וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שילוב בין שני החיסונים האלה הוא התשובה לקורונה?

אם החיסונים שנוצרו בזמן שיא לא מספיק הפחידו או בלבלו אתכם, ניסוי מדעי שמשלב בין החיסון של אסטרהזניקה הבריטית וספוטניק 5 הרוסי, מבקש לראות האם השניים יציגו יעילות גבוהה יותר, כזו שתאריך את החסינות מפני הנגיף ואולי תאפשר להתחסן במנה אחת

בווידאו: ארה"ב החלה בהפצת חיסוני הקורונה של פייזר ברחבי המדינה/צילום: רויטרס

החיסונים של פייזר אומנם אושרו על ידי רשויות הבריאות בארה"ב, וחיסוני מודרנה יאושרו ככל הנראה בשבוע הבא, אבל חוקרים עדיין עמלים על פיתוח חיסונים אפקטיביים לקורונה. מדענים בריטיים ורוסים חברו יחד לניסוי משולב של חיסונים נגד קורונה של חברות אוקספורד ואסטרהזניקה וספוטניק 5 כדי לבדוק אם ניתן לשפר את ההגנה מפני covid-19. ערבוב של שני חיסונים דומים עשוי להוביל לתגובה חיסונית טובה יותר אצל אנשים. בניסויים, שייערכו ברוסיה, יהיו מעורבים בוגרים מעל גיל 18, אם כי לא ברור כמה אנשים יכללו סך הכל במחקר.

באוקספורד פרסמו לפני שלושה שבועות תוצאות שהראו כי החיסון שלהם בטוח ויעיל, אך היה נדמה כי השמחה הייתה מוקדמת מדי. החברה שהציגה יעילות של עד 90 אחוזים, הודתה שנעשתה טעות בשלבי הניסוי, הנוגעת למינון החיסון שקיבלו חלק ממשתתפי המחקר. הניו יורק טיימס פרסם כי התוצאות שהראו כי דווקא חצי ממינון החיסון שניתן למחוסנים, שנמצא יעיל יותר מהמינון המלא המקורי, מקורו בטעות שלא הייתה אמורה להתרחש בפרוטוקול המקורי. בנוסף, החוקרים עדיין אוספים נתונים על יעילות החיסון בקבוצות גיל מבוגרות יותר בעודם ממתינים לאישור הרגולטור הבריטי, ה-MHRA.

אסטרהזניקה אמרה כי היא בוחנת שילובים של חיסונים שונים נגד הקורונה כדי לברר אם ערבובם מוביל לתגובה חיסונית טובה יותר ולכן להגנה רבה יותר. התקווה ששילוב חיסונים שונים יעניק חסינות חזקה יותר או ארוכה יותר לנגיף.

ויש סיבות לחשוב שזה עשוי להועיל. שני החיסונים משתמשים באדנו-וירוסים שהונדסו כך שישאו את הגן שאחראי על יצור אחד מחלבוני המעטפת של נגיף הקורונה, SARS-CoV-2. הרעיון הוא שהגוף יהפוך לחסין אליהם, מה שיכול להפוך את המנה השנייה לפחות יעילה. זהו הסבר אחד מדוע לאוקספורד היו תוצאות טובות יותר כשנתנו לנסיין חצי מנה ואחריה מנה מלאה, ולא שתי מנות רגילות.

החיסון הרוסי נגד קורונה ספוטניק 5 שפותח במכון גמלאיה במוסקבה. AP
החיסון הרוסי נגד קורונה ספוטניק 5 שפותח במכון גמלאיה במוסקבה/AP

שילובי חיסונים נוספים מתוכננים בהמשך בתקווה שהסתכלות מזוויות שונות תוכל להביא לתוצאות טובות יותר. חיסון אוקספורד מתוצרת בריטית, שפותח בשותפות עם אסטרהזניקה, וחיסון הספוטניק 5 הרוסי, שפותח על ידי מכון המחקר גמלאיה (Gamaleya) במוסקבה, דומים מכיוון ששניהם מכילים חומר גנטי מחלבון ה-SPIKE של Sars-CoV-2. הם פועלים באופן שונה מהחיסון של פייזר, שאושר בארה"ב, בבריטניה, קנדה, בחריין, ערב הסעודית וכמובן פה בישראל. בנוסף, הם הרבה פחות רגישים לחום וניתן לאחסן אותו בקירור רגיל.

רוסיה הייתה המדינה הראשונה שרשמה חיסון לקורונה לשימוש חירום בחודש אוגוסט, למרות שנבדק רק על כמה עשרות אנשים. כעת הוא מוצע לרוסים כחלק ממסע חיסון המוני. אסטרהזניקה הודיעה כי היא "עובדת עם שותפים בתעשייה, ממשלות ומוסדות מחקר ברחבי העולם, ובקרוב תחל לחקור עם מכון המחקר גמלאיה ברוסיה כדי להבין האם ניתן לשלב בהצלחה שני חיסונים מבוססי אדנו וירוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully