וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ראשון מסוגו חושף: המאכלים שמכווצים תאים סרטניים

8.6.2017 / 11:09

מחקרים רבים מראים שכימיקלים ממזונות שונים יכולים לעכב את מחלת הסרטן ואף לסייע בריפויה. כעת, מחקר שהשתמש בגישה חדשנית, בחן את השפעותיהם של רכיבים ממזונות רבים על המחלה והגיע למסקנות מעניינות

תפוח מקולף. ShutterStock
אוכלים תפוח בלי הקליפה? כדאי שתמשיכו לקרוא/ShutterStock

גורמים רבים, תורשתיים וסביבתיים, עשויים להשפיע על הסיכויים לחלות בסוגים שונים של מחלת הסרטן. אחד הבולטים שבהם הוא התזונה שלנו. כעת, מחקר חדש מאוניברסיטת טקסס שבאוסטין מצא כי צריכת מזונות המכילים רכיבים מסוימים עשויה "להרעיב" – ואף למנוע לחלוטין את התפתחותם של גידולים סרטניים בערמונית.

לדברי החוקרים, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת Precision Oncology, צריכת כורכום, תפוחים אפויים וענבים אדומים עשויה לסייע לגברים למנוע את התפתחות סרטן הערמונית ולכווץ גידולים ממאירים.

החוקרים השתמשו בגישה חדשה כדי לחקור את השפעותיהם של רכיבים שונים המצויים במזונות מגוונים על התפתחות מחלת הסרטן. הם פיתחו כלי אנליטי שבאמצעותו יוכלו לבחון מספר רב של כימיקלים שמקורם בצמחים ואת האופן בו צירופים שונים של כימיקלים עשויים להשפיע על התפתחות סרטן הערמונית. זאת במקום לבחון את השפעתו של רכיב אחד בלבד, כפי שנהוג במחקרים כאלה. בבחינה זו הם גילו כי מגוון קומבינציות של רכיבים שונים עשויות לכווץ את תאי הגידול הסרטניים.

עוד בנושא:
רפואה משלימה לסרטן: צמחי מרפא לחיזוק הגוף
האם כל מה שסיפרו לנו על סרטן הוא שגוי?
טעים להכיר: 5 התבלינים הכי בריאים שיש

פוטנציאל לריפוי המצוי בצמחים

"לאחר שסרקנו את ספריית הרכיבים הטבעיים, פתחנו ערוץ בלתי תלוי, דרכו בחנו צירופים של רכיבים תזונתיים שיש להם השפעה טובה יותר על סרטן הפרוסטטה מאשר התרופות הקיימות", הסביר מוביל המחקר, סטאפנו טיזיאני, מהמחלקה למדעי התזונה וחקר רפואת ילדים באוניברסיטת טקסס שבאוסטין, בהודעה לעיתונות מטעם האוניברסיטה. "מה שיפה במחקר הזה הוא שהצלחנו לדכא את התפתחות הגידול בעכברים ללא שימוש בחומרים רעילים", הוסיף.

במהלך העשור האחרון, מגוון מחקרים בתחום הסרטן הדגישו את הפוטנציאל לריפוי המצוי בצמחים, הנובע בין היתר מכימיקלים המצויים במזונות שונים כגון כורכום, קליפות תפוח ותה ירוק. אותם רכיבים ממזערים את גורמי הסיכון לסרטן ובהם דלקות בגוף.

שורש כורכום. ShutterStock
לא רק מונע סרטן, כורכום/ShutterStock

החוקרים תחילה בחנו 142 רכיבים טבעיים על תרביות תאים של עכברים ושל בני אדם כדי לבדוק אילו רכיבים דכאו את שגשוג תאי סרטן הערמונית, כאשר חומרים אלו נבדקו כל אחד לחוד או בשילוב עם רכיבים אחרים.

החומרים הפעילים שנראו לחוקרים הכי מבטיחים, ונבדקו לאחר מכן על בעלי חיים, כוללים בין היתר חומצה אורסולית, המצויה בין היתר בקליפות תפוח, רוזמרין, אוכמניות, חמוציות, לבנדר ועוזרר, שמכילה תכונות אנטי בקטריאליות, אנטי ויראליות ואנטי פטרייתיות.

מרכיב נוסף שנמצא יעיל מצוי בכורכום, התבלין הצהוב שנקשר בעבר לשלל יתרונות בריאותיים. הכורכום הוא נוגד חמצון ודלקות יעיל, ויש האומרים כי הוא מונע את התהליך בו תא רגיל הופך לסרטני. רכיב נוסף שיוחסו לו תכונות נוגדות דלקת וסרטן הוא הרסברטרול, כימיקל נוגד חמצון המצוי בקליפת ענבים אדומים, יין אדום וגרגרי יער, המגן על צמחים כנגד התקפות בקטריאליות או פטרייתיות.

הרכיבים כבר זמינים לנו – רק צריך לדעת להשתמש בהם

"לרכיבים הללו יש תכונות נוגדות סרטן פוטנציאליות והן זמינות לנו", אמר טיזיאני. "אנו רק צריכים להגביר את הריכוז שלהם מעבר לרמות שנמצאות בתזונה בריאה כדי להשפיע על תאי סרטן הערמונית".

אחת מגולות הכותרת של המחקר היא האופן היעיל שבו אותם כימיקלים שמקורם בצמחים עובדים באופן משולב למניעת סרטן. לדוגמה, שילוב של חומצה אורסולית עם כורכום או רסרבטול מונע מתאי סרטן לקבל גלוטמין, חומצת אמינו הדרושה להם בשביל לגדול. יחד עם זאת, מדגישים החוקרים כי מדובר במחקר ראשוני ויש לערוך מחקרים גדולים יותר בקרב בני אדם כדי לאושש את היעילות של אותם רכיבים נגד סרטן.

בטן שמנה. ShutterStock
רוב החולים הם גברים מעל גיל חמישים/ShutterStock

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בישראל, כאשר מדי שנה מתגלים כ-2,500 מקרים חדשים של תחלואה בסרטן. רוב החולים בו הינם גברים מעל גיל 50. לפי נתונים עדכניים של האגודה למלחמה בסרטן, כיום חיים בישראל יותר מ-16 אלף גברים החולים במחלה. מלבד תורשה, גורמים נוספים המשפיעים על תחלואה בסרטן הערמונית כוללים השמנת יתר והיעדר פעילות גופנית.

התזונה המערבית – אחד הגורמים המרכזיים לסרטן הערמונית

מחקר זה הינו אחד מני רבים שביקשו למצוא מזונות המסייעים להילחם בסרטן הערמונית. מחקר משנת 2014 שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטאות קיימברידג', אוקספורד ובריסטול שבאנגליה מצא כי עגבניות עשויות אף הן להפחית את הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית.

לפי החוקרים, שבחנו 14 אלף גברים בגילאי 50 עד 69, צריכת עשר עגבניות בשבוע מפחיתה בחמישית את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. החוקרים אמרו אז כי גורם משמעותי בתחלואה של סרטן הערמונית הוא משטר התזונה המערבית, כאשר במדינות העולם השלישי לא רואים הרבה מקרים של סרטן הערמונית כמו אלה הנפוצים במערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully