וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן, חיסון קורונה גורם לשינוי במחזור. הנה מה שחשוב לדעת על זה

עודכן לאחרונה: 10.1.2022 / 9:31

חודשים רבים שנשים מתלוננות שלאחר קבלת חיסון הקורונה הן חוות שינויים במחזור החודשי. אחרי הרבה חוסר ודאות ואולי אפילו סתימת פיות - מחקר חדש מצא כי החיסון אכן גורם לשינויים, אך הם קלים ולא מזיקים

בווידאו: בנט מעדכן בבית החולים שיבא על תוצאות המחקר בחיסון הרביעי/מערכת וואלה!

אחרי חודשים שנשים רבות מתלוננות על שינוי בזמן הווסת שלהן אחרי חיסון קורונה, או על היעלמות מוחלטת שלו לכמה חודשים, מחקר חדש מצא שייתכן שהחיסון אכן יכול לגרום לשינוי באורך המחזור החודשי. הבשורות הטובות: השינוי זמני ולא מזיק.

הודות לשיתוף פעולה עולמי והתקדמות במדע הרפואה, חוקרים הצליחו לייצר מספר חיסונים לנגיף הקורונה בזמן שיא. עם זאת, כמו בכל טיפול בדוק ומנוסה, החיסון מציל החיים הזה גורם לכמה תופעות לוואי, חלקן מדוברות וחלקן פחות. תופעות הלוואי האלה גרמו ללא מעט נשים לתהות האם ניתן לקשר שינויים במחזור החודשי שלהן לחיסון הקורונה, לחלקן הן אף גם גרמו לחשש ולהימנעות ממנה נוספת.

המחקר החדש, שפורסם בכתב העת Obstetrics & Gynecology, השתמש בנתונים מאפליקציית המחזור החודשי Natural Cycles כדי לבחון שינוי אפשרי במחזור החודשי. הנשים שמתעדות את המחזורים שלהן באפליקציה נתנו את הסכמתן לשתף נתונים לא מזהים לשימוש במחקר, וקבוצת המדגם כללו בסופו של דבר 3,959 נשים - 2,403 מחוסנות ו-1,556 לא מחוסנות.

אישה מתחסנת לקורונה, לואיזיאנה ארה"ב, 5 באוגוסט 2021. רויטרס
סוף סוף יש עדויות שהחיסון גורם לפגיעה במחזור החודשי. אישה מתחסנת/רויטרס

החוקרים התמקדו בתושבות ארה"ב מחוסנות ולא מחוסנות בגילאי 18 עד 45 שדיווחו על מחזור חודשי באורך ממוצע (24 עד 38 ימים). לאחר מכן הם בחנו ששה מחזורים עבור שתי הקבוצות, וסקרו שלושה מחזורים רצופים לפני ואחרי החיסון עבור הקבוצה המחוסנת ושישה מחזורים רצופים עבור הלא מחוסנות.

בעזרת מידע זה, הם הצליחו לקבוע אם וכיצד השתנה אורך הווסת בקבוצת המחוסנות, ואם השינויים הללו היו משמעותיים בהשוואה לנשים לא מחוסנות. הנשים בקבוצת המחוסנות קיבלו ברובן חיסון של פייזר או מודרנה.

"יש השפעה על המחזור, והיא מדידה"

הממצאים הראו כי בסך הכל, קבלת חיסון קורונה הייתה קשורה להארכת המחזור החודשי בפחות מיממה (0.71) בהשוואה למחזורים של המשתתפות לפני החיסון. לא זוהו שינויים משמעותיים בקבוצה הלא מחוסנת בהשוואה לנתוני הבסיס שלהם. בעוד שהקבוצה המחוסנת ראתה עלייה קטנה באורך הכולל של המחזור החודשי, זה לא היה קשור לעלייה במספר ימי הדימום, כלומר הווסת בפועל נשארה זהה.

אף שנצפה שינוי בזמן המחזור, החוקרת הראשית ד"ר אליסון אדלמן מאוניברסיטת אורגון לבריאות ומדע אמרה כי הווריאציות שנצפו היו בטווח השונות הרגילה. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע אם לחיסון יש השפעה כלשהי על תסמינים אחרים שחווים במהלך הווסת כגון כאב, שינויים רגשיים ועוצמת דימום.

חיסון נגד קורונה במיאמי, ארצות הברית, 5 באפריל 2021. AP
ההשפעה זמנית, ולא קשורה לפוריות שלכן. אישה מתחסנת נגד קורונה במיאמי פלורידה, ארה"ב/AP

"החוקרים במחקר הזה ראו שאכן יש קשר בין החיסון ובין שינויים במחזור החודשי, ושהקשר הזה הוא בר מדידה", אומר ד"ר איתמר נצר, מומחה לרפואת נשים ומינהל רפואי במחוז שרון-שומרון של שירותי בריאות כללית וחבר בעמותת מדעת. "עם זאת, הם מצאו שזה הבדל זמני, קל והפיך. לפי החישובים שלהם המחזור החודשי כולו התארך בפחות מיום אחד בממוצע, כאשר מי שמשכו מעלה את הממוצע הזה הן נשים שקיבלו את שתי מנות החיסון באותו מחזור חודשי (שתי מנות של החיסון בהפרש של 3 שבועות, ובין וסתות). לנשים האלה היה מחזור ארוך יותר בכמעט יומיים, בעוד שלרוב הנשים שקיבלו מנה אחת היה שינוי של הרבה פחות מיום".

עדיף להימנע משתי מנות חיסון בטווח של מחזור חודשי אחד

כך שלמי שעדיין מתלבטת אם להתחסן או לא, אפשר להמליץ לנסות לתכנן את החיסונים כך שלא יתקבלו שתי מנות בטווח של מחזור חודשי אחד, אם כי זה לא עקרוני לדברי ד"ר נצר, משום שממצא נוסף חשוב של המחקר הוא שכל השינויים במחזור שנמצאו היו הפיכים וזמניים והסתדרו מעצמם בתוך שני מחזורים, כלומר כחודשיים.

ישנם שני סייגים למחקר זה שבעיני ד"ר נצר ראויים לציון: הראשון הוא הומוגניות האוכלוסייה שנכללה בו - רוב של נשים לבנות בוגרות קולג', יחסית מעט נשים שחורות והשאר שהרקע והמוצא שלהן אינו ידוע. "אף שהבדלים אתניים אינם משפיעים על המחזור החודשי, הבדלים סוציואקונומיים כן משפיעים, והמחקר הזה אולי לא מגוון מספיק או לפחות לא מתייחס להבדלים הללו".

סייג נוסף שהוא מציין הוא העובדה שכל הנשים שהשתתפו במחקר הן נשים עם מחזורים יחסית סדירים ממילא וללא מחלות גניקולוגיות אחרות. "אנחנו לא יודעים איך החיסון משפיע על המחזור אצל נשים עם מחלות גניקולוגיות כמו אנדומטריוזיס או מצבים אחרים. יכול להיות שיש נשים עם מצבי רקע מסויימים שהמחזור שלהן מושפע יותר". ד"ר נצר ציין כי המחקר האמריקאי שממצאיו התפרסמו הוא רק אחד מבין מספר מחקרים שבודקים את האופן שבו חיסוני הקורונה משפיעים על המחזור החודשי, וייתכן שקבוצות מחקר אחרות יפרסמו בעתיד נתונים גם בנוגע למדגמים מגוונים יותר.

"אנחנו רואים שיש ראיות להשפעה כלשהי של החיסון. אבל מחקרים על פוריות מראים שאין השפעה של החיסון על הפוריות, אין שום שינוי באחוזי הכניסה להיריון, המחזור ההורמונלי לא משתנה מחקרים שבדקו מעקב זקיקים לא הראו שינוי בעקבות החיסון. כך שההשפעה היחידה היא השפעה זמנית על הווסת עצמה, ואין לזה משמעות קלינית", סיכם ד"ר נצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully