וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 סוגים של כאב בטן שאסור לכם להתעלם מהם

איך מבדילים בין כאב בטן שדורש התערבות רפואית מיידית ובין כאב של "סתם הגזמתי עם החומוס היום"? כל הסימנים המדאיגים שכדאי לשים אליהם לב

כאב בטן. ShutterStock
כולנו סובלים מהם מדי פעם. כאבי בטן/ShutterStock

יש לא מעט אנשים שעבורם כאב בטן הוא חלק שגרתי מהחיים, אבל לצד אי הנוחות הזמנית שלכל אחד מאיתנו היה העונג המפוקפק לחוות פה ושם בחייו, ישנם גם כמה ביטויים של כאבי בטן שעלולים להיות סימן למצב רפואי חמור וממש לא כדאי להתעלם מהם או להזניח אותם.

ועם זאת, להבחין בין כאבי הבטן השונים ולדעת מתי זו סיבה אמיתית לדאגה ומתי זה כאב סטנדרטי יכול להיות עניין לא פשוט ומבלבל. אספנו 6 כאבי בטן שלא כדאי לכם להדחיק:

עוד בנושא:
חוטפים סחרחורת כשאתם קמים מהר? זו הסיבה שזה קורה
"כרס הבירה" של הגבר הזה התבררה כגידול במשקל 30 ק"ג

1. כאב שלא מרפה

כאב בטן. ShutterStock
כאב חוזר או מתמשך, לתקופה של 3 חודשים ויותר הוא סיבה לביקור אצל הרופא. אישה סובלת מכאבי בטן/ShutterStock

כל סוג של אי נוחות כרונית בבטן - כלומר, כאב חוזר או מתמשך שנמשך 3 חודשים או יותר - מצדיק ביקור אצל הרופא. אי נוחות יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מיני דרכים: שלשול מתמשך, עצירות, כאב לאחר אכילה, תחושת מלאות לאחר אכילת כמות קטנה של מזון, נפיחות וגזים. התסמינים הללו יכולים להצביע על מגוון רחב של בעיות, החל מתסמונת המעי הרגיז, דרך אי סבילות ללקטוז ועד למצבים חמורים יותר כמו שיתוק קיבה, מצב שבו הקיבה אינה מתרוקנת כראוי. חשוב לפנות לרופא המשפחה ולהתחיל בירור שימשיך במידת הצורך אצל מומחה גסטרו, כדי לשלול או לזהות גורמים כמו מחלת מעי דלקתית או צליאק. ברגע שיש אבחנה מדוייקת, ניתן יהיה להקל על התסמינים בעזרת תרופות או שינוי תזונתי.

עוד באותו נושא

מתי אתם חייבים ללכת רופא בגלל כאב ראש

לכתבה המלאה

2. כאבים שמלווים בבחילות או הקאות

אישה מקיאה. ShutterStock
זה עלול להעיד על חסימת מעיים ואפילו על התקף לב. בחילה/ShutterStock

כאבי בטן שמגיעים יחד עם בחילה או הקאות יכולים להיות סימן לחסימת מעיים, זיהום במעיים, דלקת, אבנים בכליות, ציסטה בשחלה שהתפוצצה, כיב קיבה או אפילו התקף לב. כמובן, שזה יכול להגרם גם ממצבים הרבה פחות מסוכנים כמו קלקול קיבה, וירוס או אכילת יתר, ובמקרים אלה התסמינים יחלפו מעצמם. אבל מכיוון שכאב בטן המלווה בבחילות או הקאות לעתים מסמן על מצב רפואי חמור ומסוכן, כדאי לבדוק אותו בהקדם, ובמיוחד אם הוא מלווה בסימנים מדאיגים נוספים.

3. דם בצואה

כאב בטן. ShutterStock
דם שיוצא מאחד הקצוות זה אף פעם לא סימן טוב. אישה בשירותים/ShutterStock

כלל האצבע הוא כזה, אם פלטתם דם מאחד הקצוות שלכם (מהפה או מפי הטבעת) - גשו לרופא. כדאי לקחת בחשבון שדם בצואה לא תמיד מופיע בצבע אדום, לעתים הוא מזכיר יותר זפת בצבעו ומרקמו, ובמקרים אלה זה לרוב סימן לדימום שמקורו רחוק יותר במעלה מערכת העיכול, כמו הקיבה למשל. דימום במערכת העיכול עלול להגרם משלל סיבות, בהן: קוליטיס, טחורים, כיב מדמם, סרטנים שונים במערכת העיכול ועוד. עם זאת, מאכלים מסויימים ותרופות מסויימות עשויים להשפיע על צבע הצואה ולגרום לה להראות כאילו היא מכילה דם, ולכן חשוב להיות מודעים גם למה הכנסתם לפה במקרה שהתעורר אצלכם החשד לדם בצואה. בין המאכלים הללו ניתן למנות: אוכמניות, סלק, ליקריץ שחור ותוספי ברזל.

4. כאב פתאומי ועז

כאב בטן. ShutterStock
כאב חד שגרם לכם להתקפל? לכו לרופא/ShutterStock

אם נתקפתם כאבי בטן עזים בפתאומיות, רוב הסיכויים שמשהו אינו כשורה. כאב ספציפי וממוקד שמרגיש כמו דקירות חדות ועלול לשתק אתכם, להגביל את התנועה, לגרום לכם להתקפל או לאחוז את האזור הכואב עלול להיות סימן לחסימה כלשהי, אבני מרה או כליות ועוד. גם דלקת בתוספתן היא אפשרות סבירה במקרה של כאבים חדים, במצב כזה הכאב ילך ויחמיר. עוד גורמים אפשריים לכאב מסוג זה: כיב (אולקוס), דלקת בלבלב, חסימה בדרכי המרה.

5. כאב שנלווית לו ירידה בלתי מוסברת במשקל

אילוסטרציה. ShutterStock
אם לא התכוונתם לרדת במשקל, זו בעיה. אישה על המשקל/ShutterStock

ירידה מפתיעה ובלתי מוסברת במשקל היא תמיד סיבה לדאגה ומצדיקה ביקור אצל הרופא, ובמיוחד אם נלווים לה כאבי בטן או כל תסמין אחר. בין החששות שמצב כזה מעלה: סרטן, דלקת כרונית בלבלב, מחלת קרוהן ועוד.

6. כאב בטן המלווה בחום

אישה מחזיקה מדחום. ShutterStock
חום עלול להעיד על זיהום. אישה אוחזת מדחום/ShutterStock

אם אתם סובלים מכאבי בטן לצד עלייה בחום הגוף זה עלול להעיד על נוכחות של זיהום כלשהו בגוף. במצב כזה רצוי לראות רופא, לערוך בדיקות שיאתרו את מקור הזיהום ולקבל טיפול תרופתי מתאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully