וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה: האם כאבי גב הם תסמין של אומיקרון?

עודכן לאחרונה: 19.1.2022 / 7:25

רופאים מדווחים על עלייה בתלונות של מטופלים על כאבי גב ושרירים מאז תחילתו של גל התחלואה באומיקרון, ונתונים ממדינות שונות בעולם מאששים זאת. האם הזן החדש של הקורונה פוגע בשלד ובשרירים?

בווידאו: פרוקיטור הקורונה מבהיר כי ההחלטה לקצר את הבידוד נעשתה מתוך ניהול סיכונים/צילום: לע"מ

אם בתחילת מגיפת הקורונה נצמדנו לרשימת תסמינים ברורה למדי שכללה: חום, שיעול, קוצר נשימה ואובדן חוש טעם וריח, הרי שככל שהתפשט הנגיף והתרבו הווריאנטים שלו, גם רשימת התסמינים הפכה מבלבלת יותר. כעת נשמעים דיווחים על כך שכאבי שרירים, וכאבי גב במיוחד, עשויים להיות סימפטום שמזוהה עם הידבקות באומיקרון.

נתונים שמגיעים מדרום אפריקה - שממנה החל גל התחלואה בווריאנט האומיקרון שכעת שוטף את העולם כמו צונאמי - מצביעים על עלייה בדיווחים על כאבי שרירים כלליים וכאבי גב בפרט, בקרב חולי קורונה שנדבקו בזן האומיקרון. תמונה דומה עולה גם מנתונים שדווחו בהודו ובנורווגיה - מספר של המאומתים שמדווחים על כאבי גב כאחד הסימפטומים שהם חווים במהלך המחלה, נמצא בעלייה. והם יכולים להיות די חמורים.

הגורם לכאבי הגב הוא ככל הנראה עלייה במדדי הדלקת בגוף במסגרת המאבק של המערכת החיסונית בנגיף הפולש, דבר שמגרה את השרירים והמפרקים. אף שעדיין מוקדם מכדי לדעת, ישנם רופאים שחושדים שלווריאנט האומיקרון יש השפעה ייחודית על מערכת השלד והשרירים, וזו מתבטאת בכאבי שרירים.

אישה מחזיקה את גבה בכאב. ShutterStock
הדיווחים על כאבי גב נמצאים בעלייה בכל העולם. אישה עם כאב גב/ShutterStock

"קוביד הוא מה שאנחנו מכנים 'שחקן רע' (bad player). הוא עשוי להידמות לכל כך הרבה מצבים רפואיים אחרים ולגרום למגוון רחב של סימפטומים - החל מפגיעה במערכת הנשימה והריאות ועד לנזק ללב ולמערכת השלד והשרירים", אמר ל-HuffPost ד"ר פיטר וואנג, אורתופד מומחה לניתוחים בעמוד השדרה ומרצה בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת ייל.

בזמן התמודדות עם זיהום ויראלי הגוף משחרר המון חלבונים קטנים שנקראים ציטוקינים שהתפקיד שלהם לדרוך ולהפעיל את המערכת החיסונית כנגד פתוגנים. אחת ההשפעות האפשריות של הציטוקינים האלה על הגוף היא גירוי של שרירים ומפרקים. נגיף הקורונה הוא ממש לא היחיד שיכול לגרום לתגובה מהסוג הזה. כאבי גב ושרירים הם תסמין מוכר של כל מיני זיהומים ויראליים וחיידקיים אחרים, בהם: שפעת, אדנו-וירוס ורינו-וירוס. לדברי ד"ר וואנג, תגובה חיסונית כזאת - שהיא תגובה טבעית של הגוף לזיהום ויראלי - יכולה להוביל לשלל תלונות של חולים שקשורות במערכת השריר-שלד.

פגיעה ברקמות הרכות ובמפרקים

אצל חולי קורונה הרבה מהתלונות על כאבים מתמקדות ברקמות הרכות סביב המפרקים, ולדברי וואנג, הכאבים האלה לא יוצרים פגיעה במבנה השלד או שחיקה של חוליות. מי שסבלו גם קודם להידבקות בנגיף מכאבי גב או מפרקים, עשויים לחוש התלקחות של הבעיות הללו בעקבות ההידבקות.

האם אומיקרון באמת גורם ליותר כאבי גב מווריאנטים אחרים? מבחינה מדעית, השאלה הזאת עדיין פתוחה. מה שבטוח, בימיה הראשונים של המגיפה, התסמינים הנפוצים והמדווחים ביותר היו כאלה שקשורים בריאות ובדרכי הנשימה או לאובדן טעם וריח. ואילו כעת ישנם לא מעט רופאים שמדווחים על עלייה בפניות של מטופלים לגבי כאבי גב מאז שהחל גל התחלואה הנוכחי שמיוחס לווריאנט האומיקרון.

בדיקת אנטיגן חיובית לקורונה. ShutterStock
יותר חולים עם כאבי גב? או פשוט יותר חולים? בדיקת אנטיגן חיובית/ShutterStock

"מאז האומיקרון אנחנו חד משמעית רואים יותר תלונות על כאבי גב, גם אצל מחלימים. אנחנו עדיין לא יודעים לומר בוודאות מה הסיבה, אבל סביר להניח שהתגובה הדלקתית של מערכת החיסון אחראית לכך", אמר ד"ר פטריק דוהרטי, נוירוכירורג מומחה לעמוד השדרה מביה"ס לרפואה של ייל. ואילו ד"ר ג'ייקוב הסקלוביץ', נוירולוג ומומחה לטיפול בכאב אמר כי עדיין לא ברור האם יש מאפיין ספציפי באומיקרון שגורם לכאבי גב או שהדיווחים על התסמין הזה התרבו משום שמבחינה סטטיסטית יש פשוט הרבה יותר אנשים שחולים בו, בהשוואה לווריאנטים הקודמים.

נדבקתם וכואב לכם הגב? כך כדאי לטפל בהם

המומחים ממליצים לטפל בכאבי גב שנגרמים בעקבות הידבקות בקורונה באותו האופן שבו הייתם מטפלים בהם ללא קשר לנגיף. אפשר לנסות מתיחות עדינות, קומפרסים חמים/קרים ומשככי כאבים נוגדי דלקת שאינם דורשים מרשם (איבופורפן, פארצטמול ודומיהם). כמו כן, מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת בתקופת המחלה וגם מטיפולי פיזיותרפיה ולתת לגוף זמן לנוח ולהתאושש. "בזמן שיש בגוף זיהום ויראלי פעיל, אתם לא רוצים להיות אגרסיביים מדי עם טיפול בכאב", הסביר ד"ר וואנג.

החדשות הטובות שעולות מהדיווחים הן שלרוב, כאבי הגב והשרירים פוחתים ועוברים מעצמם כאשר מחלימים והזיהום מתפנה מהגוף (זה בדרך כלל לוקח כשבועיים, בממוצע). בגלל שאומיקרון עדיין נחשב לזן חדש, אין מספיק נתונים בשביל לדעת האם כאבי הגב יהפכו לאחד התסמינים המתמשכים שלו. אבל כך או כך אם אתם סובלים מכאבי גב מתמשכים, שאינם משתפרים עם הזמן - מומלץ לפנות לבדיקת רופא, בלי קשר אם נדבקתם בקורונה או לא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully