5 תבלינים שיש בכל בית ואתם חייבים לאכול מהם יותר

הם משדרגים כל מאכל, בעלי ניחוח מעורר תאבון, וגם ממש בריאים. החל מטיפול בריח רע מהפה, דרך טיפול בבעיות עיכול, ועד לטיפול במחלות הסרטן השונות. איזה תבלינים מומלץ לצרוך ואיך הם משפיעים על הבריאות שלנו?

סיגלית פז
01/07/2021
לא רק באורז: לאטה כורכום הוא להיט בריאות אמיתי (מערכת וואלה!)

עם השנים, ככל שמזונות מתועשים הפכו לנגישים יותר, התחלנו להשתמש בהם יותר, ופחות לבחור באוכל ביתי. יש לזה מחיר. מזונות מתועשים מכילים כמויות אדירות של סוכרים ומלחים, ומתהדרים ברשימת רכיבים ארוכה, שרחוקה מלהיות בריאה.

עוד בוואלה!

למה אנחנו עייפים כל היום ומה לאכול כדי לקבל קצת אנרגיה

לכתבה המלאה

אבל האמת היא שבישול בריא לא חייב להיות קשה, רק צריך לכלול בו את המרכיבים הנכונים. וכאן תבלינים נכנסים לתמונה. עם קצת יצירתיות ומודעות, נוכל לחזור בקלות לאכול אוכל ביתי טעים, ולשמור על הבריאות שלנו. אז מה הם 5 התבלינים הבריאים ביותר שכדאי לנו לכלול בתזונה שלנו?

כורכום - מפחית סיכון למחלות לב

אורז עם כורכום(צילום: ShutterStock)

לכורכום יש יתרונות בריאותיים רבים, הוא אנטי דלקתי, מוריד את הסיכון לסרטן, וגם שומר על הלב שלנו.
מחקרים הראו שהוספת כורכום לתבשיל גרמה לירידה ברמות הטריגליצרידים (שומנים בדם) אחרי הארוחה. בנוסף, הוא עשיר בנוגדי חמצון ורכיבים נוגדי דלקת ולכן הוא קשור לוויסות לחץ דם וירידה בסיכון למספר סוגים של מחלות לב וכלי דם.

מחקרים חדשים מראים שיש לו גם תועלת גם בשיפור התפקוד הקוגניטיבי על ידי עידוד יצירת חומצת שומן DHA (סוג של אומגה 3), שהיא חומצת השומן הנפוצה ביותר במוח. כמות הכורכום שצריך לצרוך כדי ליהנות מהתועלות הבריאותיות הללו היא לא גדולה, כבר מכמות של 50 מ"ג נצפה במחקרים שיפור בריאותי משמעותי.

ג'ינג'ר - מונע דלקות פרקים וכאבי שרירים

מספיקה חתיכה קטנה. שורש ג'ינג'ר ולימון(צילום: ShutterStock)

כבר מעל ל-2000 שנה ג'ינג'ר נחשב לתרופה האפקטיבית ביותר לטיפול בבעיות מעיים במזרח הרחוק. הוא מקל על כאבי בטן, גזים, בחילות והקאות. יש מחקרים שמצאו שהיה אפקטיבי יותר מתרופות שניתנות לטיפול במחלת ים ובבחילות היריון, וכמובן נחשב לבטוח הרבה יותר.

הג'ינג'ר מכיל תרכובות אנטי דלקתיות חזקות הנקראות ג'ינג'רולים. התרכובות האלו מפחיתות את הרדיקלים החופשיים שנוצרים בדלקות במפרקים. מחקרים הראו ששימוש קבוע בג'ינג'ר הוביל להטבה משמעותית בדלקות פרקים, כאבי שרירים, כאבי ברכיים, הפחתה בנפיחות המפרקים ועוד.

לא בזה תמו יכולותיו המדהימות של הג'ינג'ר. קיים מחקר פעיל המתמקד בבחינת השפעת הג'ינג'ר על סרטנים שונים. נראה מהמחקר שצריכת ג'ינג'ר יכולה לעכב צמיחה של תאי סרטן מעי גס. מחקר אחר שמתמקד בסרטן שחלות הראה שצריכה של ג'ינג'ר גרמה למוות של תאי סרטן שחלות. ומצא שצריכה קבועה יכול להוות גורם מגן מפני התפתחות המחלה.

ג'ינג'ר עשיר בכל כך הרבה חומרים פעילים, שלא צריך להשתמש בכמות גדולה כדי לקבל את ההשפעות המיטיבות שלו. לבחילה, תה ג'ינג'ר מפרוסה אחת או שתיים של ג'ינג'ר טרי בכוס מים חמים, יסייע להרגעת הבטן. גם עבור דלקת פרקים נצפתה השפעה מקלה גם בכמות קטנה של פרוסת ג'ינג'ר טרי ביום, ונצפה שיפור ככל שהמינון עלה.

קינמון - מפחית רמות סוכר

מאפה קינמון(צילום: Giphy)

ברפואה המסורתית הוא נחשב לתבלין שמחמם את הגוף ומהווה בחירה טובה למצבי צינון ושפעת. קינמון נחשב למגרה תיאבון, מפיג ריח רע מהפה ועוזר לבחילות. סגולתו הנחקרת ביותר היא השפעת הקינמון על רמות הסוכר בדם. מחקר שפורסם במגזין תזונה ידוע מצא שקינמון מאט את קצב התרוקנות הקיבה לאחר הארוחות, ומפחית את עליית הסוכר בדם לאחר האכילה. בנוסף, הקינמון הצליח לשפר את הרגישות של התאים לאינסולין בחולי סוכרת סוג 2, וסייע להם להגיע לרמות סוכר מאוזנות.

מחקר שפורסם ב-Diabetes Care ובדק את השפעות הקינמון על רמות הסוכר בסוכרתיים מצא שבמינון הנמוך ביותר של 1 גרם ליום נצפתה ירידה ממוצעת של 20 אחוזים ברמות הסוכר. בנוסף נצפתה גם ירידה בטריגליצרידים ובכולסטרול. כשהנבדקים הפסיקו לקחת את הקינמון רמות הסוכר עלו בחזרה. מסקנת החוקרים הייתה ששילוב קינמון בתזונה של סוכרתיים מסוג 2 יכולה לסייע באיזון הסוכר והפחתת גורמי סיכון למחלות קרדיו-וסקולריות.

לקינמון השפעה גם על תפקודים מוחיים, מחקר שבדק את הנושא מצא שלעיסה של מסטיק בטעם קינמון או רק ריח קינמון משפרת את העיבוד הקוגניטיבי. הקינמון שיפר את ציוני המשתתפים במשימות הקשורות לתהליכי קשב, זיכרון זיהוי וירטואלי וזיכרון עבודה.

כמון - עשיר בברזל ושומר על המערכת החיסונית

תבשיל עדשים ואטריות(צילום: דרור עינב)

הכמון הוא תבלין עיקרי בשימוש במטבח המקסיקני, ההודי והמזרח תיכוני, ומהווה מרכיב מרכזי באבקת הקארי. הכמון מהווה מקור מצוין לברזל, ובכך מסייע למניעת אנמיה, שמירה על מטבוליזם תקין, ותפקוד מערכת החיסון.

הכמון ידוע בתועלתו בשמירה על מערכת העיכול, הוא מעודד הפרשת אנזימי לבלב ולכן מסייע לעיכול תקין וספיגת חומרים מזינים מהמזון. בנוסף לכמון יש תכונות אנטי-סרטניות. במחקר בחיות הראו שמנע התפתחות של סרטן בכבד ובקיבה עקב הכמות הגבוהה של נוגדי החמצון שהוא מכיל.

בזיליקום - מונע התפתחות חיידקים

פסטה בתוספת בזיליקום(צילום: ShutterStock)

צמח תבלין בעל עלים ירוקים סגלגלים, עם ניחוח מרענן ומעורר תיאבון. הבזיליקום מכיל שני פלבנואידים ששמם אוריינטין וויקנין, הם מגינים על התאים והכרומוזומים מפני נזקי קרינה וחמצון, ובכל מונעים התפתחות של סרטנים.

הבזיליקום עשיר ברכיבים המגנים על הלב, הוא מכיל בטא קרוטן שנחשב לנוגד חמצון חזק שמונע את חמצון הכולסטרול ושקיעתו בדפנות כלי הדם, ובכך מפחית טרשת. בנוסף הוא מהווה מקור מצויין למגנזיום, המסייע לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם על ידי הרפיית השרירים ושיפור זרימת הדם.

בזיליקום מכיל גם חומרים אנטי-בקטריאליים, ובכך משמש לטיפול בריח רע מהפה, ומגן מפני עששת. השמנים של הבזיליקום מסייעים להגנה מפני חיידקים ולכן הם מהווים חומר משמר טבעי.

סיגלית פז היא דיאטנית קלינית, מנהלת מרכז מותר לי - לתזונה נכונה ואורח חיים בריא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully