ההרגל הפשוט הזה מפחית את הסיכון לשפעת וזיהומים ויראליים

החורף הנוכחי לא עושה לנו חיים קלים, והשנה לצד הקורונה קיבלנו גם גל מכוער של שפעת. לצד המסיכות והחיסונים, ברור לכולם שאי אפשר למנוע לגמרי הדבקה בשפעת או קורונה, אבל יש דרך אחת פשוטה לצמצם את הסיכון - והיא עוברת בצלחת ובכוס השתיה שלכם

יעל דרור
05/01/2022
בווידאו: קופות החולים החלו לחסן בני 60 ומעלה בחיסון רביעי (צילום: קופ"ח מאוחדת ולאומית)

הגנה על הגוף מפני זיהומים ויראליים חשובה היום אולי יותר מתמיד. כאשר מדברים על זיהומים ויראליים אפשר להתייחס לשפעת ולקורונה - נגיפים הנמצאים סביבנו כל השנה אך דומיננטיים במיוחד בימי החורף. בשני המקרים ישנה חשיבות גדולה מאד למצב התזונתי בו נמצא האדם כיוון יש לו השפעה ישירה על היכולת של מערכת החיסון להתמודד עם האיום הבריאותי - מספר הדבקות, הפחתת עוצמת המחלה וקיצור משך המחלה).

עוד בוואלה!

זה מה ש-3 כוסות תה ביום עושות לגוף, וזה די מדהים

לכתבה המלאה

התמודדות ומניעה: זיהומים ויראליים

זיהומים חריפים בדרכי הנשימה הם גורם מרכזי לתחלואה ותמותה ברחבי העולם, כפי שממחישות מחלת השפעת העונתיות והתפרצות מחלת הקורונה. שמירה על נוהלי בריאות הציבור, לרבות שטיפת ידיים וחיסונים, עוזרים להפחית את התפשטותם והשפעתם של זיהומים אלו. עם זאת, התפשטות וירוסים ומצב ההדבקה העולמי גבוה במיוחד, ונוהלים אלו לא מספיקים.

זיהומים חריפים בדרכי הנשימה, למשל, היו אחראים לכ-2.38 מיליון מקרי מוות ברחבי העולם בשנת 2016 וזה כאמור עוד לפני עידן הקורונה. חשיבות התזונה בתמיכה בתפקוד מערכת החיסון הוכחה באופן מובהק במחקרים רבים בשנים האחרונות. נתונים ממחקרים קליניים ומחקרים נוספים הראו כי לתזונה חשיבות גדולה בחיזוק מערכת החיסון ובכך יכולה לסייע להתמודדות עם מחלות שונות וזיהומים. עוד הראו המחקרים כי אם נוצר חוסר תזונתי, הוא עלול לגרום לירידה ביכולת הגוף להתמודד עם זיהומים ולעלות את הסיכון למחלות.

מיליוני בני אדם ברחבי העולם מתים מזיהומים ויראלים. אישה חולת שפעת(צילום: ShutterStock)

חשיבות התזונה לשמירה על הבריאות

באפריל 2020 התפרסם מאמר במגזין המדעי Nutrients שהתמקד בנושא של חשיבות השמירה על מצב תזונתי אופטימלי והשפעתו על תפקוד מערכת החיסיון בהגנה מפני זיהומים ויראליים. רכיבי המזון שנמצאו במחקרים לארוך השנים כחיוניים לשמורה על מצב תזונתי תקין ותמיכה בתפקוד מערכת החיסון הם:

• ויטמינים- A, B6, B12, C, D, E חומצה פולית

• מינרלים- אבץ, ברזל, סלניום, מגנזיום ונחושת

• חומצות שומן חיונית- אומגה 3 חומצה איקוספנטאנואית (eicosapentaenoic acid) וחומצה דוקוסהקסאנואית (docosahexaenoic acid)

לפי המאמר שני והויטמינים החשובים ביותר לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון והעלולים להיות בחסר הם ויטמין C וויטמין D. ויטמין C ניתן למצוא בכמויות יפות בגמבה אדומה, תפוז, קלמנטינה, לימון, פומלה, פומלית, גויאבה, עגבנייה, תות שדה, קווי, אננס, פפאיה ועוד. ויטמין D נמצא בכבד ואיברים פנימיים של בשר, ביצים, סלמון, שמן דגים, חמאה, ועוד.

מלאים בוויטמין c ועכשיו זו העונה שלהם. תותים(צילום: ShutterStock)

ומה לגבי תוספי תזונה? לפי המאמר, יש מקום לשקול המלצה על תוספים ותגבור חלק מרכיבי המזון מעל ההמלצות היומיות של ה-RDA, אך כמובן לשמור לא לעבור את הגבול עליון שהוגדר כבטוח לצריכה (UL). גם בישראל קראו מומחי משרד הבריאות בשנת 2020 לציבור ליטול ויטמין D בשל חשיבותו למניעה והתמודד עם מחלת הקורונוה.

תה ירוק מוריד את הסיכון לשפעת?

לפני שאנו פונים לקחת תוספים, חשוב להכיר אפשרות לחיזוק מערכת החיסיון כנגד וירוס השפעת שאפשר לשלב בסדר היום התזונתי בקלות. מחקר שהתפרסם ביוני 2021 במגזין המדעי European Academy of Nutritional Sciences מצא כי שתיה של תה ירוק יכולה לחזק את הגוף ולהגן מפני וירוס השפעת בצורה מובהקת.

במחקר שנערך ביפן במשך חודשי החורף (נובמבר-אפריל) השתתפו 4,302 אנשים. החוקרים אספו מהמשתתפים נתונים של כמות התה הירוק ששתו ואירועים של מחלת השפעת. תוצאות המחקר הראו כי צריכת תה ירוק הייתה קשורה באופן מובהק לירידה בסיכון לחלות בשפעת. ההגנה הטובה ביותר של התה הירוק נמצאה כאשר המשתתפים שתו 5 כוסות ומעלה של תה ירוק בשבוע. מסקנת החוקרים הייתה כי ששתית תה ירוק הייתה קשורה בסיכון נמוך יותר לשפעת.

כמובן שדרושים מחקרים נוספים על מנת לבחון השפעה זו של התה הירוק על וירוס השפעת וחיזוק מערכת החיסון, אך כבר עכשיו ניתן לומר שלשילוב קבוע של תה ירוק בתפריט יש הרבה יתרונות בריאותיים ובמיוחד בתקופת החורף בה הסיכון לשפעת עולה.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully