וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה זמן לאחר חשיפה לנגיף כדאי לעשות בדיקת קורונה?

גיליתם שנחשפתם לחולה מאומת ואתם רוצים להיבדק בהקדם? לא בטוח שזה רעיון טוב. אם תיבדקו מוקדם מדי אתם עלולים לקבל תוצאת שווא שלילית. זה הזמן שכדאי להמתין בין חשיפה לבדיקה

בווידאו: הרב חיים קנייבסקי קורא להיבדק במהלך חול המועד לקורונה/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

אז נודע לכם שנחשפתם לחולה מאומת ב-Covid-19 ועכשיו אתם תוהים האם אתם צריכים לעשות בדיקת קורונה, ואם כן - מתי? נגיף הקורונה יכול להשפיע בצורה שונה על אנשים שונים, וזה כולל גם את משך הזמן שלוקח לפתח תסמינים או לייצר עומס נגיפי מספיק גבוה שניתן לזהות בבדיקה. עקרונית, אדם שנחשף לחולה קורונה עשוי לצאת שלילי בבדיקה אם היא מתבצעת מוקדם מדי.

אבל ישנו ציר זמנים כללי וממוצע שאפשר לשרטט כדי שיהיה לכם מושג מתי פחות או יותר כדאי להיבדק לאחר חשיפה לחולה מאומת, ותוך כמה זמן מקבלים תשובה לבדיקת קורונה.

נגיף הקורונה יכול לחדור לגוף מיד לאחר החשיפה אליו, אבל סביר להניח שלא תבחינו בזה באותו הרגע. במחקר אחד שבדק את שיעור תוצאות השווא השליליות (false negative) בבדיקות קורונה החוקרים בחנו את הסיכוי לקבל תוצאת שווא בבדיקה שנערכה בארבעת הימים שקודמים להופעת תסמיני המחלה. הם גילו שביום הראשון הסיכויים לקבל תוצאת שווא שלילית הם גבוהים במיוחד, ואילו ביום הרביעי הסיכוי לקבל תוצאת שווא שלילית עמד על 67 אחוזים. זאת הסיבה שמומחים ממליצים לא להיבדק מיד לאחר חשיפה.

בדיקות קורונה במוקד מכבי, רמת השרון 5 באוקטבור 2020. ראובן קסטרו
הסיכוי לקבל תשובה שלילית שגויה בארבעת הימים בין החשיפה להופעת התסמינים גבוה במיוחד בדיקות קורונה במוקד של קופת חולים מכבי ברמת השרון/ראובן קסטרו

טווח הזמן להופעת תסמינים לאחר חשיפה לנגיף הוא די רחב ועומד על 2-14 יום, אבל אצל רוב האנשים התסמינים מופיעים בממוצע לאחר 5 ימים מהחשיפה. מומלץ להמתין לפחות יומיים-שלושה לאחר החשיפה לפני שעוברים את הבדיקה, אם כי יש מומחים שסבורים שהמתנה של 5 ימים בין החשיפה לבדיקה היא נכונה יותר. אולם, אם אתם כבר חווים תסמינים, כדאי שתיבדקו.

אם ידוע לכם שנחשפתם לאדם חולה ב-Covid-19 הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות זה להיכנס לבידוד, בין אם אתם מתכננים להיבדק ובין אם לא. גם אם תיבדקו ותימצאו שליליים, עליכם להשלים תקופת בידוד של 14 יום - שזה הקצה הגבוה של טווח זמן הדגירה של הנגיף.

בדיקות קורונה בטייבה, 9 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
אתם יכולים להדביק אחרים גם 3 ימים לפני שהתסמינים מתחילים וגם אם אין לכם תסמינים כלל. אישה עוברת בדיקת קורונה במתחם בדיקות בטייבה/ראובן קסטרו

אדם שנושא את הנגיף יכול להתחיל להדביק אחרים גם לפני שהוא עצמו מפתח תסמינים - ההערכות מדברות על תקופה של 48-72 שעות לפני הופעת התסמינים, שבהן האדם כבר יכול להדביק אחרים. אחוז גבוה יחסית של הנדבקים ב-Covid-19 הם נשאים א-סימפטומטיים (אנשים שלא יפתחו תסמיני מחלה כלל), אך גם הם יכולים להעביר את הנגיף הלאה לאחרים שיבואו איתם במגע.

האם תחסנו לקורונה כשהחיסון יהיה מוכן?

כן
לא
21661 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully