וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת מודרנה: "החיסון לא יהיה מוכן עד אביב 2021"

רק השבוע אמר נשיא ארה"ב טראמפ כי "אנחנו נמצאים שבועות בלבד ממציאת חיסון לקורונה", אבל אם להאמין לחברות התרופות שנמצאות במירוץ מדובר ב"פייק ניוז". אז מה הצפי האמיתי לחיסון ומה מעכב אותו?

בווידאו: חברת אסטרהזניקה השהתה את הניסוי בקורונה/צילום: רויטרס

חברת התרופות מודרנה (Moderna), בין החברות המובילות במירוץ לפיתוח חיסון נגד וירוס הקורונה, לא תוכל להפיץ אותו באופן נרחב עד האביב הבא, לכל הפחות, כך אמר המנכ"ל סטפן באנסל בריאיון לפייננשל טיימס. מומחים מנבאים קו זמן דומה עבור חברות אחרות שמפתחות חיסונים לקורונה.

"25 בנובמבר זה הזמן שיהיו לנו מספיק נתונים על בטיחות החיסון כדי שנוכל להגיש בקשת אישור חירום ל- FDA", אמר באנסל, והוסיף כי לא צפוי להיות אישור עד סוף הרבעון הראשון או הרבעון השני של שנת 2021. ציר הזמן תואם את מה שמומחים לבריאות הציבור הציבו בעבר. כלומר, ניתן יהיה למצוא חיסון בטוח ויעיל עד סוף השנה, אך הפצה נרחבת שלו לא תתרחש עד 2021.

החיסון ל-Covid-19 מפותח במהירות חסרת תקדים ברחבי העולם, לעומת חיסונים "רגילים" שלוקח 10 שנים לפתח, לבדוק, לאשר ולהפיץ. ובכל זאת, גם בסין וגם ברוסיה כבר אושרו חיסונים שניתנו למאות אלפי אנשים. החיסון הרוסי, "ספוטניק 5", אף קיבל חיזוק ליעילותו במאמר שפורסם ב- The Lancet שסיכם את תוצאותיהם של שני ניסויים קטני היקף, שבכל אחד מהם השתתפו 38 מבוגרים בריאים בגילאי 18-60, שקיבלו חיסון בשתי מנות: מנה ראשונה ואז מנת דחף של החיסון לאחר 21 יום מהמנה הראשונה. החוקרים עקבו אחר המשתתפים במשך 42 ימים וגילו שכולם פיתחו נוגדנים בפרק זמן של 3 שבועות.

מודרנה, מי שנחשבת לאחת החברות הראשונות שתפתח חיסון בטוח, הודיעה בתחילת החודש כי היא מאטה את הניסויים כדי להבטיח שהם מייצגים את כל קבוצות מיעוט שנפגעו באופן לא פרופורציונלי מהמחלה, אך מאוחר יותר הוסיפה כי יהיו בידיה מספיק נתונים עד נובמבר כדי לדעת אם החיסון שלה עובד. כרגע ישנם 11 חיסונים בניסויים קליניים רחבים של שלב 3, ביניהם חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, פייזר ואסטרהזנקה.

מתנדבת בניסוי לבדיקת החיסון של חברת מודרנה נגד קורונה מקבל זריקה של החיסון עם תחילת השלב השלישי והאחרון של הניסוי הקליני. AP
מתנדבת בניסוי של מודרנה מקבלת זריקה של החיסון/AP

החיסון הניסיוני של מודרנה מבוסס על טכנולוגיה חדשה יחסית שנקראת mRNA שמכילה את ה'הוראות הגנטיות' לייצור חלבונים. החיסון מכיל את המידע הגנטי שאחראי לחלבונים דמויי הדוקרנים שמצויים על פני השטח החיצוניים של נגיף SARS-CoV-2. עם מתן החיסון, המערכת החיסונית מזהה את החלבון הזר ומתחילה לייצר תגובת נוגדנים אליו. כאשר ההנחה המחקרית של החוקרים היא שגופו של אדם מחוסן שייחשף לנגיף יהיה כבר ערוך נגדו ויוכל להילחם בו ביעילות ומהירות גבוהות יותר.

בניגוד לכל הדיווחים הרשמיים של חברות התרופות, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, טוען כי חיסון יהיה מוכן לפני הבחירות בנובמבר. ההצהרות האלה גורמות לפחד בארה"ב כי כל חיסון שיאושר לא יהיה בטוח מספיק. כך או כך, גם עם תפוצה רחבה של חיסון, יהיה צורך לחסן מעל 60-70 אחוזים מהאוכלוסייה כדי לשים קץ למגיפה - וזה כבר יכול להימשך עד 2022, כך לדברי ד"ר סומיה סוומינאתן, קצין המדע הראשי של ארגון הבריאות העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully