וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלימים? זה הסיכוי שלכם להידבק שוב בקורונה

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 7:36

דיווחים על אנשים שחלו בקורונה בפעם השנייה הם כבר ממש לא דבר חדש. מה מעלה את הסיכוי להדבקה חוזרת בנגיף, והאם אפשר להידבק גם בפעם השלישית והרביעית? התשובות בפנים, ולא בטוח שתאהבו אותן

בווידאו: בנט והשרים הציגו את תוכנית "בודקים ולומדים"/צילום: לע"מ

נועה קירל, שלומי שבת והסייעת מהגן של הילדים שלכם - לא מעט אנשים חשובים בחיינו נדבקו בקורונה יותר מפעם אחת, במיוחד בגל האומיקרון הנוכחי. הידבקות והחלמה מהנגיף אמורה לייצר בגוף התחסנות טבעית, משום שלמערכת החיסונית כבר יש היכרות עם הנגיף ולכן יש תאי זיכרון ספציפיים שאמורים לזהות את הנגיף במהירות ולא לאפשר לו לייצר שוב מחלה בגוף. מדוע, אם כן, אנחנו שומעים לאחרונה על יותר ויותר הדבקות חוזרות בקורונה?

מהי הדבקה חוזרת?
הדבקה חוזרת, כשמה כן היא - הידבקות שנייה או יותר בנגיף, לא משנה מאיזה זן שלו. הסיכון להדבקה חוזרת עשוי להיות מושפע מכל מיני גורמים. ישנם למשל נתונים שמצביעים על כך שללא מחוסנים יש סיכוי גבוה יותר להידבק יותר מפעם אחת, מאשר למחוסנים. ייתכן גם שמי שחלו בפעם הראשונה בצורה קלה מאוד נמצאים בסיכון לחלות שוב, משום שההדבקה הראשונית לא ייצרה תגובה חיסונית חזקה מספיק.

וריאנטים שונים יכולים להיות בעלי סיכויים שונים להדבקה חוזרת. אם חליתם בדלתא, יש יותר סיכוי להדבקה חוזרת מחשיפה לזן אומיקרון, משום שהוא שונה. בעוד שאם נדבקתם באומיקרון יש פחות סיכוי שתידבקו בו שוב. אם אתם מחוסנים, משך הזמן שעבר מאז קיבלתם את המנה האחרונה שלכם גם הוא משפיע על הסיכון להידבק. לרוב, הדבקה חוזרת תיחשב ככזאת רק אם היא התרחשה לאחר 90 ימים או יותר מההדבקה הראשונה, זאת כדי להחריג מהסטטיסטיקה אנשים שלוקח לגופם זמן רב יותר לסלק את שאריות הנגיף ועשויים להיות חיוביים למשך שבועות לאחר אותה הדבקה ראשונית.

בדיקת אנטיגן חיובית לקורונה. ShutterStock
חיוביים, ולא בפעם הראשונה. בדיקת אנטיגן חיובית לקורונה/ShutterStock

קשה לומר במדויק כמה הדבקות חוזרות מאומתות התרחשו - כדי לוודא זאת ברמת דיוק מדעית, צריך שיהיה ריצוף גנטי של הנגיף שהדביק בפעם הראשונה, ולרצף גם את הנגיף של ההדבקה השנייה ולהשוות ביניהם. מדובר במשאבים יקרים ורבים, שאין אפשרות להשקיע בכל המקרים, גם לא ברובם.

"עם שילוב של מגיפה שמתחוללת כבר שנתיים, דעיכה של נוגדנים, שני גלי תחלואה משמעותיים בזנים עם יכולת התחמקות חיסונית - קודם דלתא ואחריו אומיקרון - אפשר לומר בשקט שישנה הדבקה חוזרת משמעותית", אמר בראיון לגרדיאן פרופ' דני אלטמן, מרצה לאימונולוגיה באימפריאל קולג' בלונדון.

יש זנים שקל יותר להידבק בהם שוב?
התשובה הקצרה היא שכן. מדענים מהאימפריאל קולג' ביצעו חישובים, ובניכוי ושקלול של גורמים אחרים, הם מעריכים שאומיקרון קשור בסיכון גבוה פי 4.38-6.63 להדבקה חוזרת, בהשוואה לזן דלתא. לדבריהם, משמעות הדבר היא שההגנה מפני הדבקה שעומדת למי שחלו והחלימו בששת החודשים האחרונים צנחה מ-85 אחוזים לפני הופעת זן האומיקרון, לאיפשהו בין 0-27 אחוזים לאחריו. הצניחה החדה בהגנה אינה מפתיעה לאור מה שכבר ידוע על מבנה וריאנט האומיקרון והיכולת המרשימה שלו לחמוק ממערכות ההגנה של הגוף.

נועה קירל קורונה. אינסטגרם, צילום מסך
עשתה זאת שוב. בדיקת הקורונה החיובית שנועה קירל העלתה לאינסטגרם כשנדבקה בפעם השנייה/צילום מסך, אינסטגרם

הדבקה חוזרת היא קלה יותר?
ההיגיון אומר שהדבקה חוזרת בנגיף תגרום למחלה קלה יותר, ואכן ישנם נתונים שמצביעים על כך שהעומס הנגיפי בהדבקה נוספת הוא נמוך יותר בהשוואה להדבקות הקודמות. מצב זה עשוי להתבטא גם במחלה קלה יותר. אולם חומרת התסמינים והמחלה תלויים גם בגורמים נוספים - כמו המצב החיסוני של החולה וגם במאפייני הזן המדביק.

נתונים מבריטניה למשל, מראים שכשווריאנט אלפא (זוכרים אותו?) הפך לזן הדומיננטי, הדבקות חוזרות התבטאו בפחות תסמינים, אולם המצב היה הפוך כשזן הדלתא הפך לדומיננטי. עם האומיקרון הנתונים נכון לעכשיו מסמנים שהסיכוי לחוות תסמינים בהדבקה השנייה הוא די דומה לסיכוי בהדבקה הראשונה. כך שהתשובה לשאלה הזאת אינה חד משמעית.

כמה פעמים אפשר להידבק בקורונה?
כאמור, דיווחים על אנשים שחלו פעמיים הם כבר די נפוצים, וישנם גם דיווחים על מקרים של תחלואה שלישית ואפילו רביעית בנגיף (אם כי מעטים הרבה יותר). קשה לומר כמה פעמים אפשר להידבק בנגיף, מה שבטוח הוא שככל שהמגיפה תתארך ותישאר בסביבה זמן רב יותר, כך יעלה הסיכוי ומספרן של ההדבקות החוזרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully