וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חיסון הקורונה יחזיק מעמד לכל החיים?

עודכן לאחרונה: 31.5.2021 / 13:46

אם קיבלתם חיסון קורונה בוודאי שמתם לב שיש לו תוקף. שני מחקרים חדשים מצאו שהתוקף הזה כנראה לא רלוונטי עבור מחוסנים, ועוד יותר עבור מי שחלו בעבר בקורונה. ככה זה עובד

חיסון של חברת פייזר נגד נגיף הקורונה. 24 בפברואר 2021. רויטרס
תקף לכל החיים? חיסון קורונה של פייזר/רויטרס

כשרק החלו לחסן בישראל נגד קורונה (מי זוכר את זה בכלל), לצד החשש מתופעות הלוואי ריחפה גם השאלה הגדולה של תוקף החיסון. עד מתי בדיוק חיסוני הקורונה האלה יעילים, והאם נצטרך לקבל זריקת דחף נוספת, ואולי אפילו יותר מאחת?

על פי שני מחקרים חדשים, עליהם דווח באתר הניו יורק טיימס, החסינות לנגיף הקורונה נמשכת לפחות שנה, אולי לכל החיים, ומשתפרת לאורך זמן, במיוחד לאחר החיסון. המחקרים מצביעים על כך שרוב האנשים שהחלימו מ-Covid-19 וחוסנו מאוחר יותר לא יזדקקו לחיסון דחף נוסף. לעומת זאת, אנשים מחוסנים שמעולם לא נדבקו, ככל הנראה כן יזדקקו למנה נוספת, ויחד איתם גם מיעוט שנדבק בנגיף אבל לא יצר תגובה חיסונית חזקה.

בשני הדיווחים נבדקו אנשים שנחשפו לנגיף הקורונה לפני כשנה. על פי אחד המחקרים שפורסם השבוע בכתב העת Nature תאים השומרים על זיכרון הנגיף נמצאים במח העצם ויכולים לתקוף בחזרה את הנגיף בכל עת שידרש. המחקר האחר, שפורסם און ליין באתר- BioRxiv, מצא כי תאי זיכרון B שמתמחים בייצור נוגדנים ממשיכים להתחזק לפחות 12 חודשים לאחר ההדבקה הראשונית.

ד"ר מישל נוסנווייג, אימונולוג מאוניברסיטת רוקפלר בניו יורק שהוביל את המחקר על התגברות הזיכרון החיסוני, טוען כי תאי זיכרון B המיוצרים כתגובה לזיהום של SARS-CoV-2 ומשופרים באמצעות חיסון הם כה חזקים שהם מסכלים אפילו וריאנטים של הנגיף ומבטלים את הצורך בחיסוני דחף. "לאנשים שנדבקו ומחוסנים באמת יש תגובה נהדרת, סט נהדר של נוגדנים, מכיוון שהם ממשיכים לפתח את הנוגדנים שלהם", אמר ד"ר נוסנווייג לניו יורק טיימס, "אני מצפה שהם יחזיקו מעמד זמן רב".

ייתכן שהתוצאה לא תחול על הגנה המופקת מחיסונים בלבד, מכיוון שזיכרון החיסון עשוי להיות מאורגן באופן שונה לאחר החיסון, בהשוואה לזה שמגיע בעקבות הדבקה טבעית. פירוש הדבר שאנשים שלא חלו בקורונה וחוסנו עשויים בסופו של דבר להזדקק לזריקת דחף, אמר ד"ר נוסנווייג. "זה מסוג הדברים שנדע בקרוב מאוד".

תאים מסוג T במערכת החיסונית תוקפים תא סרטני. ShutterStock
מוכנים לפעולה בעת הצורך. תאים במערכת החיסון/ShutterStock

עם פגישה ראשונה בנגיף, תאי B מתרבים במהירות ומייצרים נוגדנים בכמויות גדולות. ברגע שהזיהום הרציני נפתר, מספר קטן של תאים נשארים במח העצם.

כדי לבחון תאי זיכרון B הספציפיים לנגיף הקורונה, החוקרים בראשות עלי אללבדי מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס ניתחו דם מ-77 אנשים במרווחים של שלושה חודשים, והחל כחודש לאחר ההדבקה בנגיף הקורונה. רק שישה מתוך ה-77 שרדו אשפוז בעקבות הקורונה, לשאר היו תסמינים קלים.

רמות הנוגדנים אצל אנשים אלה ירדו במהירות ארבעה חודשים לאחר ההדבקה והמשיכו לרדת לאט במשך חודשים לאחר מכן - תוצאות העולות בקנה אחד עם אלו ממחקרים אחרים. יש מדענים שפירשו ירידה זו כסימן לחסינות הדועכת, אך היא בדיוק מה שמצופה, אמרו מומחים אחרים. אם הדם היה מכיל כמויות גדולות של נוגדנים לכל פתוגן שהגוף נתקל בו אי פעם, הדם היה הופך להיות סמיך מדי ("בוצה", כפי שקראו לזה החוקרים). במקום זאת, רמות הנוגדנים בדם יורדות בצורה חדה בעקבות זיהום חריף, בעוד שתאי זיכרון B נותרים שקטים במח העצם, מוכנים לפעולה בעת הצורך.

בדיקות קורונה, גרמניה, 2 במרץ 2021. AP
ממצאי המחקרים מחזקים אצ הסברה שגם מחלימים צריכים להתחסן. בדיקת קורונה/AP

הצוות של ד"ר אללבדי השיג דגימות מוח עצם מ-19 אנשים כ-7 חודשים לאחר שנדבקו. ב-15 נצפו זיכרון B הניתנים לזיהוי, אך ארבעה לא, מה שעשוי להצביע על כך שאנשים מסוימים יכולים לשאת מעט מאוד מהתאים האלה או בכלל לא. "זה אומר לי שגם אם נדבקת, זה לא אומר שיש לך תגובה חיסונית מושלמת", אמר ד"ר אללבדי. הממצאים מחזקים את הרעיון שאנשים שהחלימו מקורונה צריכים להתחסן, אמר.

חמישה מהמשתתפים במחקר של ד"ר אללבדי תרמו דגימות מח עצם שבעה או שמונה חודשים לאחר שנדבקו בתחילה ושוב ארבעה חודשים לאחר מכן. הוא ועמיתיו מצאו שמספר תאי הזיכרון B נשאר יציב לאורך הזמן. תוצאות המחקר של ד"ר נוסנווייג מצביעות על כך שאנשים שהחלימו מ-Covid-19 וחוסנו מאוחר יותר ימשיכו להיות בעלי רמות הגנה גבוהות ביותר מפני וריאנטים מתפתחים, גם מבלי לקבל חיסון דחף בהמשך.

המומחים כולם הסכימו כי החסינות עשויה להשתנות בצורה משמעותית בקרב אנשים שמעולם לא חלו בקורונה. המאבק בנגיף חי שונה מתגובה לחלבון נגיפי יחיד שהוחדר על ידי חיסון. ובמי שחלו בCovid-19, התגובה החיסונית הראשונית הספיקה להתפתח מעל שישה עד 12 חודשים לפני שהתווספה לה התגובה החיסונית של החיסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully