וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהן תופעות הלוואי של החיסון לקורונה?

18.12.2020 / 7:04

האם החיסון נגד קורונה של חברת פייזר בטוח, מהן תופעות הלוואי הנפוצות של החיסון ואיך הוא אמור להשפיע עלינו? ד"ר עידן גורן מסביר

בווידאו: נתניהו מודיע שיתחסן נגד קורונה במוצאי שבת כדי לשמש דוגמה/צילום: לע"מ

בהתחשב במשבר העולמי שהביאה עמה הקורונה כדאי להיות צנועים ולהודות - כשם שלמדנו להכיר את הנגיף, דרכי ההתפשטות שלו והדרכים היעילות לטפל במחלה שהוא גורם, גם בכל הקשור לחיסון כנגדו, עדיין לא נאמרה המילה האחרונה. אבל במשבר, כמו במלחמה, צריך לקבל החלטות תוך כדי תנועה ולקוות שהבחירות שנעשות הן הבחירות הנכונות.

ביום ראשון יחל השלב הראשון במבצע החיסונים נגד קורונה בישראל, והחיסונים - של חברת פייזר - יועברו לכ-10 בתי חולים ולמרכזי חיסון של קופות חולים, לטובת חיסון צוותי הרפואה בקופות החולים ובבתי החולים. בהמשך השבוע יורחב מעגל המתחסנים, כאשר קשישים ואנשים בקבוצות סיכון יחוסנו קודם.

אף שמדובר בבשורה משמחת ביותר, נראה כי ככל שהחיסונים מתקרבים, מופץ ברשת יותר ויותר מידע מטעה ולא מדויק לגבי החיסונים, לעיתים אפילו מידע כוזב לחלוטין. לאחר שהשבוע נתקלנו בלא מעט פייק ניוז לגבי תופעות הלוואי של החיסון, ביקשנו מד"ר עידן גורן, רופא הבית של וואלה! בריאות, לעשות לנו סדר.

האם החיסון של חברת פייזר בטוח?
בשורה התחתונה - כן, ואני מתכוון לקבל את החיסון כבר השבוע. נכון להיום מדובר בחיסון הראשון שהוכח כיעיל במניעת הדבקה בנגיף הקורונה, לפחות לטווח הקצר, מגיפה שכבר גבתה חייהם של מעל 1.65 מיליוני בני אדם ברחבי העולם. בנוסף לכך, ראוי לציין כי החברה עשתה מאמצים והצליחה לגייס כמות חסרת תקדים של משתתפים בזמן קצר וגם לגוון את סוג המשתתפים. כך למשל, נכללו במחקר גם מטופלים מבוגרים בני 65 ומעלה וגם מטופלים עם מחלות רקע כמו מחלת לב, סוכרת ויתר לחץ דם. מבחינה זו, לפי דיווחי חברת פייזר, היעילות הייתה עקבית גם בקבוצת הגיל המבוגר, וללא הבדל בין אנשים ממוצע אתני שונה או גזע.

עדיין אין מידע מפורט לגבי יעילות ובטיחות החיסון באוכלוסיות חולים ספציפיות, כמו למשל מטופלים מדוכאי חיסון או כאלה עם מחלות שקשורות למערכת החיסון. יחד עם זאת, בריטניה, ארה"ב וקנדה כבר החלו במבצע חיסון, ורק בבריטניה לבדה קרוב ל-138 אלף בני אדם כבר קיבלו מנה ראשונה של חיסון COVID-19 עד אמצע השבוע האחרון. לכן, בשבועות ובחודשים הקרובים יתחיל להיצבר מידע באשר להשפעות לטווח הקצר בקבוצות אוכלוסייה נוספות.

מהן תופעות הלוואי של החיסון?
באופן כללי לא נמצאו תופעות לוואי חמורות במהלך הניסוי. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר היו כאבים באתר ההזרקה, עייפות, כאבי ראש, כאבי שרירים, צמרמורות, כאבי מפרקים וחום. תופעות מקומיות כמו כאב באתר ההזרקה, אודם או נפיחות מקומית היו דומים בכל קבוצות הגיל, והשתנו מעט בין המנה הראשונה והשנייה. תופעות סיסטמיות כמו חום, עייפות וכאבי שרירים היו שכיחות יותר בקרב נדבקים צעירים מ-55 לעומת מבוגרים מעל גיל 55.

יש לציין כי יותר אנשים חוו תופעות לוואי לאחר המנה השנייה מאשר לאחר המנה הראשונה.

תופעות הלוואי של חיסון הקורונה. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
תופעות הלוואי של חיסון הקורונה/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

כמה זמן נמשכות תופעות הלוואי?
רוב האירועים דווחו בתוך יומיים ממועד החיסון ונמשכו יממה.

יש חשש גם לתופעות לוואי חמורות יותר?
אחוז התופעות שהוגדרו חמורות היה 0.6% מבין אלה שחוסנו לעומת 0.5% מבין אלה שקיבלו פלצבו.

ומה לגבי תופעות לוואי בקרב ילדים?
כרגע זה לא רלוונטי, משום שהחיסונים של פייזר, וגם של מודרנה, לא יהיו זמינים לילדים. הסיבה לכך היא שמעט מאוד ילדים היו חלק מהניסויים הקליניים עד היום. בפייזר החלו רק לאחרונה לשתף בניסוי ילדים בגיל 12. מוקדם יותר החודש, האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים קראה לחוקרים להרחיב את הניסויים שלהם כך שיכללו יותר ילדים, והזהירה מפני עיכוב משמעותי בגישה לחיסון בקבוצת הגיל הצעירה אם לא יפעלו במהירות.

מתחסנת בת 90, מקבלת חיסון נגד קורונה של חברת פייזר בהמילטון, סקוטלנד, בריטניה. רויטרס
מעל גיל 55 היו פחות תופעות לוואי. מתחסנת בת 90, מקבלת חיסון נגד קורונה של חברת פייזר בסקוטלנד/רויטרס

חשוב לזכור כי מערכת החיסון של ילד שונה מזו של מבוגר, המשמעות היא שיש חיסונים מסוימים שעובדים טוב יותר אצל ילדים מאשר מבוגרים, ויש חיסונים מסוימים שעובדים פחות טוב בילדים בהשוואה למבוגרים. לפיכך, ישנה חשיבות רבה ללמוד על יעילות החיסון באוכלוסיית הילדים.

אז להתחסן נגד קורונה בהקדם?
כן. נכון להיום שתי הדרכים היחידות לזכות בחיסוניות כנגד נגיף הקורונה היא הדבקה בנגיף או חיסון. מכיוון שהסיכונים והסיבוכים הפוטנציאליים של הדבקה בנגיף רבים משמעותית מאלה של החיסון, נראה כי התחסנות היא הדרך הבטוחה והעדיפה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully