וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים חוששים: בדיקות האנטיגן לא מזהות את האומיקרון

עודכן לאחרונה: 29.3.2022 / 16:45

בצל העלייה המדאיגה בתחלואה בזן האומיקרון, מומחים מזהירים כי ייתכן שבדיקות האנטיגן המהירות שכולנו מסתמכים עליהן עלולות לתת תוצאה שלילית כוזבת במקרה של הידבקות בווריאנט

בווידאו: צוות הטיפול במגיפות מסביר את המלצתו לחיסון רביעי/צילום: לע"מ

האם הבדיקות הקורונה המהירות מפספסות את זן האומיקרון שמשבש את חיינו? מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) הודיע כי לפי מחקר ראשוני, בדיקות אנטיגן מהירות עלולות להיות פחות רגישות בזיהוי וריאנט האומיקרון.

ב-FDA לא הנחו לפי שעה להפסיק להשתמש בבדיקות האנטיגן. "ה-FDA ממשיך לאשר את השימוש בבדיקות אלו כפי שהורה בתווית המורשית ואנשים צריכים להמשיך להשתמש בהן בהתאם להנחיות הכלולות בבדיקות", נכתב בהצהרה של הסוכנות, "בדיקות אנטיגן הן בדרך כלל פחות רגישות ובעלות פחות סיכוי לקלוט זיהומים מוקדמים מאוד בהשוואה לבדיקות מולקולריות (PCR)".

ב-FDA ממליצים לאנשים שמקבלים תוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן אך חשים תסמיני מחלה ללכת ולהיבדק גם בבדיקת PCR.

בדיקת אנטיגן לזיהוי קורונה. ShutterStock
פחות רגישה. בדיקת אנטיגן/ShutterStock

על מנת לקבוע אמינות של בדיקה רפואית כלשהי ישנם שני מדדים חשובים: רגישות וסגוליות. שני אלה בעצם מורכבים מנוסחה של ארבעה קריטריונים - תוצאה חיובית אמיתית, תוצאה שלילית אמיתית, תוצאה חיובית כוזבת ותוצאה שלילית כוזבת. רגישות הינה בעצם היכולת של בדיקה לזהות תוצאה חיובית או שלילית, וסגוליות מתייחסת לספציפיות לאותה מחלה, או במילים אחרות - ליכולת שלה לאשר שאדם בריא הוא אכן בריא.

בכדי ללמוד עד כמה בדיקות האנטיגן יעילות בזיהוי וריאנט אומיקרון של הקורונה, חוקרי ה-FDA, יחד עם חוקרים מהמכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב, השתמשו בדגימות של מטופלים שאושר כי נדבקו בזן האומיקרון כדי לחקור כיצד פועלות בדיקות אנטיגן. הסוכנות אמרה כי תוצאות מוקדמות מצביעות על כך שבדיקות אנטיגן "מאתרות את וריאנט האומיקרון, אבל עשויה להיות להן רגישות מופחתת". כלומר, ייתכן שהבדיקות עלולות להחמיץ את הנגיף ולתת תוצאה שלילית כוזבת.

ובכל זאת, כאמור, נכון לרגע זה ההנחיות לביצוע בדיקות אנטיגן מהירות לא משתנות. "אף שהנתונים הם ראשוניים, ה-FDA מאמין שחשוב לשתף את הציבור", אמרה דוברת ה-FDA סטפני קאקומו, "נמשיך לעדכן את הציבור אם יגיע מידע נוסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully