וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול חובת המסיכות מעלה שאלה אחת מאוד מבאסת

עודכן לאחרונה: 13.6.2021 / 12:16

אם מיום שלישי אנחנו לא צריכים מסיכות יותר, למה לפני חודש עוד השתמשנו בהם? בדקנו עם ד"ר יואב יחזקאלי מאוניברסיטת ת"א אם אפשר לוותר על המסיכות בשקט, והאם הן באמת הועילו לנו אי פעם

החל מיום שלישי הקרוב לא נצטרך עוד לעטות מסיכות בחללים סגורים, אחרי המון חודשים בהם הן הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהשגרה שלנו. האם זה באמת בטוח לוותר עכשיו על אמצעי המיגון הזה, והאם עוד נזדקק להן בסיטואציות מסוימות?

לדברי ד"ר יואב יחזקאלי, מומחה ברפואה פנימית ובמינהל רפואי מהתוכנית לניהול מצבי חירום ואסון באוניברסיטת תל אביב, ביטול חובת עטיית המסיכות הוא צעד מבורך, שמוטב היה לנקוט בו מוקדם יותר. לדבריו, "התועלת של מסיכות במניעת הדבקה במחלה המועברת בדרכי הנשימה אינה מוכחת".

אז למה בכלל השתמשנו במסיכות עד עכשיו?

ד"ר יחזקאלי מסביר כי למסיכות הפנים שני תפקידים שונים בתכלית זה מזה. הראשונה היא מניעת הדבקה של האדם העוטה את המסיכה, מטרה זו מושגת על ידי שימוש במסיכות משופרות (מסוג N95 בעיקר) ומיועדת לאנשי רפואה המטפלים בחולים במחלה מדבקת. הוא מוסיף כי היעילות של המסיכות הפשוטות בהגנה על העוטה אותן היא 50-75 אחוזים בלבד, ולכן הן אינן משמשות למטרה זו.

אישה עם מסיכה על חוף הים בפונטה אומבריה, ספרד, יולי 2020. ShutterStock
אין בזה טעם. אישה עוטה מסיכה בחוף הים/ShutterStock

המטרה השנייה היא מניעת הדבקה מהאדם העוטה את המסיכה לאחרים. זה השימוש המוכר במסיכות הפשוטות על ידי הציבור הרחב. המסיכה עוצרת טיפות גסות הנפלטות מדרכי הנשימה לאוויר ועלולות להדביק אנשים הנמצאים בקרבת החולה בטווח של עד 2 מטרים.

המקור של השימוש במסיכות בציבור הרחב להגנה מפני הדבקה ממחלות נשימתיות הוא במזרח. ד"ר יחזקאלי מסביר כי "יש הגיון ביולוגי בצעד הזה כאשר מדובר בשהייה בחללים סגורים וצפופים, וכאשר קיים חשש להדבקה מאנשים שאין להם תסמיני מחלה, בהנחה שאנשים עם סימני מחלה נשארים בבית".

"מעולם לא הייתה לזה הצדקה מקצועית"

בחודשים הראשונים של מגיפת הקורונה היה חשש שאנשים ללא תסמיני מחלה מדבקים, אך "עם הזמן התברר כי הדבקה א-תסמינית עלולה להתרחש רק ביום-יומיים שלפני הופעת תסמני מחלה, מה ששומט במידה מסוימת אף את הקרקע מתחת להיגיון הזה", אומר ד"ר יחזקאלי.

לדבריו, הדבקה באוויר הפתוח נדירה מאוד, שכן תנועת האוויר מוהלת במהירות את החלקיקים המדבקים, ועל כן לעטיית מסיכה במקומות פתוחים מעולם לא הייתה הצדקה מקצועית. "מכל מקום, מחקרים רבים נכשלו בהוכחת התועלת של מסיכות במניעת הדבקה, אפילו לא במקומות סגורים", הוא מוסיף, "מרבית ההדבקות במחלת הקורונה התרחשו בתוך הבתים, מקומות בהם בני משפחה במילא לא עטו מסיכות".

שר הבריאות יולי אדלשטיין בהצהרה לתקשורת בדבר חיסוני ילדים, 20 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
יכולנו לוותר על המסיכות הרבה קודם. שר הבריאות יולי אדלשטיין עוטה מסיכה/פלאש 90, יונתן זינדל

"לעטיית מסיכות באוויר הפתוח מעולם לא היתה סיבה רפואית. בשוך המגיפה יש מקום לתהות מדוע ננקט צעד זה מלכתחילה: האם לצורך השרשת הפחד מהנגיף בציבור? האם לצורך שליטה בהתנהגות?", מוסיף ד"ר יחזקאלי, "מצער שמאמץ כה רב הושקע בהנחיה המיותרת הזו ובאכיפתה".

"בנוגע למקומות סגורים, למרות שאין הוכחה לתועלת שבדבר, אפשר היה לקבל את ההיגיון בנקיטת צעד כזה מטעמי זהירות בתנאים של מגיפה המונית קשה. משדעכה מגיפת הקורונה בארץ לפני כחודשיים ניתן היה לבטל גם את החובה הזו זה מכבר", הוא מוסיף. הדבר היחיד שכדאי לנו לשמר מתקופת המסיכות של חיינו הוא המנהג של עטיית מסיכה במקומות סגורים על ידי אדם חולה בשפעת או בהצטננות רגילות, "ולו משום ערכו בביטוי של של אכפתיות ושמירה על הזולת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully