וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראות את נגיף הקורונה מקרוב כמו שלא ראיתם מעולם

סרטון תלת ממדי חדש מספק מבט חסר תקדים על הנגיף הזעיר ששינה את העולם כולו. את הסרטון יצרו מדענים שהתבססו על מאגרי מידע מפורטים שנאספו אודות נגיף הקורונה ברחבי העולם

סרטון חדש מספק הצצה חסרת תקדים לאורגניזם הזעיר ששינה את החיים של מיליארדי אנשים ברחבי העולם. הנגיף SARS-CoV-2, שידוע יותר בכינוי נגיף הקורונה, נראה בהדמיית תלת ממד חדשה כפי שלא נראה מעולם, בפירוט ובתקריב עד לרמת האטום.

את הסרטון הפיק הסטודיו הביו-רפואי Visual Science ולצורך יצירת הסרטון, שמומחים טוענים שהוא "הכי מדוייק שיכול להיות", נעזרו בביולוגים מולקולריים ומומחים לביולוגיה ממוחשבת שהשתמשו בכל המידע המדעי שפורסם אודות הנגיף והמבנה שלו. הם נעזרו גם במאגר נתוני החלבון, מאגר מידע בינלאומי שמכיל מידע על מבנים בתלת ממד של מולקולות ביולוגיות שונות כמו נגיפים, חלבונים וחומצות נוקלאידיות. כמו כן, הם נעזרו בפידבקים ממומחים למבנים וירולוגיים לאורך תהליך יצירת הסרטון.

"לאחר ניתוח זהיר ויסודי של המידע, בנינו מאפס מודלים מושלמים של החלבונים הוויראליים בעזרת תוכנות של ביולוגיה חישובית, ומהם הרכבנו את המודל השלם של הנגיף", אמר ד"ר יורי סטפנוב המנהל המדעי של סטודיו ההדמיה, בהצהרה לאתר IFLScience.

הדמיה תלת מימדית ומפורטת של נגיף הקורונה. יו טיוב, צילום מסך
"הכי מדוייק שיכול להיות". נגיף הקורונה בהדמיית תלת-ממד/צילום מסך, יו טיוב

חלקיקי נגיף הקורונה הם פלאומורפיים, משמעות הדבר היא שצורתם החיצונית יכולה להשתנות, אולם לרוב הם מתוארים כבעלי צורה אליפטית או עגולה ובאורך שנע בין 50 ל-150 ננומטר. הצבעים הבוהקים בסרטון מייצגים את החלבונים המקודדים בגנום הנגיפי, ואילו האזורים האפורים מסמלים את המבנים הקיימים בתאים המארחים, שעליהם השתלט הנגיף.

מבט עמוק ופירוט מדהים

ההדמיה החדשה מספקת מבט עמוק יותר מקודמותיה ומראה בפירוט מדהים את סימן ההיכר של הנגיף - הדוקרנים או הקוצים, שמשווים לו את מראה הכתר (שממנו ניתן לנגיף שמו Corona מלשון Crown, כתר), שהם בעצם גליקו-פרוטאינים שמעטרים את דופן הנגיף - הממברנה שלמעשה מחזיקה את כל המבנה של הנגיף.

"המודל הזה משקף את ההבנה העדכנית שיש למדענים כרגע אודות הארכיטקטורה של הנגיף הזה. המבנה הזה כולל את הדוקרנים על פני השטח של הנגיף שיוצרים אינטראקציה עם קולטנים בתאים אנושיים ומאפשרים לווירוס לחדור אליהם", הסביר איוון קונסטנטינוב, מנכ"ל ומייסד סטודיו Visual Science.

שוטרים ממוגנים בחליפה מנגיף הקורונה בעיר ג'ילין, סין 13 במאי 2020. רויטרס
הנגיף הזעיר ששינה את חייהם של מיליארדים ברחבי העולם. שוטרים ממוגנים בסין/רויטרס

מדענים ברחבי העולם כבר תיעדו את המבנה והנראות של הנגיף ברזולוציה גבוהה בשלב מוקדם יחסית של המגיפה. באפריל, חוקרים מהמכון על שם אוסוולדו קרוז בברזיל בודדו דגימות של הנגיף ופרסמו תמונות ראשונות שלו, שצולמו במיקרוסקופ אלקטרונים. תמונות נוספות, שצולמו במכון הלאומי לאלרגיות ולמחלות מידבקות בארה"ב, סיפקו הצצה לאופן שבו מאות חלקיקי נגיף מפוזרים על פני השטח של תא אנושי, שנלקח בדגימה מחולה קורונה.

"התמונות המרהיבות הללו יעמיקו את ההבנה שלנו לגבי הנגיף, ועבור הציבור בכללותו ומי שאינו מדען הוא יהפוך את הנגיף שמדביק מיליונים ברחבי העולם למוחשי יותר", אמר ד"ר וינסנט רקניאלו, מרצה במחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully