וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דימום קשה אחרי חיסון קורונה? הרופאים לא בטוחים שזה קשור

עודכן לאחרונה: 21.5.2021 / 7:58

בראש רשימת תופעות הלוואי המוזרות שדווחו בהקשר לחיסון הקורונה, נמצאים דימומים וגינליים כבדים ולא ברורים שקשורים ושאינם קשורים למחזור החודשי. בדקנו עם רופאי נשים האם הם רואים מגמה שכזו אצל המטופלות שלהן ומה ההסבר לתופעה

מסיכה על רקע אדום. ShutterStock
כבר שכחנו מהקורונה? מסכה על רקע אדום/ShutterStock

אולי קשה לנו לזכור בגלל ריבוי המאורעות בחודש האחרון, אבל עד לא מזמן אחד הנושאים שהכי הטרידו את אזרחי ישראל היו תופעות הלוואי של חיסון הקורונה. איך אנחנו יודעים? כי כתבנו על כך לא מעט פה במדור. לצד תופעות פשוטות יחסית של כאב בזרוע לאחר הזריקה או עלייה בחום הגוף - תופעות נפוצות אחרי כל חיסון, אנשים דיווחו על תופעות שונות שנקשרו לחיסון, בהן קרישי דם (במקרה של החיסון של אסטרהזניקה).

אחת מתופעות הלוואי שדווקא לא נצפתה במחקרים, אבל דווחה על ידי נשים בחודשים החולפים לאחר החיסון היא דימום וגינלי מוגבר. הדיווחים היו גם על מחזור חודשי קשה במיוחד, וגם על דימום שאינו קשור בהכרח בווסת החודשית (בין וסתי), לא בתזמון ולא בעוצמה. בשני המקרים, מדובר בתופעה שכיחה ולא מסוכנת כלל, אבל היא בהחלט יכולה לפגוע באיכות החיים.

אחרי שנשמעו שוב דיווחים שקושרים בין דימום וגינלי לחיסון הקורונה, ביקשנו לבדוק האם רופאי נשים באמת עדים לעלייה בפניות בהקשר לתופעה הזו או שמדובר בתופעה שולית.

"אני חושב שכדאי קודם כל להסביר שיש הרבה גורמים בשינוי הדימום הווסתי אצל אישה, על אף שכל אחת בעצם מכירה כביכול את הדימום ואת התבנית שלו. השינויים האלה קשורים בהרבה מאוד גורמים כמו שינוי במשקל, פעילות גופנית, או אפילו הרגלי אכילה שמשתנים או שינוי בתרופות שניטלות", מסביר ד"ר ישראל יולס, ראש תחום רפואת נשים במחוז מרכז של כללית.

לדבריו, "התקופה האחרונה איתגרה אותנו בכל התחומים האלה. אז קודם כל קשה מאוד לבודד גורם אחד ספציפי, שכן מרביתנו חוסנו וכולנו היינו בבית בסגר". ד"ר יולס מודע לעובדה שיש איתותים מכל מיני מקומות, גם מהציבור הרחב וגם מרופאים, שאומרים שיש עלייה בתלונות האלה על דימום בין וסתי, דימום וסת חזק מהרגיל או אפילו נשים שמדווחות על דימום וגינלי ביום החיסון, אך הוא מדגיש כי נכון להיום אין מחקר רפואי כזה שבדק את הנתונים כהלכה.

ובכל זאת, דיווחים על דימומים חריגים של המחזור החודשי, או דימומים בין וסתיים, ממשיכים להגיע מכל רחבי העולם. ד"ר קייט קלנסי, ביולוגית המתמחה בפוריות באוניברסיטת אילינוי, צייצה למשל בטוויטר שחוותה דימום כבד באופן בלתי צפוי לאחר שקיבלה את החיסון של מודרנה וקיבלה מבול של תשובות ששיתפו חוויות דומות, מה שגרם לה ולקולגה להקים כלי דיווח עצמי ולחקור את הנושא. היא אמרה גם שמספר גברים טרנסיים ונשים בריאות לאחר גיל המעבר דיווחו גם הם על דימומים בלתי צפויים לאחר שקיבלו את חיסון הקורונה, כך דווח ב-BBC.

"מה שאני יכול לומר הוא שאני בדקתי באופן אישי, שנתיים שלוש אחורה, לא בצורה מחקרית, כמה נשים מגיעות אצלנו למשל במחוז מרכז בתלונה של דימומים קשים בחודש. וראיתי תנודתיות מאוד גדולה, ללא קשר לקורונה. מה שקורה כעת הוא להערכתי שכמו הרבה דברים בחיים אנחנו נוטים לקשר דבר לדבר. הנטייה הטבעית שלנו היא לקשר בין דברים ולהראות שיש לנו שליטה על זה. אבל אין לנו שליטה על דימומים כאלה. אני חושב שיש הרבה מהומה על קצת דימום".

דימום חודשי. ShutterStock
הרבה מהומה על קצת דימום? איור של שחלות/ShutterStock

גם פרופ' עידו שולט, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר בקריה הרפואית רמב"ם וחבר עמותת "מדעת", מספר שהוא מודע לנושא וגם אליו הגיעו דיווחים על שינויים במחזור בחודשים האחרונים. "ראיתי לא מעט נשים שאחרי החיסון היה להם שינוי במחזור הווסת ואני כמובן מאמין להן. ובכל זאת עד היום ראינו שגם אם היה דימום חד פעמי או אפילו יותר, זה לא הצריך התייחסות רפואית או טיפול. לא מצאנו משמעות מעבר לחוסר נוחות".

גם הוא מסכים שמדובר בתופעה סובייקטיבית, שכן היה הרבה סטרס בשנה הזו ולא ניתן לבודד את התופעה, כך שקשה לומר מה השכיחות שלה. "זמן די קצר אחרי החיסון בישראל כבר התחילו דיווחים על דימומים בין וסתיים, אגב גם אצל חולות קורונה ומחלימות, מה שנקרא קוביד-ארוך נרשמו דימומים כאלה".

יד של אישה מחזיקה טמפון. ShutterStock
"לא מצאנו משמעות קלינית מעבר לחוסר נוחות". אישה מחזיקה טמפון/ShutterStock

באשר לחיסון, פרופ' שולט מסביר כי "יש לחיסון תופעות לוואי שאנחנו מכירים בדומה לכל מיני חיסונים אחרים, והם גורמים לא רק לסטרס נפשי, אלא גם לסטרס פיזיולוגי. הסטרס יכול להעלות את הקורטיזול שיכול להעלות את הדימום החודשי", הוא מסביר.

בנוסף, החיסון עצמו משפיע על מערכת החיסון ואם יש עליה בתגובה הדלקתית (לא זיהומית) זה יכול להשפיע על רירית הרחם ולגרום לה להתפרק - מה שמגביר את הדימום.

"אני מרים את הכפפה לחקור את זה"

השורה התחתונה לדבריו של ד"ר יולס היא שיש מנעד בתוך תחומי הנורמה, ובגלל שהיו הרבה שינויים אחרים בשנה האחרונה, יכול להיות שהם העלו את השיעור - אם הוא בכלל עלה - של דימום כזה.

"אני מדבר עם הרבה רופאים כחלק מתפקידי כרופא מחוזי. חלק אומרים אני רואה יותר, חלק אמרו שהם מרגישים אותו דבר. בגלל שיש הד ציבורי נכון לחקור את הנושא ולהרים מחקר ואני מרים את הכפפה לבדוק את זה בצורה מחקרית. אם נמצא שהמספרים באופן מוחלט הרבה מעל הנורמה נמשיך את הבדיקה".

ויחד עם זאת חשוב לד"ר יולס להבהיר כי גם אם החיסון היה גורם לדימום, התועלת בחיסון היא גדולה בהרבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully