וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדיר ומסוכן: אישה סבלה מדליפת נוזלים מהמוח בעקבות בדיקת קורונה

האישה סבלה ממצב רפואי קודם ששם אותה בסיכון מוגבר להיפגע מהבדיקה. ובכל זאת, רופאים מזהירים כי יש צורך לחדד את נהלי הבדיקה, כך שמאות מיליוני הנבדקים העתידיים לא יפגעו באופן בלתי הפיך

בווידאו: הרב חיים קנייבסקי קורא להיבדק במהלך חול המועד לקורונה/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

רבים מאיתנו מפחדים לחלות בקורונה, אבל רבים גם חוששים לא פחות מבדיקת המטוש הלא נעימה שנכנסת עמוק לאף וללוע. בדיקה שגרתית שכזו נערכה לאישה אמריקנית בשנות ה-40 לחייה, אבל במקרה שלה, היא גרמה לדליפת נוזלים מהאף והעמידה אותה בסיכון לזיהום מסכן חיים.

המטופלת סבלה ממצב נדיר ולא מאובחן שם אותה בסיכון מוגבר להיפגע מהבדיקה, וייתכן שהבדיקה שעברה גם בוצעה בצורה לא נכונה - ועדיין הסיכון בבדיקות הוא נמוך מאוד. אולם המקרה שלה הראה שאנשי מקצוע בתחום הבריאות צריכים לדאוג לעקוב מקרוב אחר פרוטוקולי הבדיקה, אמר ג'ארט וולש, מחבר בכיר של המאמר שהופיע בכתב העת JAMA, לסוכנות הידיעות AFP.

אנשים שעברו ניתוח סינוס נרחב או ניתוח בסיס גולגולת צריכים לשקול לבקש בדיקות אוראליות בלבד אם הן קיימות, הוסיף וולש. "זה מדגיש את הצורך בהכשרה מספקת של מי שמבצע את הבדיקה ואת הצורך בערנות לאחר ביצוע הבדיקה".

וולש, רופא בבית החולים של אוניברסיטת איווה, אמר כי האישה הלכה לבדיקת קורונה לפני ניתוח בקע אלקטיבי שהייתה אמורה לעבור, כאשר לאחר הבדיקה הבחינה בנוזל צלול שיוצא מצד אחד של אפה. לאחר מכן היא פיתחה כאבי ראש, הקאות, נוקשות בצוואר וסלידה מאור, והועברה לטיפולו של וולש.

בדיקת קורונה בירושלים 8 בפסטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
למרות העומס, יש לערוך את הבדיקות כהלכה. בדיקת קורונה בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

"האישה כבר עברה בעבר בדיקת קורונה, באותו צד, בלי בעיות בכלל. והיא הרגישה שאולי בבדיקה השניה הטכניקה לא הייתה טובה מספיק, ושהכניסה של המטוש הייתה מעט גבוהה", אמר. למעשה, האישה טופלה שנים קודם לכן בשל יתר לחץ דם תוך גולגולתי - כלומר הלחץ מנוזל מוחי המגן ומזין את המוח היה גבוה מדי. הרופאים דאז השתמשו בשאנט - פרוצדורה ותיקה ומוצלחת להפחתת ואיזון לחץ במוח - לניקוז חלק מהנוזל, והמצב נפתר. אבל זה גרם לה לפתח מה שמכונה אנצפלוצלה,שגרם לרירית המוח לבלוט לתוך האף, ולהיות רגישה לקרעים.

סריקות ישנות שנערכו על ידי הרופאים החדשים שלה, חשפו את המצב, והם ביצעו ניתוח לתיקון הפגם ביולי. מאז היא התאוששה לחלוטין. וולש אמר כי הוא מאמין שהתסמינים שפיתחה היו תוצאה של גירוי בדופן המוח. אם לא היו מטפלים בבעיה, היא הייתה יכולה לפתח זיהום מוחי מסוכן מחיידקים או שאוויר יכול היה להיכנס לגולגולת ולהפעיל לחץ עודף על המוח.

מרבית פרוטוקולי הבדיקה קוראים לרופאים להכניס את המטוש לרצפת האף, הנמצאת מעל גג הפה, במקום להפנות אותו למעלה - או אם הם מכוונים אותו למעלה, לעשות זאת בזהירות רבה. וולש אמר כי למרות שמדובר כנראה במקרה נדיר מאוד, זה היה תזכורת לצורך בהכשרה איכותית של צוותי הבודקים, בהתחשב בכך שמאות מיליוני בדיקות נוספות יבוצעו לפני סיום המגיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully