וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלתא פלוס: זן הקורונה החדש שהגיע לארץ עלול לעשות לנו חורף לא קל

עודכן לאחרונה: 20.10.2021 / 11:28

באנגליה הזן החדש מהווה כבר 8 אחוזים ממקרי ההדבקה, וכעת נצפה בישראל מקרה ראשון של ילד שנדבק בגרסה החדשה. מה אנחנו יודעים עליה והאם היא מסוכנת?

בווידאו: רה"מ מכריז בזהירות על סיומו של הגל הרביעי/מערכת וואלה!

הגל הרביעי אולי כבר מאחורינו, אבל אין ספק שהדרך למאבק בקורונה עוד ארוכה. אמש הודיע משרד הבריאות על מקרה הדבקה ראשון, ויחיד כרגע, בישראל של וריאנט AY4.2 - תת-זן של וריאנט דלתא שהתגלה בנתב"ג אצל ילד בן 11 ששב ממולדובה.

גרסת דלתא SARS-CoV-2 נמצאת תחת פיקוח קפדני של גורמים רשמיים בבריטניה, שכן מספר גדל והולך של מקרים מוכיח כי הם נושאים כמה מוטציות חדשות שעשויות להגביר את ההישרדות של הנגיף בגוף. הגרסה החדשה, שכונתה "דלתא+" ובשפה מדעית AY.4.2, מהווה כעת 6 אחוזים מכלל מקרי הקורונה בבריטניה לפי דוח בריאות הציבור באנגליה מה-1 באוקטובר.

למרות שהמוטציות עשויות להעניק לה יתרונות מובהקים, מומחים מציעים כי החיסונים הנוכחיים לקורונה עדיין יגנו מפניה. כתוצאה מכך, הווריאנט עדיין לא מסווג כ"מוטציה מעוררת דאגה או עניין", אך הוא במעקב צמוד ויש הצופים כי הוא "יקודם" לדרגת הגרסה הנחקרת בקרוב.

נגיף הקורונה. KAUST; Ivan Viola, Giphy
מה צפוי לנו? גיף של קורונה/Giphy, KAUST; Ivan Viola

AY.4.2 הוא שלוחה של הזן הדומיננטי בבריטניה כרגע, AY.4, הידוע יותר בשם דלתא. יש מידע מוגבל אודותיו כרגע, אך ידוע כי יש לו שתי מוטציות משמעותיות בחלבון הספייק (דוקרן), המאפשר כניסה של הנגיף לתאים אנושיים, הנקראות Y145H ו- A222V.

למרות שהמוטציות משפיעות על חלבון הספייק, הן אינן משפיעות על הקולטנים (האזור הנקשר לתאים), מה שמעיד על כך שיש להן השפעה מוגבלת על מידת העמידות או ההדבקה של AY.4.2. עם מקרים מוגבלים של AY.4.2 שצצים במדינות אחרות, הוא נשאר גרסה שמבוססת ברובה בבריטניה, שם ממשיכים לעקוב אחר שינויים בשכיחותו.

רק לפני יומיים, פרופסור רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית ומי שעומד בראש קבינט המומחים הלאומי להתמודדות עם הקורונה, כתב בטוויטר כי "למרות הדיון הער על הזן AY.4 שמהווה 8% מהמקרים ב-UK, חשוב לומר בארה"ב הוא לא (טרם) 'תפס'".

הנגיף שגורם ל- COVID-19 עובר כשתי מוטציות חדשות בחודש, וכעת יש 56 צאצאי דלתא, על פי נתוני Outbreak.info של מכון Scripps, הכוללים נתונים מהמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). חשוב לזכור כי גם בישראל זו אינה המוטציה הראשונה שנכנסת בשערי המדינה ומרבית מהזנים החדשים לא מהווים איום. עם זאת, חשוב לעקוב אחריהם בקפידה, במיוחד לקראת החורף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully