וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלורונה: השילוב של שפעת וקורונה הוא הדבר שאתם צריכים לפחד ממנו

עודכן לאחרונה: 6.1.2022 / 6:43

בישראל כבר נרשם מקרה אחד של אישה הרה שנדבקה בשני הנגיפים בו זמנית, ורופאים מזהירים שהשילוב הזה יכול להיות קטסטרופה למערכת החיסונית

בשבוע שעבר זוהה בישראל המקרה הראשון של אישה שחלתה בשילוב של שפעת וקורונה, שלו הודבק הכינוי 'פלורונה' (Flurona - הלחם של Flu ו-Corona). החולה היא אישה הרה בשנות השלושים לחייה שלא התחסנה לקורונה. היא טופלה בבית החולים בילינסון, בשילוב של תרופות נגד קורונה ושפעת, ולאחר כמה ימים שוחררה לביתה במצב טוב, על פי הדיווח מבית החולים.

המושג פלורונה נטבע כאמור כדי לתאר מצב של הדבקה סימולטנית בנגיפי השפעת והקורונה. "אנחנו רואים כרגע מצב של תחלואה גבוהה בשפעת במקביל לעלייה בתחלואה בקורונה, ולכן ישנו סיכוי גבוה למקרים של הדבקה משולבת", אמר ד"ר נדב דוידוביץ', מנהל ביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון וחבר צוות הטיפול במגיפות המייעץ למשרד הבריאות בהתמודדות עם מגיפת הקורונה, בראיון לרשת CNN. שכן, מקרה הפלורונה המאומת הראשון הזה תפס כותרות לא רק בארץ, אלא גם בעולם.

חולי קורונה בבית חולים בילינסון פתח תקווה, 19 באוגוסט 2021. רויטרס
מחלקת קורונה בבי"ח בילינסון בפתח תקווה/רויטרס

גם השפעת וגם הקורונה הם נגיפים שפוגעים במערכת הנשימה וגורמים לתסמינים שחלקם חופפים: שיעול, נזלת, כאב גרון, חום, כאב ראש ועייפות. שניהם גם מתפשטים ומדביקים באופן דומה: דרך רסיסים טיפתיים הנפלטים לאוויר ונישאים בו כאשר אדם חולה מדבר, נושם או משתעל.

הידבקות בשני הנגיפים בו זמנית יכולה להיות "קטסטרופה למערכת החיסונית", אומר ד"ר אדריאן בורוז, רופא משפחה ומרצה באוניברסיטת סנטרל פלורידה, שכבר בספטמבר העריך שבחורף יהיו מקרים של הדבקה משולבת בשפעת וב-Covid-19. הוא העריך בזמנו שהדבר ישפיע גם על שיעורי התמותה משני הנגיפים.

החשש: עומס יתר בבתי החולים

נכון לעכשיו, אין מספיק נתונים על אשפוזים של חולים ב'פלורונה' בשביל לקבוע האם הדבקה משולבת בשני הנגיפים אכן מעלה את שיעורי האישפוז בבתי החולים בהשוואה לסיכון להתאשפז בעקבות תחלואה רק באחד מהם. אולם, ההערכות הן שיש סיכוי סביר שזה אכן ישפיע על הסיכוי למחלה קשה ובצורך להתאשפז.

ממשלות ברחבי העולם וגם כאן בישראל כבר חוששות מאוד מעומס יתר על בתי החולים ומערכות הבריאות בעקבות גל התחלואה הנוכחי של וריאנט האומיקרון שצפוי לשבור את שיאי ההדבקה בכל מקום. העובדה שהאומיקרון הגיע בתזמון הבעייתי של חודשי החורף שבהם ממילא יש עומס על המערכת בעקבות אישפוזי שפעת אינה מבשרת טובות.

עוד בוואלה!

הרעה הבאה? וריאנט קורונה חדש זוהה בדרום צרפת

לכתבה המלאה
מתחם חיסוני שפעת של קופת חולים כללית, בית הצנחן רמת גן ,30 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
הכי חשוב זה להגן על אוכלוסיות מוחלשות. גבר מתחסן לשפעת במתחם חיסונים של קופ"ח כללית/ראובן קסטרו

"במהלך החורף אנשים שוהים יותר בחללים סגורים וזה מראש מעלה את הסיכון להידבק בווירוסים של דרכי הנשימה העליונות. כשמוסיפים לזה את העובדה שזני השפעת והקורונה שמסתובבים כרגע באוכלוסייה הם מדבקים ביותר, זה בהחלט יכול להוביל לעומס שיכריע את מערכת הבריאות", אמר דוידוביץ'.

"אנחנו עומדים כעת בפתחו של החורף והולכים לקראת מחלקות פנימיות מלאו ועמוסות - מניעה היא הדרך הטובה ביותר. בשנה שעברה היה לנו מזל שלא כל כך סבלנו ממקרים משולבים של שפעת וקורונה", אמר דוידוביץ' והדגיש כי הדבר הכי חשוב הוא להגן על אנשים. הוא קרא לעוד אנשים להתחסן וכן לנקוט כל אמצעי אחר להפחתת הדבקה, במיוחד כדי להגן על אוכלוסיות פגיעות כמו קשישים, מדוכאי חיסון וחולים במחלות כרוניות.

אותם אמצעי הגנה שמומלצים להפחתת הסיכון בהדבקה בקורונה יעבדו גם בהתגוננות מפני שפעת: חיסון, מסיכה על הפה והאף בחללים סגורים ובהתקהלויות והקפדה על היגיינה ושטיפת/חיטוי ידיים. וכמובן, ההמלצה היא להימנע ממקומות הומים וסגורים והתקהלויות לא נחוצות בעת הזאת שבה התחלואה גם בשפעת וגם בקורונה נמצאת בעלייה תלולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully