וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מי פה באמת יכולים להרוג את נגיף הקורונה?

לאחרונה צצו דיווחים ששטיפות במי פה עשויות להגן מפני COVID-19. בעוד שבארגון הבריאות העולמי שוללים את זה בנחרצות, צוות חוקרים רציני במיוחד דווקא חושב שיש לזה פוטנציאל אמיתי. הנה כל הפרטים

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: בסין נערכים לגל שני

למי פה יש שלל יתרונות להגנה על בריאות הפה והשיניים, אבל האם הם יעילים גם לצורך הגנה מקורונה? צוות חוקרים בינלאומי סבור כי לשטיפות פה יש פוטנציאל להגן עלינו מקורונה, מכיוון שהם הורסים את מנגנון הפעולה הנגיף לפני שהוא יכול להדביק תאים אנושיים. לטענתם, מכיוון שנגיף הקורונה מכוסה מטבעו בשכבה שומנית, הוא פגיע לכימיקלים מסוימים.

לטענתם, מחקרים חדשים מוכיחים כי בלוטות הגרון והרוק הם אזורים בהם מתבצע "שכפול וירוסים", ומכיוון ש-SARS-CoV-2 הוא נגיף המאופיין בקרום שומני חיצוני, מי פה עשויים להפסיק את השכפול הזה, לפני שהנגיף מדביק תאים נוספים. הם הוסיפו כי מחקרים שפורסמו כבר על נגיפי מעטפת, כולל נגיפים ממשפחת הקורונה, תומכים ישירות ברעיון שיש לשקול שטיפה דרך הפה כדרך פוטנציאלית להפחתת העברת ה-SARS-CoV-2.

עוד בוואלה!

השימוש במסיכה גרם לכם להבין שאתם סובלים מריח רע מהפה?

לכתבה המלאה

ניחוש מושכל או יותר מזה?

החוקרים קוראים כעת לביצוע מחקרים בנושא, שכן נכון לעכשיו אין לסברה שלהם הוכחה קלינית. ארגון הבריאות העולמי כבר אמר כי "אין שום עדות לכך ששימוש בשטיפת פה יגן מפני זיהום בנגיף הקורונה". גם החוקרים עצמם לא אומרים באופן חד משמעי כי שטיפות הפה הקיימות כיום באופן מסחרי מונעות COVID-19, אך הם סבורים כי יש מקום למחקר נוסף בנושא כימיקלים לשטיפת פה.

יש לציין כי הסברה הזו היא יותר מסתם ניחוש: בצוות המחקר השתתפו וירולוגים ומומחי בריאות מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קארדיף, יחד עם האוניברסיטאות נוטינגהאם, קולורדו, אוטווה, ברצלונה ומכון בברהם של אוניברסיטת קיימברידג'.

שטיפת פה. ShutterStock
זה לא במקום מסיכה, כן? אישה מגרגרת מי פה/ShutterStock

החוקרים הסיקו כי למרכיבים של שטיפות פה, בהם כלורהקסידין, ציטיל-פירידיניום כלוריד, מי חמצן ופולידין, יש פוטנציאל למנוע זיהומים, וכמה מהם "ראויים להערכה קלינית". הסיבה לכך, כאמור, היא היכולת של החומרים האלה לחדור את השכבה השומנית העוטפת את נגיף הקורונה. מעטפת השומנים הזו עוזרת למספר וירוסים, בהם הקורונה, להיקשר לתאים אנושיים תוך הימנעות ממערכת החיסון. ב"קוצים" - אותן בליטות על נגיף הקורונה שהקנו לו את שמו - יש חלבונים שנקשרים לתאי קולטן בתאי האדם, וכך מתבצעת הדבקה. כימיקלים לשטיפת הפה עשויים לשנות את יכולתם של החלבונים הללו המצויים בקצוות הקוצים לתקשר עם קולטנים בתאים מארחים.

לדברי החוקרים, עד כה לא היה שום דיון על התפקיד הפוטנציאלי של פגיעה בקרום השומני כדרך אפשרית להרוס את הנגיף, ולכן הם קוראים כעת למחקר בנושא. כאמור, אין במאמר שלהם כדי לומר שמי הפה שיש לכם בבית ימנעו קורונה, וגורמי בריאות בעולם מדגישים כי אין לכך הוכחה עדיין.
.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully