וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

90% מחולי הקורונה יסבלו מתסמינים לטווח ארוך

כמה חודשים לאחר תחילת המגיפה חוקרים ורופאים כבר הבינו שיש חולים שהתסמינים נשארים איתם גם חודשים אחרי ההחלמה, אבל כעת הולך ומתברר ששיעורם גדול הרבה יותר מכפי שצפו וכמעט כל חולה יתמודד עם סימפטומים מתמשכים

בווידאו: טראמפ מדבר מבית החולים אחרי שנדבק בקורונה/צילום: רויטרס

ככל שהזמן עובר מתחוור ליותר ויותר אנשים וגם לרופאים שלקורונה יש השפעות ארוכות טווח לא פשוטות. וכעת, תוצאות ראשוניות של מחקר מדרום קוריאה מצביעות על כך שזאת בעיה שהרוב המוחלט של החולים יצטרכו להתמודד איתה. מתוצאות המחקר הקוריאני עולה ש-9 מכל 10 חולים ב-Covid-19 יחוו לפחות תופעת לוואי ארוכת טווח אחת, מצב שלעתים מתייחסים אליו בכינוי "קוביד מתמשך" או "קוביד ארוך".

רופאים וחוקרים אמנם יודעים כבר זמן מה שלקורונה יש השפעות מתמשכות, אך השיעור של 90 אחוזים מהחולים הוא נתון חדש, מפתיע וגבוה מהמצופה.

הסוכנות המיוחדת לבקרה ומניעה של תחלואה בקורונה שהוקמה בקוריאה במיוחד לטיפול במשבר הבריאותי העולמי (KDCA) ערכה סקר מקוון בקרב 965 חולים שהחלימו מקורונה וגילתה ש-879 מהם (שהם 91.1 אחוזים) דיווחו שהם סובלים לפחות מתופעת לוואי מתמשכת אחת גם לאחר ההחלמה מהנגיף.

טיפול בחולה קורונה בבית חולים בלוס אנג'לס קליפורניה, 29 במרץ 2020. AP
צוות רפואי מטפל בחולה קורונה בבי"ח בלוס אנג'לס/AP

עייפות היתה התסמין המתמשך הנפוץ ביותר בקרב משתתפי הסקר - יותר מ-26 אחוזים מהחולים דיווחו כי הם סובלים ממנה, במקום השני היו קשיי ריכוז או 'עירפול מוחי' שהשפיעו על 24.6 ממשתתפי הסקר. תסמינים נפוצים אחרים היו אובדן טעם וריח והשפעות פסיכולוגיות שונות.

המחקר הקוריאני טרם עבר ביקורת עמיתים, אך החוקרים שערכו אותו אמרו כי הם מקווים לפרסם את ממצאיהם בצירוף אנליזה מפורטת של הנתונים. אחד החסרונות של המחקר הזה הוא שהוא אינו כולל מידע לגבי חומרת התחלואה של המשתתפים בו. כלומר לא ידוע האם המשיבים היו חולים קלים או קשים והאם לעובדה זו היתה השפעה על התמשכות התסמינים שלהם לאחר ההחלמה.

רופא שהחלים מקורונה יוצא מבית החולים בבריסל עם אשתו, בלגיה, 19 באפריל 2020. רויטרס
מחלימים רבים מדווחים על תשישות עמוקה וקשה שפוגעת באיכות חייהם. אדם שחלה בקורונה משתחרר מביה"ח בבריסל, בלגיה/רויטרס

כאמור, מהמחקר הזה עולה שהשכיחות של תסמינים מתמשכים לאחר תחלואה בקורונה היא גבוהה הרבה יותר מכפי שחוקרים ורופאים סברו קודם לכן. מחקר עדכני מאירלנד, מצא שקצת יותר ממחצית החולים דיווחו על עייפות מתמשכת בהערכה רפואית שנערכה להם 10 שבועות לאחר שהחלימו מ-Covid-19.

מחקר אחר, קטן יחסית, שנערך בקרב מטופלים באיטליה מצא ש-87 אחוזים מהחולים שנזקקו לאישפוז בעקבות מחלתם עדיין סבלו מתסמינים מסויימים כעבור חודשיים מהמועד שבו חלו. סקר אחר, שנערך על ידי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מצא שסביב 35 אחוזים מהחולים המבוגרים הסימפטומטיים לא שבו למצבם הבריאותי טרם ההידבקות, כשתושאלו לגביו בחלוף 2-3 שבועות מקבלת התוצאה החיובית להידבקותם.

רופא מחוץ לחדר בו מאושפז חולה קורונה בקנזס, ארצות הברית, 20 במאי 2020. AP
גם הרופאים לא יודעים לומר כמה זמן עשויות השפעות הקורונה ללוות את המחלימים. רופא במחלקת קורונה בבי"ח בקנזס, ארה"ב/AP

מאחר שקורונה היא מחלה חדשה יחסית, הקהילה הרפואית והמדעית לא יודעת לומר כמה זמן יימשכו ההשלכות ארוכות הטווח שלה. ישנן ראיות לכך שנזק שנגרם לריאות, ללב ולאיברים חיוניים אחרים עלול להימשך זמן מה לאחר ההחלמה, ולא ברור האם זה יגרום לאנשים להיות פגיעים יותר למחלות אחרות בהמשך חייהם.

עוד עניין מדאיג הוא שהתסמין המתמשך הנפוץ ביותר של קורונה - התשישות החמורה - הוא גם הכי פחות מובן לרופאים. ניתן לצפות לעייפות מסויימת לאחר שהגוף מחלים ממחלה, אך מחלימים רבים מדווחים על תשישות עמוקה וקשה שפוגעת באיכות חייהם ביומיום. רבים מהחולים המתמשכים הללו קוראים להגברת המודעות להשפעות ארוכות הטווח של הנגיף, משום שלתחושתם, רבים מהרופאים, המעסיקים והרשויות השונות לא מכירים בהשלכות המגבילות שהם מתמודדים איתן, גם לאחר ההחלמה.

האם תחסנו לקורונה כשהחיסון יהיה מוכן?

כן
לא
21673 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully