וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות האמת: עד כמה חיסון קורונה מגן עלינו מאומיקרון?

עודכן לאחרונה: 15.12.2021 / 12:57

מחקר שהתבסס על אשפוזים בדרום אפריקה מלמד כי בעוד הזן החדש והמאיים אכן מוריד את יעילות החיסון, יש גם בשורות טובות - שתי מנות של החיסון מספקות הגנה של 70% מפני מחלה קשה

בווידאו: מסיבת עיתונאים של ראשי משרד הבריאותמ על זן האומיקרון/צילום: לע"מ, עריכה: אביעד בללי

זן האומיקרון מטריד את מנוחתם של רבים, וכבר נכתב לא מעט על יעילות החיסון נגד הווריאנט החדש. אולם עד כה, המחקרים והממצאים התבססו ברובם על נתוני מעבדה, וטרם היו מספיק נתוני אמת מהשטח כדי לבדוק את יעילות החיסון בעולם האמיתי. כעת זה השתנה. נתונים ראשוניים שנאספו בדרום אפריקה מלמדים כי שתי מנות של חיסון הקורונה של חברת פייזר מספקות כ-70 אחוזים הגנה מפני מחלה קשה הדורשת אשפוז כתוצאה מזן האומיקרון.

Discovery Health, חברת הביטוח הגדולה בדרום אפריקה שאספה את הנתונים ששימשו לבדיקה, מציינת כי מדובר בירידה בסף ההגנה, שעמד על 92 אחוזים בגל הקודם, אז הווריאנט הדומיננטי היה הדלתא. עם זאת, לנדה גריי, נשיאת המועצה למחקר רפואי בדרום אפריקה, ציינה כי חיסוני בוסטר יעלו את ההגנה אפשרית של החיסון מפני מחלה קשה ואשפוזים.

בלי בוסטר אתם חשופים הרבה יותר

בחברת פייזר הודיעו לפני שבוע כי שלוש מנות חיסון נגד נגיף הקורונה הראו יעילות בנטרול השפעת זן האומיקרון. הם ציינו כי הווריאנט החדש מחליש משמעותית את החיסוניות שנובעת משתי המנות הראשונות, אולם המנה השלישית מגדילה את הנוגדנים פי 25.

במקביל, גם בבריטניה הזהירו כי שתי מנות של חיסון לקורונה אינן מספיקות כדי למנוע הדבקה בווריאנט האומיקרון. בסוכנות הבריאות הבריטית ביצעו ניתוח ראשוני שנעשה במקרי הדבקה בבריטניה של זני אומיקרון ודלתא, וגילו כי שתי מנות החיסון הראשונות הראו פחות יעילות בהתמודדות עם הנגיף החדש. עם זאת, מנת הבוסטר הגדילה משמעותית את ההגנה ממנו, לכ-75 אחוזים.

עוד בוואלה!

זו השעה הכי טובה ביום לקבל חיסון נגד קורונה

לכתבה המלאה

גם מחקר ישראלי, של המרכז הרפואי שיבא והמעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות, העלה כי אנשים שהתחסנו נגד קורונה במנת הבוסטר הם בעלי סיכוי נמוך משמעותית לחלות במחלה קשה מזן האומיקרון.

הגנה ממחלה קשה, לא מהדבקה

לפי המחקר החדש, גם שתי מנות של החיסון מספקות הגנה של 70 אחוזים מפני מחלה קשה. מנגד, המחקר החדש לא מספק מידע על הידבקות בנגיף, שכידוע יכול לשבש את החיים גם במקרים בהם לא מדובר במחלה קשה.

חיסון פייזר לנגיף הקורונה, 21 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
גם הגנה פחות עדיפה על כלום. חיסון קורונה/ראובן קסטרו

חשוב לציין כי המחקר המדובר עדיין לא פורסם רשמית, וכן כי ממצאיו עלולים להיות מוגבלים, מכיוון שהוא מבוסס על הנחה ש-78,000 מתוך 211,000 הדבקות בקורונה מה-15 בנובמבר וה-7 בדצמבר היו של זן האומיקרון, אך זה לא הוכח רשמית. בנוסף, מומחים טוענים כי שלושה שבועות לא מספיקים כדי לתת תמונה מדויקת של אופן הפעולה של חיסונים נגד COVID-19 חמור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully