וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מוטציה חדשה של הקורונה מצליחה לחמוק מבדיקות המטוש?

חשבתם שהשטח פנוי ואפשר לחזור לשגרה? ובכן, בקורונה כמו בקורונה תמיד מחכות הפתעות מעבר לפינה. הרשויות בצרפת דיווחו לאחרונה כי מצאו מוטציה חדשה שכנראה מצליחה לחמוק מהבדיקות הנהוגות בעולם. מה זה אומר?

בווידאו: נציג האוצר חושף שישראל הוציאה 2.6 מיליארד שקלים על עסקאות החיסונים/צילום: ערוץ הכנסת

כולנו נמצאים באופוריה בשבוע האחרון, אחרי דעיכה מאוד משמעותית של נגיף הקורונה בישראל. ובכל זאת, חשוב לזכור שהמאבק בנגיף לא נגמר, וכי צפויות עוד מהמורות בהמשך. אחת כזו מגיעה מכיוון משרד הבריאות בצרפת שדיווח על גרסה חדשה של SARS-CoV-2, שלטענתם קשה יותר לזהות באמצעות בדיקת המטוש, או PCR.

הגרסה החדשה, המכונה "Breton" - שהתגלתה בבריטני שבמערב צרפת - בודדה באשכול של שמונה חולים מאושפזים בלניון, שלכולם היו הסימפטומים הקלאסיים של COVID-19. תחילה הם נמצאו שליליים באמצעות בדיקת PCR, ולאחר מכן נבדקו חיוביים באמצעות בדיקות דם או זיהוי דגימת רקמת נשימה עמוקה. שמונת החולים מתו מאז.

מכון פסטר מציע כי הגרסה החדשה שהתגלתה בצרפת נגזרת מגרסה ידועה כיום, clade 20C. החוקרים בודקים כעת האם מדובר בשינויים גנטיים בגרסה החדשה שעשויים להקשות על הגילוי, ואפילו לגרום להחמצה בזיהוי הגרסה החדשה עקב שגיאות בבדיקות ה- PCR עצמן, שאולי מספקות בדיקה שלילית שגויה למי שנושא את המוטציה.

בהצהרה שפרסם משרד הבריאות הצרפתי נאמר כי ניתוח מוקדם אינו מצביע על כך שהגרסה החדשה מדבקת יותר או שהיא עלולה לגרום למחלה קשה יותר, אולם בימים אלה נערכות חקירות לאישוש הדבר. "מתבצעות חקירות מעמיקות במטרה להבין טוב יותר את הגרסה הזו ואת השפעתה. ניסויים יתקיימו גם כדי לקבוע כיצד מגיבה גרסה זו לחיסון ולנוגדנים שפותחו במהלך זיהומים קודמים", נכתב.

נגיף הקורונה. KAUST; Ivan Viola, Giphy
מוטציות הן חלק מהעניין. גיף של נגיף הקורונה/Giphy, KAUST; Ivan Viola

וריאנטים הם תופעה טבעית בכל נגיף שמתפתח כאשר הוא ממשיך להשתכפל ולהתפשט דרך האוכלוסייה. עד כה, כמה וריאנטים של SARS-CoV-2 העלו חששות בקרב מדינות בעולם - בעיקר הווריאנטים שהגיעו מבריטניה, דרום אפריקה וברזיל, מכיוון שהיו סימנים לכך שהם עשויים להגביר את ההדבקה או שהם גורמים לשיעורי תמותה גבוהים יותר.

עם זאת, מה שנראה שונה בגרסה החדשה בצרפת עד כה הוא שהיא הוחמצה על ידי בדיקות PCR סטנדרטיות. למרות שהניתוח המוקדם אינו מצביע על כך שהמוטציה מועברת יותר או שהגדילה את התמותה, היא מעוררת חשש מפני שהיא עלולה להתחמק מזיהוי על ידי בדיקת PCR נפוצה ולכן יהיה קשה לאתר אותה.

בדיקות בשיטת RT-PCR, נחשבות מאוד מתקדמות ומדוייקות. הבדיקה, שנלקחת על ידי מטוש שלוקח דגימה מהגרון ובאף, עובדת לפי עיקרון של איתור והגברה של מקטעים מאוד ספציפיים של חומר גנטי, וזה מאפשר למצוא נוכחות של מעט מאוד מהנגיף ולדעת ברמת ודאות מאוד גבוהה שהנגיף הזה הוא SARS-CoV-2.

כרגע בצרפת מנסים להבין את הגרסה החדשה ומשרד הבריאות של המדינה דיווח על הגרסה לרשויות הבינלאומיות, וארגון הבריאות העולמי החל בבדיקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully