וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולסטרול גבוה ונזק לכבד: הסיבוכים שנשארים אחרי הקורונה

רופאים וחוקרים מרחבי העולם כבר מבינים שלא כל מי שמחלים מקורונה חוזר לעצמו, אבל הם רק עכשיו מתחילים לגלות את כל ההשלכות המתמשכות של הנגיף הזה על הגוף

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

כבר זמן מה שמומחים, רופאים וחוקרים מזהירים שיש סיכוי סביר מאוד שגם לאחר ההחלמה מנגיף הקורונה, עלולים להיוותר בגוף נזקים שהם תוצאות לוואי של הזיהום והאופן שבו הגוף התמודד איתו.

מחקרים ראשוניים שעוקבים אחרי מחלימי קורונה בהונג קונג ובווהאן שבסין מצביעים על תלונות חוזרות של מטופלים על קוצר נשימה, עייפות וכאבים בכל הגוף, שממשיכים לפגוע באיכות החיים גם חודשים לאחר ההחלמה. זאת, עקב ירידה בתפקוד הריאות ופגיעה גם בתפקודי הלב והכבד. אבל אם חופרים עמוק יותר, עלולים למצוא עוד בעיות בריאותיות חמורות.

אנשים שגופם התמודד עם זיהום נגיפי חמור, כמו זה שנגרם לחולי Covid-19, יצטרכו להיות ערניים יותר לבריאותם במשך שנים לאחר שיחלימו. ניתן ללמוד על כך גם ממחקרים שנעשו על אנשים שהחלימו מנגיף הסארס, שהתפרץ בתחילת שנות האלפיים, אחד מהם מראה כי המחלימים המשיכו לסבול מזיהומים בריאות, רמות כולסטרול גבוהות ותחלואה תדירה יותר באופן כללי גם בחלוף 12 שנים מאז שהחלימו מסארס.

רופאה חובשת מסיכת מגן לפני איסוף דגימות מנדבקים לנגיף הקורונה בדרמסאלה, הודו. 9 במאי 2020.. AP
אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה היקף הנזק לטווח הארוך, אבל כבר ברור שיהיה כזה. רופאים מתמגנים בדרמסאלה, הודו/AP

"למצבים הכרוניים הללו ולמספר החולים שיסבלו מהן יהיו השלכות עצומות, גם על החולים עצמם וגם על הרופאים ועל מערכות הבריאות שיצטרכו לתמוך בהם", אמרה ד"ר קימברלי פאוורס, אפידמיולוגית מאוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אפל היל.

במסגרת האמצעים המוגבלים והנסיבות המאתגרות, כל שנותר לחוקרים לעשות כרגע הוא לנסות ולהשיג כמה שיותר מידע מהאנשים שהיו הראשונים להידבק בנגיף ולהחלים ממנו, משום שהם היחידים שיכולים לשפוך מעט אור על העתיד הצפוי לחולים רבים שחלו ועוד יחלו ב-Covid-19. ומה שהם מגלים בינתיים לא מספק נחמה גדולה, עם זיהומי ריאות ורמות כולסטרול גבוהות ועוד.

הדמיית CT של ריאות פגועות של חולה קורונה. יו טיוב, צילום מסך
עבור רבים המאבק בקורונה לא מסתיים עם ההחלמה מהנגיף. הדמיית CT של ריאות של חולה קורונה/צילום מסך, יו טיוב

"זה כל כך חדש, שאני לא חושבת שיש מישהו שיכול לומר איזה אחוז מהחולים יחלימו לחלוטין ואיזה אחוז יוותר עם השלכות ארוכות טווח", אמרה ד"ר מישל בייל, מומחית ריאות בטיפול נמרץ במרפאת קליבלנד שבאוהיו.

בהתחשב בכך שעדיין לא נמצאה תרופה יעילה נגד קורונה, ההקלות בסגר ברחבי העולם והחזרה לסוג של שגרה טומנות בחובן סיכונים אינהרנטיים. איש אינו יכול לדעת האם הידבקות שלו בנגיף תוביל למחלה קלה או קשה, והאם גם במקרה של החלמה הוא ישאר עם נזקים בריאותיים כרוניים שילוו אותו כל חייו, ואולי אף יקצרו אותם. נראה שעבור רבים המאבק בקורונה לא יסתיים עם החלמתם, ולצלקות שהמחלה תותיר בגופם עלולות להיות השלכות משנות חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully