וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כל כך הרבה ילדים חולים פתאום, והאם הורים צריכים לדאוג?

עודכן לאחרונה: 17.6.2021 / 13:30

בבתי החולים מדווחים על עליה חריגה בשיעור הילדים שסובלים כעת ממחלות נשימתיות שנפוצות בדרך כלל בחורף ואינן קשורות לקורונה. שוחחנו עם רופא מומחה כדי להבין למה זה קורה ומה הן נורות האזהרה שחייבים להכיר

רגע אחרי שהורדנו את מסיכות הקורונה והתחלנו לתרגל שגרה, בבתי חולים ברחבי הארץ מדווחים כי מחלקות הילדים מלאות, וכי מחלות נשימתיות שבדרך כלל מגיעות רק בחורף פוגעות כעת בלא מעט תינוקות וילדים. שוחחנו עם ד"ר שמוליק צור, מנהל מרכז בריאות הילד ראשון לציון במחוז מרכז של כללית, כדי להבין למה זה קורה, איך אפשר להגן על ילדינו ומהם סימני האזהרה שדורשים טיפול דחוף.

האם העלייה בתחלואה קשורה להסרת המסיכות?

ראשית חשוב להבהיר כי העלייה המדאיגה בתחלואת ילדים חדשה יחסית, ולכן לא ניתן לומר בוודאות מהי הסיבה לכך, אך בהחלט ניתן להעריך כי היא קשורה למציאות הלא שגרתית של השנה החולפת.

"אני לא חושב שמערכת החיסון נחלשה בשל שנת הקורונה", מסביר ד"ר צור, "אני חושב שאנחנו פשוט נחשפים בתדירות יותר גבוהה למחלות ויראליות במערכות הנשימה העליונות, כי חזרנו לשגרה ולכן יש יותר אנשים במקומות סגורים - גנים, בתי ספר ומקומות עבודה. גם הורדת המסיכה מגדילה את הסיכון בהדבקה של כל המחלות הוויראליות שאינן קורונה ומועברות בהדבקה טיפתית או באוויר".

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

ד"ר צור מאשר כי הוא אכן רואה עלייה בפניות לקופת החולים וחדרי המיון בשל תחלואה במחלות בדרכי הנשימה. "ולא פחות מטריד - אנחנו רואים בבדיקות שנעשות שיש שילוב של תחלואה בווירוסים שאנחנו רגילים לראות בקיץ, וגם עלייה בווירוסים שבדרך כלל רואים בחורף". הוא הוסיף כי הוא "לא יודע לומר מה קדם למה, או איך התהליך התחיל, אבל כי ברור שיש פה סיבה ומסובב - חשיפה מוגברת, הורדת המסיכות, חזרה לשגרה ועלייה בתחלואה כתוצאה מזה".

עוד בוואלה!

זה נראה כמו הצטננות, אבל המחלה הזו עלולה לסכן תינוקות

לכתבה המלאה

"לראות את הנגיף הזה בקיץ זה מאוד מפתיע וגם מדאיג"

אחד הווירוסים שנמצאו בבדיקות מעבדה אצל ילדים לאחרונה ומעורר דאגה אצל רופאים הוא RSV (או בשמו המלא: Respiratory Syncytial Virus). נגיף זה הוא הגורם השכיח ביותר לזיהומים בדרכי הנשימה בקרב ילדים עד גיל שנתיים, והוא אחראי לרבע מהאשפוזים של תינוקות ופעוטות בגלל דלקת ריאות, ולכמעט 75 אחוזים מהאשפוזים בגלל ברונכיטיס. בקרב פגים ותינוקות עם מחלות לב וריאה, קיים סיכון גבוה יותר לסיבוכים ולמחלה קשה.

"אין לנו הסבר לזה, ואני חייב לומר שזה מאוד מטריד. RSV הוא וירוס חורף, והוא אחד הגורמים העיקריים לאשפוזים של תינוקות קטנים בחורף במחלות ילדים", אומר ד"ר צור, "לראות אותו בקיץ זה מאוד מפתיע וגם מאוד מדאיג". לנגיף ה-RSV יש חיסון יעיל, אך הוא ניתן כרגע רק בחורף ורק לקבוצות סיכון, כך שלא סביר שהוא יכול לסייע בגל התחלואה הזה.

תינוק מאושפז בבית חולים. ShutterStock
אם אלה המספרים עכשיו - נראה תחלואה קשה הקיץ. תינוק מאושפז במיון/ShutterStock

"אין הסבר רציונלי למה זה קורה, ניתן לנחש אבל אין לזה הסבר מלומד", אומר ד"ר צור, "אנחנו מודעים למספרים ולנתונים, ולעובדה שאם אלה המספרים והנתונים אנחנו צפויים לראות תחלואה קשה וממושכת בגיל צעיר גם בקיץ, מה שלא ראינו בשנים שעברו".

"אל תוותרו על המסיכות כל כך מהר"

מסתמן שבקיץ הקרוב לא מעט הורים יגיעו למרפאות עם הילדים שלהם, ולד"ר צור יש מסר חשוב עבורם. "אני חושב שהקיץ הזה עם העלייה בתחלואה, בעיקר במחלות נשימתיות ובעיקר בווירוסים של החורף, הוא ההוכחה למה מאוד מאוד מאוד מומלץ - לפחות במקומות סגורים - להמשיך להשתמש במסיכות".

הוא מוסיף כי אמנם אין יותר הנחיה כזו רשמית, אבל הוא כרופא ילדים וכמנהל מרפאה מציע למשרד הבריאות לשקול הנחיה לעטיית מסיכות במרפאות. "תארו לכם מצב שמגיעים לפה אנשים שיושבים בחדר ההמתנה כשלצדם אנשים ברמות תחלואה שונות. מי שיהיה עם מסיכה - הסיכוי שהוא יידבק קטן יותר", אומר ד"ר צור, "אצלנו במרפאה הצוות ממשיך להשתמש במסיכות, ואנחנו מאוד נשמח שגם הורים והילדים ישבו עם מסיכות, כי זה יגן עליהם מפני וירוסים אחרים".

מתי צריך לרוץ למיון?

ד"ר צור סבור כי "כל עוד הילד במצב כללי טוב, לא צריך להיות מודאג ולרוץ למיון". לדבריו, אין צורך להעמיס על חדרי המיון העמוסים גם כך, משום שרופאי הילדים בקהילה יכולים לתת מענה ולאבחן מחלות בדרכי הנשימה.

אמא עושה לתינוקת אינהלציה. ShutterStock
ב-99.9 מהמקרים רופא הילדים יוכל לסייע/ShutterStock

המקרים בהם צריך ללכת לחדר מיון הם: "ילדים עם חום גובה שלא מגיב לתרופות להורדת חום, ילדים שההורים מתרשמים שהם בקוצר נשימה - מאוד קשה להם לנשום, הם משתעלים בלי הפסקה ולכן מקיאים כל דבר ולא מצליחים לשתות בכלל, אלה הילדים שצריך לשים עליהם סטטוסקופ, להקשיב לריאות, לבדוק אותם ולהעריך את מצב ההתייבשות שלהם", מבהיר ד"ר צור.

"רפואת הילדים בקופות החולים היא מצוינת, וב-99.9 אחוזים מהמקרים נוכל גם לבדוק וגם לפתור להורים את כל הדאגות", מסכם ד"ר צור, "בקצה - מי שיהיה מאוד מודאג וילך לחדר מיון, זה בסדר וטבעי לגמרי, אבל השתדלו לא להעמיס על חדרי המיון, בשביל זה יש רופאים מצוינים בקופות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully