וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונה מקרוב: כך נגיף הקורונה משתלט על התאים בגוף

איך זה שנגיף אחד כל כך פצפון מצליח לשבש לכדור שלם את החיים? אולי מבט אחד במיקרוסקופ מיוחד לא יעזור לכם להבין הכל, אבל הוא לגמרי יתן לכם תמונה יותר ברורה

בווידאו: פרופ' גמזו בדיון בוועדת הקורונה על תכנית הרמזור/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

אנחנו נוהגים לדבר רבות על הנגיף שהרס לכולנו את השנה ושינה את פני העולם לתמיד, אבל לראות את הנזק שהוא עושה לנו בתוך הגוף, זה מדהים ומפחיד בכל פעם. בדיווח שהתפרסם בכתב העת לרפואה של ניו אינגלנד, מדענים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת צפון קרוליינה פרסמו תמונות מדהימות של נגיף ה-SARS-CoV-2 המדביק תאי סימפונות המשמשים ביומיום כצינורות להובלת חמצן לריאות, אך כאן נמצאים בצלחת פטרי לצורך הדמיה.

"תמונות אלה של תרביות נגועות ב-SARS-CoV-2 המציגות תאים מסולסלים עמוסים בנגיפים המשחררים גושים גדולים של חלקיקי נגיף, הופכות את השימוש במסיכות של אנשים בריאים ואנשים שנדבקו בקורונה לכלי חשוב ויעיל למניעת SARS-CoV-2", סיפר לאתר IFLScience , קמיל אהר, פרופסור בבית הספר לרפואה באוניברסיטת צפון קרוליינה שצילם את התמונות.

נגיף הקורונה בתא ריאות. New England Journal of Medicine, צילום מסך
קטנים וממזרים/צילום מסך, New England Journal of Medicine

הווירוסים המדוברים הם מאות הנקודות המטושטשות הזעירות המכסות את התא הנפוץ ביותר באפיתל הנקרא התא הריסני (ciliated cell). נגיפים הם זעירים תמיד, ו- SARS-CoV-2 אינו שונה מהם, וקוטרו כ-50 עד 200 ננומטר. המשמעות היא שהנגיפים קטנים מכדי שניתן יהיה לראותם במיקרוסקופ אור וניתן לראותם רק במיקרוסקופ אלקטרוני.

כפי שניתן לראות מהתמונה, יש מספר גבוה במיוחד של וירונים (חלקיקי נגיף שלם) המיוצרים ומשוחררים על ידי תא במערכות הנשימה האנושיות. כך למעשה יכולים המחוללים לפלוש ולהציף את הגוף, באמצעות המנגנון של התאים המארחים, לייצר עותקים של עצמם, ואז להתפשט לתאים חדשים.

נגיף הקורונה בתא ריאות. New England Journal of Medicine, צילום מסך
מתקבצים ביחד ועוזרים בהדבקה/צילום מסך, New England Journal of Medicine

"התצפית הבולטת ביותר הייתה המספר המדהים של ויריונים שנוצרו על ידי תא נגוע יחיד. חלק מהתאים הנגועים הללו היו כל כך נגועים בנגיפים שהם התאגדו והתנתקו מהאפיתל (רקמת הציפוי של התא) ויצרו כלי אידיאלי כדי להדביק את הריאה הדיסטלית בשאיפה או לצאת מהאף כדי להדביק את האדם הבא", אמר אהר.

בתמונה אפשר גם לראות חלק מהמבנה של SARS-CoV-2. נגיף הקורונה קיבל את שמו מקצוות החלבון שלו, שנאמר כי הם נראים ככתר, מה שמתורגם ל"קורונה "בלטינית. קוצים אלה, המעניקים לנגיף את קווי המתאר המחודדים והמטושטשים בתמונה זו, הם למעשה המפתח המשמש את הפתוגן בכניסה לתא המארח.

"נראה כי נגיפי SARS-CoV-2 השתחררו בגושים גדולים או בצרורות גדולים", הוסיף אהר, "לכן קיים עומס נגיפי עצום שמתפשט בתוך אדם נגוע ומדביק את אפיתל חוש הריח, מה שמסביר את התסמין השכיח לאובדן ריח, וגם מדביק את בלוטות הרוק, מה שמסביר את הסימפטום של יובש בפה. הגרוע ביותר הוא כאשר נגיפים מגיעים לריאות ומייצרים דלקת ריאות הגורמת לקוצר נשימה ובסופו של דבר יכולה להוביל למוות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully