וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחיות חדשות: כך תבצעו בדיקת אנטיגן לקבלת תוצאה אמינה

עודכן לאחרונה: 10.1.2022 / 12:06

ההנחיות לבדיקות מבלבלות אותכם? משרד הבריאות מוציא הנחיות חדשות לביצוע בדיקת אנטיגן, והפעם במקום לאף כדאי שתדחפו את המטוש לגרון

בווידאו: בנט: נספק בדיקות חינם לתלמידים, מחירי הבדיקות ירדו בקרוב/לע"מ

משרד הבריאות מפרסם היום הנחיות חדשות ומעודכנות לציבור בנוגע לביצוע בדיקות אנטיגן ביתיות, שכוללות שינוי חשוב באופן איסוף הדגימה. ההנחיות החדשות ממליצות לדגום בבדיקה גם את הגרון, ולא רק את האף כפי שהיה נהוג עד כה.

מדיניות משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה עוצבה מחדש בעקבות התפשטות נגיף האומיקרון, וההנחיות כרגע מכתיבות לרוב האנשים לבצע בדיקות אנטיגן ביתיות או מוסדיות בעקבות חשיפה לחולה מאומת או לקיצור בידוד. זאת, בשונה מבדיקות ה-PCR שהיו נהוגות עד כה, ומעתה יצומצמו רק למקרים מסויימים.

לבדיקות האנטיגן יש מספר יתרונות בולטים: הן זולות יותר, מהירות יותר, נגישות יותר ואינן מצריכות משאבי מעבדה מסורבלים ויקרים, עמידה בתורים מתפתלים וארוכים וגם לא אנשי צוות מיומנים. כל אחד יכול לעשות אותה לעצמו ולילדיו בבית. אבל ככל שההסתמכות עליהן גוברת, מתבררים גם החסרונות שלהן. בדיקות האנטיגן רגישות פחות לזיהוי הנגיף, וככל הנראה מתקשות עוד יותר לזהות את וריאנט האומיקרון הנפוץ כרגע. ובנוסף, לא כולם בהכרח מבצעים אותן בצורה הכי נכונה.

רוב בדיקות האנטיגן המהירות הזמינות כיום מאושרות רק לאיסוף דגימה מאף, אך מומחי מחלות זיהומיות לא הופתעו לשמוע שאנשים שנמצאו שליליים לאחר דגימה מהאף נמצאו חיוביים לאחר בדיקת ה-PCR שכוללת גם דגימה מהגרון.

למרות שיצרני ערכות הבדיקה המהירה ממליצים להשתמש בבדיקות רק לפי ההוראות (במילים אחרות, להעביר את המטוש רק באף), עדויות הולכות וגדלות הצביעו על כך שאולי כדאי להעביר את המטוש גם בגרון. במיוחד לאור העובדה שנראה שווריאנט האומיקרון מתבסס יותר באזור הגרון ופחות באף (זו גם הסיבה שהוא גורם לכאבי גרון).

מומחים שדיברנו איתם על הסוגייה הזאת בשבוע שעבר, הסכימו שאיסוף דגימה בעזרת המטוש גם מהגרון עשויה לסייע לבדיקות האנטיגן לזהות יותר מקרים של הדבקה. ואמנם, היום מפרסם משרד הבריאות הנחיות חדשות לביצוע בדיקות האנטיגן הביתיות, ומנחה לאסוף דגימה קודם כל מהגרון ולאחר מכן מנחיר אחד בעזרת אותו מטוש.

חידוד נוסף שמבקשים במשרד הבריאות להעביר אל הציבור בהנחיות החדשות הוא לבצע את הבדיקה 3 ימים לאחר החשיפה למאומת, משום שישנו חשש שבגלל זמינות הבדיקות הללו אנשים נבדקים סמוך מדי למועד החשיפה, לפני שלנגיף היה די זמן לדגור ולייצר עומס נגיפי שהבדיקה יכולה לזהות. כאשר נבדקים מוקדם מדי, הבדיקה תצא שלילית, אף שייתכן שאותו אדם יהפוך להיות חיובי יום או יומיים לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully