה שמציעים הבטחות גדולות, ללא כיסוי. התחום הזה נחשב כיום פרוץ מאי פעם, ומלא בשרלטנים שכדאי להיזהר מהם, אבל לצד הסכנות, יש בו חומרים שגם מדענים מוסמכים טוענים שהם יעילים כמו תרופות. עם זאת, זה בדיוק מה שהופך אותם, במקרים מסוימים, גם למסוכנים לא פחות מתרופות. אז הנה כמה מתוספי התזונה העוצמתיים ביותר בעולם - וכל מה שחשוב לדעת לפני שנוטלים אותם:

עוד בוואלה!

מחקר: מחסור בוויטמין הזה מגדיל את הסיכון למות מקורונה

לכתבה המלאה

1. כורכומין

אם אתם עוקבים בקביעות אחרי חדשות בריאות מהשנים האחרונות, כנראה שהיה לכם קשה לפספס כתבות על כורכום והשפעתו המיטיבה על הבריאות. בהודו, הכורכום משמש לטיפול במחלות כבר מאות שנים. כעת, גם מדענים מהמערב שחוקרים את ההשפעה שלו על הבריאות רואים כי אכן יש הרבה סיבות טובות לכך.

הרבה יותר מטרנד. כורכום(צילום: ShutterStock)

כורכומין, החומר הפעיל העיקרי בכורכום, נמצא במחקרים מדעיים כגורם שנלחם בדלקות בגוף ברמה המולקולרית. הרכיב חוסם את פעילותה של מולקולה בשם NF-kB שמאותתת למערכת החיסון לפתח דלקות. חלק מהמחקרים קבעו כי כורכומין כל כך יעיל בהפחתת דלקות, עד שהוא מתפקד ממש כמו תרופות, אך בלי תופעות לוואי משמעותיות.

במחקר אחד שנערך על 45 אנשים עם דלקת מפרקים שגרונית, נמצא כי טיפול שכלל 500 מ"ג של כורכומין ביום היה יעיל יותר מתרופה בשם דיקלופנק (Diclofenac), שנמנית עם התרופות היעילות ביותר להפחתת דלקות. מחקרים אחרים מצאו כי טיפול בכורכומין עשוי לשפר את בריאות הלב, להפחית את הסיכון לסרטן ואפילו, במצבים מסוימים, להילחם בדיכאון. במחקר אחד נמצא כי טיפול בכורכומין היה יעיל בשיעור דומה לטיפול בפרוזאק בהפחתת תסמיני דיכאון.

החדשות הרעות: הספיגה של כורכומין בגוף בדרך כלל לא נעשית בצורה יעילה כל כך. כדי להעצים את הספיגה, מומלץ לצרוך את התבלין ביחד עם פלפל שחור. פיפרין, שמעניק לפלפל את החריפות שלו, עשוי להגביר את הספיגה של כורכומין בעד 2000 אחוזים.

2. שום

גם היוונים וגם הרומאים בעת העתיקה נהגו להשתמש בשום כתרופה - וכעת אפשר להעריך בצורה מדויקת הרבה יותר איך זה באמת משפיע על הבריאות. ההשפעה העוצמתית ביותר של שום על גוף האדם קשורה בבריאות הלב ומתאפשרת הודות לחומר פעיל בשם אליצין שמצוי בו.

מחקרים מראים שצריכת שום עשויה להפחית את שיעור הכולסטרול הרע (LDL) בגוף, בשיעור של בין 10 ל-15 אחוזים בממוצע. כולסטרול גבוה הוא כידוע אחד מגורמי הסיכום המשמעותיים ביותר למחלות לב. בנוסף, אליצין מוריד באופן פעיל גם את לחץ הדם בקרב אנשים עם לחץ דם גבוה. במחקר שכלל 210 אנשים עם לחץ דם גבוה, נמצא כי תמצית שום הצליחה להפחית את לחץ הדם בשיעור גדול יותר מזה שהשיג הטיפול בתרופה אטנולול (atenolol).

תרופת סבתא מבוססת מדעית. שום(צילום: ShutterStock, AlessandroZocc)

בנוסף, רוב הסבתות שלנו מאמינות שאכילת שום היא דרך מצוינת להילחם בהצטננות - ובשנים האחרונות התגבש גם ביסוס מחקרי לאמונה הזאת. במחקר אחד נמצא כי צריכת שום הצליחה לקצר ב-63 אחוזים בממוצע את שיעור ההידבקות במחלה הנפוצה והפחיתה בכ-70 אחוזים בממוצע את משך ההתמודדות עם התסמינים - מחמישה ימים ליום וחצי.

3. שמרי אורז אדום

ומתבלינים שנמצאים במטבח של כולו - אנחנו עוברים דווקא למאכל סיני מסורתי שאולי לא שמעתם עליו מעולם. אורז שמרים אדום (Red yeast rice) מוכר בעיקר לאנשים שעוסקים ברפואה סינית ונוכח במטבח הסיני כבר מאות שנים. הוא נוצר על ידי התססת שמרים אדומים (Munascus Purpureus) מעל אורז.

תמצית שמרים כזאת מכילה תרכובת בשם Monacolin K, המצויה גם בתרופה בשם לובאסטאטין (Lovastatin) ממשפחת הסטטינים, תרופות המשמשות להורדת כולסטרול. בסקירה שבחנה 93 מחקרים בנושא, נמצא כי תמצית כזאת הצליחה להפחית במידה ניכרת את שיעור ה"כולסטרול הרע" (LDL) ולהגדיל את שיעור ה"כולסטרול הטוב" (HDL) בקרב אנשים עם כולסטרול גבוה. בקרב הנבדקים האלו נרשמה ירידה גם בשיעור השומנים בדם (טריגליצרידים).

רק אחרי ייעוץ רפואי מקצועי. תמצית שמרי אורז אדום(צילום: ShutterStock)

במחקר אחר שנערך על כ-5,000 אנשים בסין שעברו התקף לב, צריכת שמרי אורז אדום הצליחה להפחית ב-45 אחוזים בממוצע את הסיכון להתקף נוסף וב-33 אחוזים את הסיכון למות במהלך תקופת המחקר.

עם זאת חשוב להדגיש - במקרה של המאכל הזה, ה-FDA קבע כי צריכים להתייחס אליו כתרופה ולא כתוסף, בגלל העבודה שהוא אמנם יעיל לטיפול בבעיות רפואיות, אך גם עלול לגרום לתופעות לוואי. חלק מהתוספים האלו, בעיקר אלו שנמכרים ברשת, עלולים להיות לא חוקיים, או לחילופין, להכיל רמות נמוכות של הרכיב הפעיל Monacolin K. אם אתם כבר מחליטים לצרוך שמרי אורז אדום, מומלץ לעשות זאת לאחר ייעוץ רפואי מקצועי.

4. ברברין

צמח הברברית המצויה נפוץ בעיקר באירופה ובאסיה ושימש בימי הביניים כאן אצלנו במזרח התיכון לטיפול בבעיות בקיבה ובכבד. גם פרסים וקווקזים משתמשים בפירות הצמח כדי לנקות את הדם ולטפל בפצעי בגרות.

החומר הפעיל שבצמח, ברברין (Berberine) יכול להפחית את רמות הסוכר בדם על ידי הפחתת ייצור הגלוקוז בכבד ושיפור הרגישות לאינסולין. למעשה, היעילות של ברברין בהקשר הזה דומה לזו של תרופה בשם מטפורמין (metformin) לטיפול בסוכרת, כך על פי מחקר שנערך בנושא. בנוסף, כמו תוספים אחרים ברשימה הזאת, ברברין נמצא כגורם שעשוי להפחית את שיעור ה"כולסטרול הרע" (LDL). הוא גם בעל תכונות אנטי-בקטריאליות ועשוי להפחית את הסיכון לאי ספיקת לב ולסרטן.

עם זאת, גם כאן לא הכול ורוד. עוצמת ההשפעה של ברברין על הבריאות כרוכה גם, איך לא, בתופעות לוואי. לכן מומלץ מאוד שלא ליטול אותו על דעת עצמכם, בטח אם אתם כבר נוטלים תרופות אחרות שיכולות ליצור התנגשויות לא רצויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully