וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה בעצם צריך בדיקת אנטיגן ביציאה מבידוד?

עודכן לאחרונה: 21.1.2022 / 7:58

במשך המון זמן חולי קורונה לא נדרשו לבדיקה ביציאה מבידוד, בשל ההנחה שהיא עלולה לצאת חיובית גם אם הם לא מדבקים. מדוע זה השתנה פתאום? שאלנו מומחה

בווידאו: משרד הבריאות רכש מיליוני בדיקות אנטיגן/מערכת וואלה!

החל מהיום (רביעי) משך הבידוד לחולי קורונה קוצר ל-5 ימים, בתנאי שאין להם תסמינים ושהם מקבלים שתי תוצאות שליליות בבדיקת אנטיגן ביתית ביום הרביעי והחמישי לבידוד. השינוי החד הזה במדיניות הבידודים גרם להרבה הרמות גבה במערכת הבריאות - מקולות שאמרו שזה מסוכן להוציא מאומתים לחופשי אחרי 5 ימים, ועד תהיות רבות בדבר נחיצות הבדיקה בתום הבידוד. הרי במשך חודשים הסבירו לנו שאין טעם לעשות בדיקת קורונה למחלימים, שכן היא עלולה לצאת חיובית גם כשהם כבר לא מדבקים, אז מה השתנה - ולמה?

"ברגע שקיצרנו את הבידוד אנחנו מגדילים את הסיכון שמישהו שעדיין מדבק יצא החוצה", הסביר לוואלה! בריאות פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון וראש תחום מדיניות בריאות במרכז טאוב. את הסיכון הזה, באופן טבעי, צריך לנהל בדרך האחראית ביותר. ונכון להיום - בדיקת אנטיגן היא הדרך לעשות זאת.

"בדיקת אנטיגן היא כלי שאם משתמשים בו נכון הוא דווקא מאוד יעיל", הסביר פרופ' דוידוביץ', "הבדיקה הזו אמנם פחות יעילה קרוב מאוד לחשיפה, כי האנטיגן מתחיל להיות חיובי רק יומיים-שלושה לאחר החשיפה, בניגוד לבדיקת PCR שמתחילה להיות חיובית יותר מוקדם". ואולם, בשלבים מתקדמים יותר של המחלה - לבדיקת אנטיגן יש יתרון משמעותי.

בדיקת אנטיגן במשרד לפני תחילת יום העבודה, תל אביב, 17 בינואר 2022. ראובן קסטרו
הרגישות הפחותה של האנטיגן יכולה להיות יתרון/ראובן קסטרו

"כאשר עושים PCR קרוב לסוף תקופת הבידוד - הוא דווקא יוצא חיובי גם כשאתה לא מדביק, כי הנגיף מת ואתה בודק את זה ברמה של החומר הגנטי, של ה-RNA, אבל זה שיש RNA מפורק של הנגיף זה לא אומר שאתה עדיין מדביק", הסביר פרופ' דוידוביץ', "דווקא בדיקת האנטיגן, שבודקת את החלבון של הנגיף, מראה שהנגיף עדיין בעצם חי, ויכול להיות שהוא משתכפל. וזה ההיגיון בבדיקת אנטיגן ביום הרביעי לבידוד".

"אין החלטה אחת שהיא ב-100 אחוז נכונה, לאורך כל הפנדמיה, זה עניין של ניהול סיכונים", הוא הוסיף, "בעיני זו החלטה סבירה מאוד. וצר לי שנוצרו ויכוחים שבוודאי לא מועילים לאמון הציבור".

למה צריך שתי בדיקות?
"עושים שתי בדיקות בגלל האפשרות של false negative גבוה יותר באנטיגן", הסביר פרופ' דוידוביץ', "ברגע שעושים שתי בדיקות מפחיתים את הסיכון הזה מאוד. כמו שעושים בדיקות הריון וחוזרים עליהן, זה אותו קונספט". השילוב של בדיקת האנטיגן שמזהה את חלבון הנגיף, והדרישה לערוך שתי בדיקות - מקטינה את הסיכון שאנשים מדבקים יצאו מבידוד. יש לציין כי אם יוצאים חיוביים בתום 5 ימים בידוד, ממשיכים לעשות בדיקות בימים הבאים, עד שמתקבלות שתי תוצאות שליליות.

למה בדיקה ביתית ולא מפוקחת?
"ברגע שיש 100 אלף נדבקים ביום, אין באמת ברירה. מדובר רק באנשים מתחת לגיל 60 ללא תסמינים, ברגע שמדובר על אנשים יותר מבוגרים הסיפור הוא אחר, וכנראה גם ניתן להם טיפול תרופתי. בעיקר מדובר על רוב האנשים שהם צעירים וללא תסמינים".

תור לבדיקת קורונה ברחבת הבימה, תל אביב 18 בינואר 2022. ראובן קסטרו
"כשיש 100 אלף נדבקים ביום, אין באמת ברירה". תור לבדיקת קורונה/ראובן קסטרו

ומה יקרה בשבועות הקרובים?
"אני מעריך שבעוד תקופה לא ארוכה גם עם זה נפסיק, כי בעצם כמעט כל האוכלוסייה תידבק, ועיקר הסיפור פה הוא להתחסן ושמי שחולה ומרגיש לא טוב יישאר בבית. באופן דומה למחלות אחרות", אמר פרופ' דוידוביץ', "לא כי אנחנו מזלזלים בקורונה, אלא כי אנחנו לאט לאט לומדים לחיות איתה ולהפוך את זה למשהו שהוא יותר אנדמי".

פרופ' דוידוביץ' הבהיר כי הוא "לא מקל ראש בעומס שיש על רופאי הילדים, המשפחה ובתי החולים, אבל השאלה היא מה עושים. גם לעשות מאות אלפי בדיקות ביום, זה גם יהפוך להיות יותר מטרד מאשר יעזור במשהו. צריך לשנות את התגובה עכשיו, הדברים שעשינו בגלים הקודמים לא יעזרו עכשיו. גם סגר לא היה עוזר עכשיו, כשיש מאות אלפי נדבקים ותקופת דגירה מאוד קצרה. וזה לא משהו שהמציאו בקורונה, בסוף מגיעים לשלב הזה".

"אנחנו עכשיו נמצאים בשיא הגל, אבל זה שיא של כנראה 100 אלף נדבקים ביום, אז יהיו עכשיו שבועיים-שלושה של דעיכה, ויש עומס על בתי החולים גם בגלל החורף, אז הולכים לכמה שבועות קשים - ואחרי זה אני מקווה שנהיה במקום אחר לגמרי. האם יבוא פתאום וריאנט שונה לחלוטין? את זה אף אחד לא יכול לדעת, אבל יש מצב שבו אנחנו נגיע לתקופה חדשה, אני מקווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully