וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש גם חיסון סיני לקורונה, מה אנחנו יודעים עליו?

החיסון של חברת Sinovac הסינית טרם פרסם את תוצאות השלב השלישי והחשוב ביותר בניסוי הקליני שלו, אך למרות זאת מנות שלו כבר נמכרו למדינות אחרות. עד כמה הוא יעיל ומה מחירו?

בווידאו: החיסונים הראשונים לקורונה הגיעו לישראל/צילום: לע"מ

שיח החיסונים בארץ ובעולם מתמקד בשלושה חיסונים עיקריים נכון להיום: החיסון של מודרנה, החיסון של פייזר וזה של אסטרה-זניקה. אבל ישנם עוד חיסונים, כמו למשל ספוטניק V המפותח ברוסיה וזה הישראלי שמפותח במכון הביולוגי שגם עליהם שמענו מעט. מהשיח הזה נעדר בעת האחרונה חיסון נוסף - החיסון הסיני של חברת Sinovac.

ממש לא מזמן נחתו על אדמת אינדונזיה משלוחים של החיסון Coronavac שפותח על ידי חברת התרופות הסינית Sinovac, במסגרת ההכנות למבצע החיסון ההמוני המתוכנן שם. ומשלוח נוסף של 1.8 מיליון מנות חיסון נוספות צפוי להגיע מסין לאינדונזיה במהלך חודש ינואר. אולם, החיסון הזה טרם סיים את השלב האחרון בניסוי הקליני שלו, מה שמעלה את השאלה: מה אנחנו בכלל יודעים על החיסון הסיני?

CoronaVac הוא חיסון מומת שמשתמש בחלקים לא פעילים של נגיף הקורונה כדי לגרות תגובה חיסונית של הגוף, ללא סיכון להתפתחותה של תגובת מחלה חמורה. זאת, בשונה מהחיסונים של החברות פייזר ומודרנה, שמשתמשות בחיסוניהן בטכנולוגיית mRNA שמשמעותה היא שחלקים מהקוד הגנטי של הנגיף מוזרקים לתוך הגוף, וגורמים לגוף להתחיל לייצר חלבונים נגיפיים, אך לא את הנגיף בשלמותו, דבר שמהווה טריגר מספק למערכת החיסונית להתעורר ולייצר תגובת נגד.

coronavac החיסון הסיני נגד קורונה של חברת sinovac. AP
חיסון בטכנולוגיה מסורתית יותר, שלא כמו חיסוני ה-mRNA של מודרנה ופייזר. חוקר אוחז במזרק עם מנת חיסון Coronavac של חברת Sinovac הסינית/AP

"CoronaVac הוא חיסון בטכניקה מסורתית יותר, שנמצאת בשימוש בחיסונים נפוצים ומוכרים מאוד, כמו למשל החיסון נגד כלבת", אמר פרופ' לו דהאי, מהאוניברסיטה הטכנולוגית בנאניאנג, בריאיון לאתר ה-bbc. "חיסוני mRNA הם חיסונים חדישים יותר, ועד היום לא ידוע על דוגמא מוצלחת שלהם בחיסון אוכלוסייה", הוסיף.

על הנייר, לחיסון הסיני יש כבר יתרון בולט מול מתחריו ממודרנה ופייזר והוא שניתן לאחסנו ולהובילו במקררים רגילים ובטמפרטורת קירור סטנדרטית של בין 8 ל-2 מעלות צלזיוס. זאת, בדומה לחיסון של אוקספורד ואסטרה-זניקה, אם כי הוא מבוסס על נגיף מהונדס גנטית של צינון שנלקח משימפנזים, כך ששם בערך מסתיים הדמיון בין שני החיסונים הללו.

מה היעילות של החיסון הסיני?

בשלב זה, קשה לקבוע בדיוק מה רמת היעילות של החיסון של Sinovac. בכתב העת המדעי The Lancet פורסמו עד כה רק תוצאות רשמיות מהשלב הראשון והשני של הניסוי הקליני, ולא מהשלב השלישי המכריע והנרחב יותר. ז'ו פנגצ'אי, אחד ממחברי המאמר שפורסם בכתב העת, אמר כי תוצאות אלה, המבוססות על השלב הראשון שבו היו 144 נסיינים, והשני שבו השתתפו 600 נסיינים, מצביעות על כך שהחיסון הסיני "מתאים לקבלת אישור לשעת חירום".

בחודש ספטמבר התבטא גורם מחברת Sinovac ואמר כי החיסון נוסה על אלף נסיינים וכי ביניהם "רק מעטים חוו תופעות לוואי של עייפות קלה או אי נוחות מסויימת... לא יותר מ-5%". בחודש אוקטובר החל השלב השלישי והנרחב של הניסוי בחיסון הסיני, בברזיל - שבה מניין המתים מקורונה הוא השני בגובהו בעולם. בחודש נובמבר הניסוי הושהה לזמן קצר עקב דיווח על מותו של אחד הנסיינים, אולם הוא חודש במהירות לאחר שהתברר שמותו של הנסיין לא היה קשור לחיסון שקיבל. מכון בוטנטן בברזיל, שהוא הגוף השותף של חברת Sinovac לשלב השלישי של הניסוי, מסר כי הוא צופה שהחברה תפרסם את התוצאות של השלב האחרון בניסוי עד ל-15 בדצמבר.

משלוח של חיסוני קורונה של חברת Sinovac הסינית מגיע לאינדונזיה. AP
משלוח ראשון של חיסוני הקורונה של חברת Sinovac הסינית נוחת באינדונזיה/AP

"בהתבסס על הנתונים מהשלבים הראשונים של הניסוי, נראה ש-CoronaVac הוא חיסון יעיל. אך אנחנו חייבים להמתין ולראות את התוצאות הסופיות מהשלב השלישי של הניסוי", אמר פרופסור לו דהאי. "השלב השלישי הוא זה שנערך על אלפי נסיינים, עם קבוצת ביקורת שמקבל פלצבו, תוך הקפדה על שיטות אקראיות ועיוורות (שבהן כמעט אף אחד בניסוי לא ידע מי מהנסיינים קיבל את החיסון האמיתי ומי את הדמה). וזו הדרך היחידה לקבוע האם חיסון הוא בטוח ויעיל לשימוש ברמת האוכלוסייה הכללית", הוסיף.

Coronavac אינו החיסון היחיד שמפותח בסין, גם לחברת סינופארם הסינית שבבעלות ממשלת סין יש חיסון נגד קורונה ואתמול (רביעי) הודיעה איחוד האמירויות כי הוא נמצא יעיל ב-86% בניסוי שערכה אבו דאבי. עם זאת, ההודעה כללה מעט מאוד פרטים על הניסוי, ונמסר רק שהוא החל בפטמבר וכלל 31 אלף מתנדבים בגילאי 18-60 מ-125 מדינות שונות.

מה יכולת הייצור של Sinovac?

במפעל הייצור החדיש שלה, המשתרע על 20,000 מטרים רבועים Sinovac תוכל לייצר כ-300 מיליון מנות חיסון בשנה - כך טען יו"ר החברה בפני התקשורת. כמו החיסונים האחרים שפותחו נגד קורונה, גם מהחיסון הסיני יש צורך בשני מנות. משמעות הדבר שהחברה יכולה לחסן 150 מיליון בני אדם בשנה. זה לא מעט, אך מדובר בקצת יותר מעשירית מאוכלוסיית סין.

אולם, החברה כבר סיפקה מנות למדינות אחרות כמו אינדונזיה, וחתמה על עסקאות עם מדינות נוספות, בהן: ברזיל, טורקיה וצ'ילה. וראש ממשלת סין שי ג'ינפינג התחייב בעבר להקצות 2 מיליארד דולר לטובת אספקת חיסונים ליבשת אפריקה ואף הציע למדינות מדרום אמריקה והקריביים הלוואה של מיליארד דולר לצורך רכישת חיסונים לאזרחיהן.

כמה הוא עולה?

גם כאן הפרטים אינם ברורים וחד משמעיים. אחד הדיווחים בסין דיבר על סדר גודל של כ-30 דולר למנת חיסון אחת, ואילו על פי חברת התרופות הממשלתית ביו-פארמה באינדונזיה, העריכה את עלותה של מנת חיסון בכ-13.60 דולר. מדובר בעלות גבוהה משמעותית מזו של החיסון של אוקספורד ואסטרה-זניקה שמנה שלו מוערכת ב-4 דולר, אך נמוכה מזו של החיסון של מודרנה (כ-33 דולר למנה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully