וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה נראה כמו הצטננות, אבל המחלה הזו עלולה לסכן תינוקות

RSV הוא גורם שכיח למחלות דרכי הנשימה בתינוקות. למעשה, הוא כל כך שכיח שכמעט אי אפשר להבדיל בינו לבין הצטננות רגילה. עם זאת, הוא עלול להסתבך ומסוכן יותר במקרים מסוימים. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת עליו

אמא עושה לתינוקת אינהלציה. ShutterStock
זיהום בדרכי הנשימה העליונות, שעלול להגיע גם לדרכי הנשימה התחתונות. תינקות עושה אינהלציה/ShutterStock

בשלב הזה של החורף אין ילד שלא סובל מנזלת ומשיעולים. רוב ההורים כבר הורידו את מכשירי האינהלציה, הצטיידו בכמות עונתית של מי מלח וכיילו את מד החום. בעוד שעם רוב מחלות החורף אין הרבה מה לעשות, מלבד לנסות להקל על התסמינים, וקשה להבחין בין הווירוסים השונים, קיים נגיף אחד שחשוב להכיר את תסמיניו, שכן הוא עלול לגרום לסיבוכים.

הנגיף RSV (או בשמו המלא: Respiratory Syncytial Virus) הוא הגורם השכיח ביותר לזיהומים בדרכי הנשימה בקרב ילדים עד גיל שנתיים. הנגיף עלול לגרום לזיהום בדרכי הנשימה העליונות (אף ולוע), אך גם לזיהום בדרכי הנשימה התחתונות (דרכי הנשימה והריאות). RSV הוא הסיבה השכיחה ביותר גם לברונכיטיס (דלקת סימפונות) ולדלקת ריאות בילדים מתחת לגיל שנה. בקרב פגים ותינוקות עם מחלות לב וריאה, קיים סיכון גבוה יותר לסיבוכים ולמחלה קשה.

RSV אחראי לרבע מהאשפוזים של תינוקות ופעוטות בגלל דלקת ריאות, ולכמעט 75 אחוזים מהאשפוזים בגלל ברונכיטיס.

איך מזהים RSV?

התסמינים העיקריים של ההידבקות ב-RSV לא שונים מהידבקות בנגיפים אחרים, וכוללים בדרך כלל נזלת, שיעול, צפצופים בנשימה וחום. אצל ילדים ומבוגרים שסובלים מאסתמה הנגיף עלול לגרום להחמרת תסמיני המחלה. התסמינים של RSV נמשכים בין שבוע לשבועיים בממוצע. לאחר ההידבקות עיקר הטיפול נועד כדי להקל על התסמינים, כמו הורדת חום ושיכוך כאבים.

בקרב תינוקות קטנים ופגים, המחלה עלולה להתבטא באפטיות, אי שקט, קשיי האכלה ולפעמים גם בהפסקות נשימה. במקרים קשים, עלול להתפתח קושי אמיתי לנשום, המתבטא בהאצת נשימה ובאנחות בזמן הנשימה, ואף כחלון. במקרה כזה חשוב להגיע לחדר מיון.

האם זה מסוכן?

אך שבחורפים קודמים היו דיווחים בישראל על ילדים שמתו כתוצאה מהנגיף, מרבית הזיהומים ב-RSV אינם מסכני חיים וחולפים מעצמם. תמותה מהנגיף היא דבר נדיר, והיא אופיינית יותר לתינוקות קטנים ולפגים (תינוקות שנולדו לפני השבוע ה-36 להיריון) שמערכת הנשימה שלהם רגישה יותר. מסיבה זו, תינוקות שנולדו עד השבוע ה-34 להיריון זכאים לקבל טיפול מונע נגד הנגיף בשנה הראשונה לחייהם (זריקה מדי חודש בכל חודשי החורף) וכך גם קבוצות סיכון (ילדים עם מחלות ריאה ולב קשות).

פגים. ShutterStock
עבור פגים שנמצאים בסיכון גבוה קיים חיסון ייעודי. תינוק באינקובטור/ShutterStock

זה מדבק?

מאוד. נגיף ה-RSV מתפשט במהירות ובקלות בקרב ילדים באמצעות שיעול או עיטוש, שיתוף של כוסות וחפצים אחרים שהיו במגע עם הפה והפרשות מדרכי הנשימה או העיניים. הנגיף מדבק מאוד, עוד טרם הופעת התסמינים, ויכול להישאר על משטחים במשך שעות ארוכות. שמירה על כללי היגיינה טובים יכולה להפחית את הסיכון להדבקה, ובכל זאת - רוב הילדים יידבקו בנגיף עד גיל שנתיים, ועל ההורים רק לוודא שזה לא מחמיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully