וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שתיית אלכוהול יכולה לפגוע ביעילות החיסונים לקורונה?

הודעה די מוזרה של ראשי הבריאות ברוסיה, הצליחה לעורר הדים במדינה שטענה כי יצרה חיסון יעיל לקורונה כבר בחודש אוגוסט. האם להודעה בה נאמר כי אסור לשתות אלכוהול בשבועות לפני ואחרי מתן החיסון "ספוטניק 5" יש ביסוס מדעי?

בווידאו: פרופ' אש קורא לכולם להתחסן/עריכה: טל רזניק

רגע לפני חגיגות השנה החדשה, ברוסיה האזרחים זועמים, לא פחות, בעקבות אזהרת מומחי הבריאות במדינה כי מקבלי חיסון COVID-19 צריכים להימנע משתיית אלכוהול בשבועות שלפני החיסון ואחריו, כך מדווחת סוכות הידיעות רויטרס.

אנה פופובה, אחת מראשי מערכת הבריאות ברוסיה, הודיעה לפני כמה ימים ברדיו הלאומי לאזרחים כי אסור לשתות אלכוהול במשך שבועיים לפני הזריקה הראשונה של חיסון הקורונה הרוסי "ספוטניק 5". מקבלי החיסונים גם צריכים להישאר פיכחים במשך שישה שבועות נוספים לאחר מכן, כדי להבטיח תגובה חיסונית חזקה, הוסיפה. יש 21 יום הפרש בין שתי מנות החיסון הרוסי. מתן החיסון החל ב-5 בדצמבר וניתן בהתחלה לעובדי מערכת הבריאות.

עם זאת, מומחי חיסונים רוסים ואמריקנים אמרו כי עצותיה של פופובה היו קיצוניות מדי. אלכסנדר גינצבורג, מפתח החיסון הרוסי, צייץ מחשבון "ספוטניק 5" כי "כוס שמפניה אחת לא תפגע באף אחד". בציוץ אחר המליץ גינצבורג להימנע משימוש באלכוהול שלושה ימים לפני ואחרי כל הזרקת חיסון כלשהו, ולא רק ספוטניק.

אולם ויליאם מוס, מנכ"ל המרכז הבינלאומי לגישה לחיסונים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, אמר כי אין נתונים התומכים בייעוץ כזה. "אין שום הוכחה שאם תשתה בירה אחת או כוס יין כמה ימים לאחר שתקבל את החיסון, זה יפריע לתגובה החיסונית שלך או להגנה שלך בעקבות החיסון". לדבריו, כשנקודה זו נאמרת בצורה כה קיצונית, היא "פוגעת בבריאות הציבור".

החיסון הרוסי נגד קורונה ספוטניק 5 שפותח במכון גמלאיה במוסקבה. AP
החיסון הרוסי נגד קורונה ספוטניק 5 שפותח במכון גמלאיה במוסקבה/AP

לדברי מוס, שימוש כרוני ומוגזם באלכוהול - שמונה משקאות או יותר בשבוע לנשים ו-15 או יותר משקאות לגברים, על פי ה-CDC - יכול להיות בעל מספר השפעות מזיקות על הגוף. מחקרים הראו כי שתיית אלכוהול משפיעה על המיקרוביום במעיים ועלולה לפגוע בתאי החיסון המצפים את המעיים, המשמשים קו הגנה הראשון מפני נגיפים וחיידקים.

מחקר אחר מצא כי שתיית אלכוהול מוגזמת מדלדלת את יכולות הלחימה בזיהום של תאי דם לבנים מסוימים בשעות שלאחר השיכרון. מערכת חיסונית חזקה חשובה במיוחד במהלך מגיפה, ולכן זה יכול להיות חכם לקצץ באלכוהול מסיבה זו. אבל אין הרבה, אם בכלל, מחקרים שבדקו במיוחד את האינטראקציות בין חיסונים לאלכוהול - ככל הנראה מכיוון שרוב החיסונים ניתנים לילדים, ציין מוס.

מה ידוע על החיסון הרוסי?

החיסון הרוסי נרשם ב-11 באוגוסט על ידי משרד הבריאות במדינה, והיה לחיסון הראשון נגד נגיף הקורונה בעולם שהופק, נרשם ואושר רשמית על ידי משרד בריאות. בקהילה המדעית הבינלאומית התפתחה מחאה בעקבות ההכרזה על רישום החיסון ברוסיה, בעיקר מכיוון שלא פורסמו תוצאות המחקרים הקליניים שלו ואין עדויות לבטיחות, למינון יעיל, לסממנים ביולוגיים של תגובה חיסונית או ליעילות נגד נגיף הקורונה.

בחודש ספטמבר פורסמו ממצאים ראשוניים ואובייקטיביים אודות יעילות החיסון הרוסי, בכתב העת המדעי The Lancet והם דווקא היו מעודדים. בתוצאות המחקר שפורסמו, נמצא שמשתתפים בניסויים מוקדמים בחיסון פיתחו נוגדנים לנגיף הקורונה וכי "לא היו אירועים חמורים" בעקבות מתן החיסון.

אישה מתחסנת לנגיף הקורונה עם החיסון הרוסי ספוטניק 5"  בביה"ח במוסקבה, רוסיה 28 בנובמבר 2020. רויטרס
אישה מתחסנת לנגיף הקורונה עם החיסון הרוסי/רויטרס

בדיווח אודות הניסויים נכתב כי הנתונים מראים שהחיסון הינו "בטוח, מתקבל היטב, ולא גורם לאירועים חמורים בקרב מבוגרים בריאים שקיבלו אותו". שני הניסויים היו ניסויים חשופים, ללא קבוצת ביקורת ולא סמויים. כלומר, גם המתנדבים וגם החוקרים ידעו שכל המשתתפים מקבלים את החיסון האמיתי ולא פלצבו.

החוקרים ציינו אז כי יש צורך לערוך ניסויים בהיקף גדול יותר, שיימשכו יותר זמן ויכללו גם קבוצת ביקורת וחלוקה רנדומלית לקבוצת נסייני אמת ונסייני פלצבו, על מנת לקבוע האם החיסון בטוח לשימוש גם לטווח הארוך ולאשש את יעילותו במניעת הדבקה ב-Covid-19.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully