וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שניה אחת במסדרון: הסיפור המטורף שמוכיח כמה קל להידבק בקורונה

עודכן לאחרונה: 4.1.2022 / 7:49

איך הצליח חולה קורונה אחד בניו זילנד להדביק 3 אנשים אחרים מבלי לבוא איתם במגע כלל? את התעלומה הזאת ניסו חוקרים לפצח. בדיקות גנטיות ומצלמות אבטחה עזרו להם להגיע לפיתרון הדי מדהים הזה

אנחנו חיים עם מגיפה עולמית כבר כמעט שנתיים, כך שקשה להפתיע אותנו. אבל לפעמים, סיפור אחד קטן מוכיח מחדש עד כמה הווירוס הזה משוגע ומדבק. שימו לב לסיפור הזה, שמגיע מניו זילנד - מדינה שלא בחלה באמצעים כדי להתמודד עם Covid-19 וידועה בנקיטת כמה מהצעדים הגורפים המחמירים ביותר נגד הנגיף (סגירת השמים, בידוד במלוניות, סגרים כוללים ברחבי המדינה בעקבות מקרה של מאומת בודד וכו').

נוסע ששב מחו"ל ושהה במלונית מבודדים ממשלתית הצליח להדביק בקורונה 3 נוסעים אחרים ששהו באותה מלונית, אף על פי שלא היה מגע ביניהם. ככל שעולה מהחקירה האפידמיולוגית (ותכף תבינו למה הם די בטוחים לגבי זה) ההדבקה התרחשה משני עבריו של מסדרון החדרים, בזמן שדלתות החדרים היו פתוחות לשניות בודדות ואוויר דלף מחדרו של המבודד החולה אל חדרים של מבודדים אחרים.

לדברי החוקרים שבדקו את המקרה הזה, הסיפור הזה הוא הוכחה נוספת ליכולת ההדבקה הגבוהה של נגיף הקורונה, אבל היא גם הוכחה ליעילות החיסון. שכן, מבודד אחד שהיה מחוסן ושהה באותו חדר עם 3 המבודדים שנדבקו במשך מספר שבועות לא נמצא חיובי בבדיקות הקורונה שערכו לו אפילו פעם אחת.

אז מה בדיוק קרה שם?

כל הנוסעים שמעורבים בסיפור המדהים הזה הגיעו לניו זילנד בחודש יולי, בשיאו של גל התחלואה שנגרם על ידי זן הדלתא (שעד שהאומיקרון נכנס לתמונה, היה הזן המדבק ביותר שהתפתח מנגיף הקורונה המקורי). נוסע אחד, שהגיע לניו זילנד בגפו מהפיליפינים, נמצא חיובי לקורונה במהלך אחת הבדיקות שנערכו לו בזמן הבידוד שלאחר חזרתו מחו"ל, ובעקבותיה הוא הוכנס למלונית מבודדים ממשלתית.

מסדרון. ShutterStock, ShutterStock
מצלמות האבטחה אישרו שאף אחד מהמבודדים לא יצא מחדרו. מסדרון במלון/ShutterStock, ShutterStock

לאותה מלונית הגיעה קבוצה של 5 אנשים אחרים ששבו יחד מאיחוד האמירויות, לאחר שאחד מהם נמצא חיובי בבדיקת קורונה. החמישה שוכנו בחדר מעברו השני של המסדרון שבו שוכן הנוסע המאומת מהפיליפינים. על המבודדים במלונית נאסר לעזוב את חדרם, ודלת החדר נפתחה אך ורק לצורך בדיקת אחות ומשלוחי אוכל - על פי מדיניות המלונית, דלתות החדרים השונים לא אמורות להיפתח במקביל. אבל, זה בכל זאת קרה - כך גילו אנדרו פוקס לואיס ועמיתיו ממועצת הבריאות המחוזית באוקלנד ניו זילנד, שהיו אלה שחקרו את מקרה ההדבקה המפתיע הזה. "צילומים ממצלמות אבטחה במעגל סגור שהותקנו במלונית גילו לנו ארבעה מקרים שונים שבהם שתי הדלתות של החדרים נפתחו באותו זמן למשך פרקי זמן קצרצרים, שחופפים את תקופת ההדבקה של חולה A", כתבו החוקרים בדוח שלהם. כל פתיחת דלתות סימולטנית כזאת נמשכה לא יותר משניות בודדות.

מבין החמישה שהגיעו מהאמירויות (אחד מהם היה חיובי בהגעתו למלונית) נדבקו 3 נוספים. אולם ריצוף גנטי שנערך לדגימות שלהם העלה ששותפם לחדר אינו המקור להדבקה. טביעת האצבע הגנטית של הנגיף שנמצא בגופם של דרי החדר דווקא תאם את זו של הנוסע מהפיליפינים, שהתגורר בחדר מעבר למסדרון.

לאחר בדיקת כל החומרים והתיעוד, החוקרים הגיעו למסקנה שהדבקה דרך האוויר - שנשאה את חלקיקי הנגיף מצד אחד של המסדרון לצדו השני, היא ההסבר הכי מתקבל על הדעת. "לממצאים האלה יש חשיבות גלובלית להתערבות ומניעה של הדבקה בנגיף הקורונה ולבריאות הציבור" כתבו פוקס לואיס ועמיתיו במאמר שפרסמו אודות המקרה בכתב העת journal Emerging Infectious Diseases.

עוד בוואלה!

האומיקרון דומה לשפעת ויש דרך אחת לגלות במה נדבקתם

לכתבה המלאה
הכניסה למלונית ההחלמה במלון שערי ירושלים, 20 אפריל 2020. ללא שם, TPS
גם אצלנו היו מלוניות, זוכרים? מלונית בידוד בירושלים/TPS, ללא שם

"בדקנו ומצאנו שחולה A לא עזב את חדרו בשום שלב בזמן שהיה מדבק. הוא הורשה לצאת מחדרו לצורך פעילות גופנית רק לאחר שחלפה התקופה שבה היה מדבק - החל מה-28 ביולי ואילך. (בזמן הזה חולים B ו-C כבר נמצאו חיוביים לקורונה)", כתבו החוקרים. ייתכן שמה שקרה זה שחולה A פלט חלקיקי וירוס מדבקים אל חלל האוויר שבמסדרון, והאוויר הנגוע חדר לחדרם של המבודדים מהאמירויות בזמן שדלתם היתה פתוחה למשך כמה שניות.

יש לציין שרשויות הבריאות בניו זילנד חשבו גם על תרחיש מסוג זה וניסו למנוע אותו באמצעות מאווררים מיוחדים שהיו אמורים לשאוב את האוויר במסדרון החוצה וכן מטהרי אוויר שהותקנו במלונית. אולם אלה ככל הנראה לא היו יעילים מספיק במקרה של פתיחת דלתות סימולטנית. "מערכת האוורור היתה מופרדת בין חדר לחדר, ולכל חדר היה חלון חיצוני שאותו השוהים יכלו לפתוח באופן עצמאי וחופשי כדי להכניס אוויר צח", ציינו החוקרים.

"הממצאים שלנו תואמים את הסברה שבמהלך פרקי זמן קצרים שבהם דלתות שני החדרים נפתחו בו-זמנית, חלקיקי נגיף שנישאו באוויר מחדרו של מבודד A, נעו וחצו את המסדרון לתוך חדרם של קבוצת המבודדים BCDEF", נכתב בסיכום המקרה.

ומי היחיד שלא נדבק?

רק אדם אחד מבין חמשת המבודדים שחזרו מהאמירויות הצליח לא להידבק כלל - נוסע שהיה מחוסן. "על אף שחלק חדר עם 4 אנשים אחרים שבדיקות PCR אישרו שהם מאומתים לקורונה, מבודד F לא נמצא חיובי בשום שלב במהלך שהותו במלונית. בדיקות PCR נערכו לו ב-14,18,21,27,29,31 ביולי, וכן ב-8, 14, 16, ו-23 באוגוסט. בכולן הוא נמצא שלילי לקורונה", כתבו החוקרים. "מבודד F היה מחוסן בשתי מנות של החיסון של פייזר נגד קורונה. אף אחד מחבריו האחרים לנסיעה לא היה מחוסן".

עובדי בריאות בציוד מגן בתוך אזור מגורים בהונג קונג שנמצא בסגר כדי להכיל התפרצות חדשה של נגיף הקורונה. 23 בינואר 2021. רויטרס
זה קרה גם בהונג קונג. עובדי בריאות בשכונת מגורים בהונג קונג שבה התגלתה התפרצות של קורונה/רויטרס

הדבקה מעבר למסדרון, גם בהונג קונג

זה אינו התיעוד היחיד של הדבקה בקורונה מחדרים שונים משני עבריו של מסדרון. רק לאחרונה, בתחילת דצמבר 2021, דיווחו חוקרים מהונג קונג על חולה מחוסן שנדבק בזן האומיקרון ושהה בבידוד במלונית, שהצליח להדביק מבודד אחר ששהה בחדר אחר באותה מלונית מבודדים. שני המעורבים היו מחוסנים בשתי מנות חיסון נגד קורונה. הם שוכנו באותה מלונית קורונה, בחדרים שניצבו זה מול זה משני צדיו של מסדרון מלונית הבידוד.

גם כאן מצלמות האבטחה במסדרון הראו שהמבודדים לא עזבו את חדריהם ולא באו במגע זה עם זה או עם אחרים. דלתות החדרים שלהם נפתחו למשך פרקי זמן קצרים ביותר, להכנסת ארוחות שהושארו מחוץ לדלתותיהם ולביצוע בדיקות PCR מדי 3 ימים. וגם כאן אישרו בדיקות גנטיות שזני הנגיף בדגימות שלהם היו כמעט זהים (למרות שהגיעו בימים שונים וממדינות שונות). החוקרים האפידמיולוגיים בהונג קונג הגיעו למסקנה זהה לזו של אלה מניו זילנד - והיא שהדבקה של חלקיקי נגיף שנישאו באוויר מחדר לחדר היא הסיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully