וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה שכל כך הרבה אנשים נדבקים בחתונות ומסיבות

חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב מזהירים שחלקיקים וטיפות שמכילים את נגיף הקורונה מרחפים באוויר זמן רב יותר בעת ריקודים וקפיצות. וכדי להוכיח את זה הם עשו מסיבה במעבדה

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון ערכו ניסוי כדי למדוד כמה חלקיקי קורונה נפלטים לאוויר בזמן ריקודים וקפיצות/אוניברסיטת בן גוריון בנגב

חתונות, אירועים, שמחות ומסיבות התבררו בשלב די מוקדם של המגיפה כמוקדי הדבקה המוניים. לא פעם שמענו על מקרים שחתונה הסתיימה בעשרות מקרי הדבקה, וגם הסלבס למדו בדרך הקשה שבעת הנוכחית עדיף לוותר על מסיבות אקסקלוסיביות והשקות נוצצות, אם הם לא רוצים לחלות ולבלות בבידוד ימים ארוכים. אבל מה גורם לאירועים הללו להיות מדבקים כל כך? זה בדיוק מה שביקשו לבדוק חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב, וכדי לעשות את זה הם הגבירו את הווליום וערכו מסיבה במעבדה. בשם המדע, כמובן.

פרופ' דוד קטושבסקי מהיחידה להנדסה סביבתית באוניברסיטת בן- גוריון בנגב עוסק זה שלושים שנה בתחום של דינמיקת חלקיקים וטיפות במערכות שונות ובכלל זה גם רסיסים אירוסוליים הנפלטים ממערכת הנשימה. במסגרת מחקריו בדק את המרחק אליו טיפות הנפלטות מדרכי הנשימה עשויות להגיע ומשך הזמן בו הן שוהות באוויר.

חתונה פיראטית. התאחדות בעלי האולמות והאירועים, אתר רשמי
תתרחקו מרחבת הריקודים. חתונה פיראטית שנערכה ללא אישור בניגוד למגבלות הקורונה/אתר רשמי, התאחדות בעלי האולמות והאירועים

באמצעות מכשיר המודד ריכוז של חלקיקים באוויר עד 10 מיקרון (חלקיקים שגודלם עד מאית המילימטר, המסוגלים לחדור למערכת הנשימה) ובעזרת הדוקטורנט חמדי אבו זאיד והפוסט דוקטורנט ויקטור מולטנן, נבדק ריכוז החלקיקים המרחפים באוויר כאשר רוקדים וקופצים.

הם גילו שבזמן התנועה שלנו כלפי מעלה, אנו גוררים עמנו את האוויר הצמוד אלינו ומסביבנו ומקנים לחלקיקים תנועה כלפי מעלה, שגורמת להארכת זמן השהיה שלהם בחלל. "כמו מטוס שממריא, וגורר עמו אוויר הצמוד אליו אנו סוחבים איתנו אוויר עם חלקיקים המתרוממים מעלה" מסביר ד"ר קטושבסקי. לדבריו, "כאשר למישהו נפלט תרסיס עם טיפות זעירות זמן השקיעה שלהן מתמשך, וזאת עקב שדה הזרימה המיוחד שנוצר ולמרות שברור שקיימת גם תנועה כלפי מטה. עובדה זו מוכחת על ידי העליה הנמדדת בריכוז החלקיקים באוויר בעת קפיצות".

מכשיר למדידת ריכוז חלקיקים באוויר. אוניברסיטת בן גוריון,
קפיצות וריקודים גורמות לחלקיקים המדבקים לרחף באוויר למשך זמן רב יותר. מכשיר למדידת ריכוז חלקיקים באוויר/אוניברסיטת בן גוריון

אם אדם הנגוע בקורונה פולט רסס בזמן שאנשים רבים רוקדים או קופצים יחד איתו, הטיפות הזעירות הנפלטות שחלקן יכול להיות אף קטן ממיקרון (אלפית המ"מ) ירחפו באוויר זמן רב יחסית, עובדה שתגרום לאנשים לידו להיות חשופים אליהן זמן רב. ד"ר קטושבסקי טוען עוד כי כתוצאה מהקפיצות יש גם הרחפה של חלקיקים מהקרקע, האינטראקציה של חלקיקים אלה עם הטיפות הנפלטות מהפה יכולה גם היא להגדיל את זמן השהייה שלהן באוויר.

כאשר המכשיר הוצב במעבדה לפני הקפיצות, הערכים (במיקרוגרם למטר מעוקב) היו נמוכים בצורה משמעותית לעומת בדיקה בעת תנועה וקפיצות. "רציתי להמחיש לציבור מה זה ריכוז חלקיקים השוהים באוויר. מאחר שלא רואים אותם, קשה להבין שהם שם. זה העניין בקורונה, קשה לתפוס שחלקיקים שהם בלתי נראים יכולים להוות סיכון. חשוב גם להבין שהמסיכה כמו כל מערכת סינון אינה מהווה חסם מושלם כנגד חלקיקים זעירים שכאלה", אמר קטושבסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully