וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולסטרול טוב יכול להיות רע מאוד במקרה של קורונה

חוקרים בסין הדגימו כיצד חלבון הדוקרנים של נגיף הקורונה נצמד לקולטני הכולסטרול בתא ומנצל אותם כדי לחדור לתוכו, ממש כמו מפתח ומנעול. מה זה אומר על הסיכון של מי שיש לו כולסטרול גבוה?

בווידאו: אש מעריך שנגיף הקורונה יישאר כאן בשנה הקרובה/צילום: יותם רונן

כולסטרול מסוג HDL, שמכונה פעמים רבות "הכולסטרול הטוב", מסייע לנגיף הקורונה לחדור לתאים ולהדביק אותם במחלת covid-19 - כך מראה מחקר חדש.

כאשר נגיף SARS-CoV-2 הגורם למחלת הקורונה, חודר לגוף, חלבון הדוקרן שלו נקשר לקולטנים מסוג ACE2 שנמצאים בתא המארח. המנגנון הזה עובד בדומה למנעול ומפתח, כשהחלבון נקשר לקולטן התא נפתח ומאפשר לנגיף לחדור לתוכו. אולם, המחקר החדש מאיר את חלקו של קולטן מסוג נוסף SR-B1 שמו, שלרוב נקשר לליפו-פרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL), הידוע גם בכינוי "הכולסטרול הטוב".

במחקר, שפורסם בכתב העת Nature Metabolism, חוקרים מהאקדמיה הצבאית למדעי הרפואה בסין הדגימו כיצד חלבון הדוקרן של נגיף הקורונה נצמד לכולסטרול מסוג HDL ומשתלט על מנגנון ספיגת הכולסטרול של התא כדי לקדם את צרכיו. קרי, לחדור לתוך התא ולהדביק אותו ב-covid-19. כאשר החוקרים חסמו את קולטן ה-SR-B1 בתאים, זה האט את חדירת הנגיף לתא.

כולסטרול: הדמייה של הצטברות פלאק בעורק. ShutterStock
נגיף הקורונה משתלט על מנגנון ספיגת הכולסטרול של צרכיו ומנצל אותו לצרכיו. הדמיה של כולסטרול בכלי הדם/ShutterStock

את הניסוי הזה ביצעו החוקרים רק בתנאי מעבדה ובצלחות פטרי, אולם לטענתם, הקולטן הזה מצוי גם בתאים בדרכי הנשימה התחתונות, ולכן סביר שהתהליך שהם הדגימו מתרחש גם בתוך הגוף של אדם שנדבק בקורונה.

כולסטרול הוא חומר במרקם שעוותי שמצוי במחזור הדם ומיוצר בעיקר בכבד, וחלק ממנו הוא תוצר של תזונה. כולסטרול גבוה קשור במגוון רחב של בעיות בריאותיות ומחלות, אבל הוא לא בהכרח "רע" והגוף זקוק לו לשלל תפקודים חשובים, כמו בניית קרומי התא, תפקוד הורמונלי ולייצור ויטמין D.

המחקר הנוכחי אינו בהכרח סיבה נוספת לדאגה עבור מי שסובלים ממצבים בריאותיים קיימים. בחלק מהדיווחים אודות המחקר הזה נטען כי הוא יכול לספק הסבר נוסף לכך שאנשים עם הפרעות מטבוליות כמו סוכרת ומחלות לב וכלי דם, מצויים בסיכון מוגבר לתחלואה קשה ומוות מ-covid-19. אותם אנשים אכן מצויים בסיכון מוגבר, אולם סביר יותר להניח שהסיבות לכך אחרות וזה לאו דווקא קשור לכולסטרול שלהם.

מעבדה של חברת SinoVac בה מפתחים חיסון לנגיף הקורונה בבייג'ינג, סין. 24 בספטמבר 2020. AP
בשלב זה, החוקרים הדגימו את טענתם רק בצלחות פטרי ובתנאי מעבדה. מעבדה של חברת SinoVac בה מפתחים חיסון לנגיף הקורונה בבייג'ינג, סין. ספטמבר 2020/AP

"אנחנו יודעים שלחולים במחלות לב ובסוכרת לרוב יש דווקא רמות נמוכות של כולסטרול מסוג HDL, כך שאין כאן קשר מובהק", אמר ד"ר ריאז פאטל, מרצה לקרדיולוגיה ביוניברסיטי קולג' בלונדון, בתגובה לפרסום המחקר. "באותה מידה, אין סיבה שמי שיש להם כולסטרול HDL גבוה ייכנסו לפאניקה, משום שלטעמי אין במחקר הזה שום דבר שמצביע על כך שקורונה מהווה עבורם סיכון מוגבר באופן ממשי. אם כבר, ישנם כמה גורמים שידועים כתורמים לרמות גבוהות של HDL - כמו פעילות גופנית, שידועים כמפחיתי תחלואה באופן כללי וגם במקרה של קורונה", הוסיף.

אולם מומחים אחרים סבורים אחרת, ולדבריהם המחקר החדש (שעבר ביקורת עמיתים לפני שפורסם) הוא "מעניין וחדשני". אחד ההיבטים המעניינים לגביו הוא שהוא סולל לכאורה נתיב חדש לטיפולים אפשריים ב-covid-19. באופן תיאורטי, תרופה שתחסום את קולטני הכולסטרול מסוג SR-B1 עשויה לסייע בהפחתת הזיהום בנגיף הקורונה. אם כי, לאור חשיבות תפקודיו האחרים של הקולטן הזה בגוף, זו לא תהיה משימה פשוטה לפיתוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully