וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה לא פופולרית: האומיקרון הוא עוד וירוס

ד"ר נטליה פרוינד

עודכן לאחרונה: 14.1.2022 / 12:15

המילים האלה לא יוצאות מפיו של מתנגד חיסונים, אלא מפיה של ד"ר נטליה פרוינד, מרצה בכירה וראש המעבדה לנוגדנים באוניברסיטת תל אביב. ובכל זאת היא מבהירה - "לכו להתחסן!"

בווידאו: ראש הממשלה מתריע שנגיע למיליוני נדבקים בקורונה, מבהיר שאין מקום לפאניקה ומגיב לביקורת של נתניהו/צילום: לע"מ

בתוך יער המומחים והפרשנויות שצמח כאן לאחרונה סביב האומיקרון, ד"ר נטליה פרוינד, מרצה בכירה וראש המעבדה לנוגדנים הומאנים בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, מבקשת להשמיע קול אחר - הגיע הזמן לשנות את ההתייחסות למגיפה בהתאם להשתנות הנגיף. זה לא אומר שהיא מקלה ראש במגיפת הקורונה, ובכל זאת היא מציעה שינוי גישה - אין טעם להמשיך בשגעון הבדיקות, הבוסטרים בצורתם הנוכחית אינם יעילים עוד, התו הירוק הפך להיות לא רלוונטי, והאומיקרון כנראה מסוכן כמו נגיפים אחרים שתוקפים אותנו מדי חורף. זאת דעתה:

התו הירוק כבר לא רלוונטי

התו הירוק הפך ללא רלוונטי. ברגע שמחוסנים ולא מחוסנים נדבקים באומיקרון בדיוק אותו דבר, הרעיון מאחורי התו הירוק, שהיה ליצור מרחב בטוח שבו יודעים שכולם "נקיים", הפך ללא רלוונטי יותר. אפילו להיפך - סטטוס החיסון עלול להטעות ולגרום לתחושה של "מוגנות" אצל מחוסנים, מה שיגרום להם לווותר על אמצעי מיגון אחרים, כגון מסיכות וריחוק חברתי.

תו ירוק בקניון עופר, פתח תקווה, 27 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
התו הירוק כבר לא רלוונטי. תו ירוק בקניון/ראובן קסטרו

כאן המקום לציין שלמרות העובדה שגם מחוסנים נדבקים בדיוק באותה מידה, ההבדל הגדול הינו בחומרת המחלה - מי שמחוסן חולה באופן משמעותי פחות. וזה כמובן הזדמנות להפציר בכולם להתחסן.

אין עוד צורך בבוסטרים, גם לא בבדיקות

החיסון כפי שפותח ואושר מתוכנן לשתי מנות. מנה שלישית נחוצה בעיקר לאוכלוסיות מוחלשות חיסונית. במחקרים שנערכו המנה השלישית הוכחה ככזאת שמעלה את רמת הנוגדנים למספר שבועות עד חודשים אך עם זאת איננה משנה בצורה דרמטית את הזיכרון החיסוני שנוצר כבר אחרי המנה השנייה. ולכן, ניתן להניח שמעבר למנה שלישית, שכנראה משפרת את התגובה במידת מה, אין הגיון במתן בוסטרים נספים, במיוחד כשמדובר על חיסון שמבוסס על זן המקור, זן שלא קיים יותר ונדחק זה מכבר על ידי זנים חדשים שהתפתחו במהלך השנתיים האחרונות של המגיפה.

חיסון רביעי לקורונה, בי"ח שיבא תל השומר, 28 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
הבוסטר מיותר. אנשים מתחסנים בחיסון רביעי בבית חולים שיבא תל השומר/ראובן קסטרו

גם בדיקות הקורונה בצורתן הנוכחית מיותרות. הן אינן מדויקות, הן יקרות, לא מספקות מספיק מידע, ומתבססות על היכולת של כל אחת ואחד לבצע אותן כראוי, בזמן הנכון ולדווח עליהן בצורה האופטימלית. לשם דוגמא, ילד שנדבק יצא חיובי רק ב-2-3 בדיקות אנטיגן מתוך 5 בדיקות שהוא יעשה, הדבר יוצר רכישה של בדיקות רבות והתחייבות לבצע אותן שוב ושוב, והסקת מסקנות על סמך ה"חזרות", תוך הגעה לתוצאה: חיובי או שלילי. כמו לכל מחלה אחרת, הבדיקות צריכות להיעשות כאשר מעוניינים לקבל מידע ספציפי, או להתאים לחולה את הטיפול המתאים, ולא לשם סקר. במצב הקיים שבו אנשים בריאים וללא תסמינים נדרשים לבצע בדיקות לאחר מפגש עם חולים יוצר בלבול ובהלה.

אפשר להירגע גם עם הביקורת

אנחנו נוטים להאשים את מקבלי ההחלטות בהכל, אבל האמת היא שראש הממשלה נפתלי בנט לא המציא את האומיקרון, האומיקרון משתולל בכל העולם. המדיניות כרגע שלא צריך להטיל מגבלות וכי המשק צריך להישאר פתוח, למרות התחלואה הגואה, היא המדיניות שאימצו מדינות אירופה רבות, ובבסיסה עומדת ההנחה שמרבית האוכלוסיה המחוסנת תעבור את המחלה ללא סכנה משמעותית, ולכן המיקוד עומד על עידוד החיסונים מחד, וניסיון לנהל חיים לצד הנגיף מאידך. לא מדובר כאן על "הקרבה" של אוכלוסיות הסיכון, כפי שאוהבים להציג זאת, אלא על מזעור נזקים המתבטא בדאגה לכל האוכלוסיות, תוך לקיחה בחשבון שהורדת התחלואה לאפס היא, כרגע לפחות, יעד לא ריאלי.

זה רק עוד וירוס

חברים, האומיקרון הוא וירוס נשימתי מדבק, דומה לווירוסים רבים אחרים שאנחנו נחשפים אליהם בחודשי החורף. למזלנו האומיקרון איננו מסוכן כמו הווירוס המקורי, ובמחוסנים הוא גורם למחלה יחסית סטנדרטית וקלה וב-99.9 אחוזים מהמקרים לא יסתיים באישפוז.

תתחסנו, זה יעזור לכם לעבור אותו בקלות. לא התחסנתם - לקחתם על עצמכם סיכון מיותר לחלות ולהתאשפז ובכך להכביד על בתי החולים. מי שמרגיש לא טוב - שישב בבית. מי שבסיכון - שיזהר וישמור על עצמו. מי שבריא - שינהל חיים נורמליים, תוך כדי אחריות אישית, בצל המציאות החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully