וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם להתחסן בחיסון רביעי לקורונה או לחכות לחיסון נגד האומיקרון?

עודכן לאחרונה: 12.1.2022 / 20:28

החיסון הרביעי לא מעלה את רמות הנוגדנים כפי שציפו, ואף נשמעות טענות כי הוא מעמיס על מערכת החיסון, אבל זה לא עצר קרוב לחצי מיליון ישראלים שהתחסנו בבוסטר. עכשיו כשפייזר הודיעה על ייצור חיסון לאומיקרון רבים תוהים - האם עדיין כדאי להתחסן בבבוסטר?

בווידאו: ראש הממשלה מתריע שנגיע למיליוני נדבקים בקורונה, מבהיר שאין מקום לפאניקה ומגיב לביקורת של נתניהו/צילום: לע"מ

הנה שאלה שמעסיקה בימים אלה לא מעט אנשים מעל גיל 60 - האם להתחסן בחיסון בוסטר רביעי נגד קורונה שמעלה את רמות הנוגדנים פי חמישה לפי מחקרים, או לחכות לחודש מרץ, אז אמור לצאת החיסון היעודי לאומיקרון עליו הכריזו בחברת פייזר השבוע.

על השאלה הזו עונים חלקית מומחים בארגון הבריאות העולמי (WHO) שסיפקו המלצות מעודכנות על חיסוני נגיף הקורונה לאור ההתפשטות הדרמטית של וריאנט האומיקרון. הם מזהירים כי בוסטרים חוזרים אינם אסטרטגיה בת קיימא להתמודדות עם הגרסאות החדשות של הקורונה, וכי ייתכן שיהיה צורך לעדכן את החיסונים הנוכחיים בזמן שחדשים מפותחים. גם הלילה, במסיבת עיתונאים של סוכנות התרופות האירופית (EMA) נאמר כי לא נכון להסתמך על בוסטרים חוזרים ונשנים כל כמה חודשים.

"לא סביר שאסטרטגיית חיסון המבוססת על מנות דחף חוזרות ונשנות של הרכב החיסון המקורי תהיה מתאימה או בת קיימא", אמרה קבוצת הייעוץ הטכנית לחיסונים נגד COVID-19 של ארגון הבריאות העולמי בהצהרה.

ד"ר משה גרוס, מקבל חיסון רביעי לקורונה, פתח תקווה, 3 בינואר 2022. ראובן קסטרו
בוסטר נדרש או מיותר? ד"ר משה גרוס, מקבל חיסון רביעי לקורונה/ראובן קסטרו

שאלנו את המומחים בישראל לדעתם, ודווקא פה יש תמימות דעים. ד"ר אורן קובילר, וירולוג מאוניברסיטת תל אביב אומר כי "עד שיגיע חיסון המותאם לאומיקרון גל האומיקרון יעבור וסביר שנהיה חשופים לווריאנט אחר, שלא בטוח שהוא יהיה צאצא ישיר של האומיקרון, מה שעלול לגרום לירידה ביעילות כנגדו (אם נתחסן כנגד האומיקרון). אי לכך מומלץ לבצע את החיסון הרביעי בהקדם".

"בוסטר נוסף בוודאי משפר את רמת הנוגדנים שלי", אומר פרופ' ג'וני גרשוני חוקר נגיפים ווירוסים, "מקריאת עשרות מאמרים מקצועיים ברור לי שהחיסון הנוכחי כן נותן הגנה נגד אומיקרון - אמנם פחותה בהשוואה לזנים אחרים, אך כן מקטין את הסיכויים לאשפוז באופן מובהק". לדבריו, "מתקפת האומיקרון היא עכשיו, אין מה לחכות עד פיתוח חיסון מותאם אומיקרון. אין שום אינדיקציה שחיסון חדש מבוסס על אומיקרון יהיה אפקטיבי נגד הזנים האחרים המסתובבים בינינו או הזנים החדשים שיופיעו בחודשים הקרובים. אי לכך - התחסנתי בבוסטר, ואני שמח על כך".

ד"ר אלה סקלן, וירולוגית מאוניברסיטת תל אביב, מסכימה עם הגישה הזו, ומסבירה כי "כרגע לא קיים חיסון ספציפי לאומיקרון ויקח עוד זמן מה עד שחיסון כזה יהיה מאושר וזמין. אנחנו באמצע גל של הדבקה נרחבת שימשך, אנחנו מקווים, רק עוד שבועות ספורים, ולכן משרד הבריאות החליט על מנת לצמצם את העומס על מערכת הבריאות, להשתמש בכלי שעומד לרשותו דהיינו הבוסטר על מנת להגן על האוכלוסייה המבוגרת ולהוריד את העומס מבתי החולים בישראל".

היא הוסיפה כי "בראייה כלל עולמית, ברור כי יש עדיפות להשתמש בחיסונים הללו במדינות עניות שבהן לא חוסנה האוכלוסייה כלל. חיסון במדינות אלו ימנע בטווח היותר רחוק התפשטות של וריאנטים חדשים".

ואכן, ארגון הבריאות העולמי מדגיש בחודשים האחרונים את החשיבות של גישה שוויונית לחיסונים ברחבי העולם בבלימת התפשטות הקורונה, בהתחשב בכך שפחות מ-10 אחוזים מהאנשים במדינות בעלות הכנסה נמוכה קיבלו מנה אחת, בעוד שפה כאמור כבר החלו לחסן בבוסטר הרביעי.

במקביל קוראים בארגון לחברות תרופות וארגוני מחקר להרחיב את ארסנל החיסונים ואסטרטגיות החיסונים, ממש כפי שעשו בחברת Biological E שפיתחה חיסון שקרוי Corbevax המבוסס על טכנולוגיה ותיקה יותר של חלבון רקומביננטי ומועד להפצה במדינות עניות יותר ללא כוונות רווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully